ARTIKEL

Akoestiek op Zolder (2/2)

Frank Speet | 20 juni 2001

Dit is deel 2 en het slotartikel uit een artikelenreeks van HiFi.nl-auteur Frank Speet. Frank heeft een vrij uitgebreide correspondentie gehad met Ronald Feddema waarin door hen gesproken is over de zolder van Ronald en de apparatuur die hij in zijn home studio wil en gaat toepassen en de problemen die hij daarbij tegenkwam.

Ter verduidelijking heeft Frank in het blauw toelichting bij de correspondentie gegeven.

In een tweetal artikelen (omdat het anders wel erg veel tekst wordt…) wil ik een samenvatting geven van een mailcorrespondentie die ik al enige tijd voer met Ronald Feddema, die op zijn zolderruimte een home studio heeft ingericht.

Het begon met een vraag over de akoestiek van zijn ruimte in relatie tot de gebruikte apparatuur. Aangezien ik zelf ook veel met professionele geluidsapparatuur werk en gewerkt heb, herkende ik de situatie en kon meteen inspelen op de adviesbehoefte van Ronald.

Nu de grote dakkapel in Ronald’s zolder klaar is, is meteen duidelijk dat de akoestiek drastisch veranderd is, maar ook dat dit op een andere manier gebeurd is als verwacht werd. Het midden en hoog was al van een adembenemende transparantie en is er alleen maar op vooruit gegaan, maar de verwachte winst in het laag werd niet gehaald. Uitgebreid luisteren leverde de conclusie dat de akoestiek van de ruimte erg veel faseproblemen kent. De door Ronald aangeschafte Hafler subwoofer werkte het best als de fasedraaischakelaar op 90 graden werd gezet, wat alleen al tekenend is voor de hoeveelheid fasedraaiing.

Nou ik ben nu klaar, voor zover je dat eigelijk kan zijn. De gordijnen (zwaar uitgevoerd) hangen. Dit geeft zoals ik al gehoopt had, een rustigere weergave op het midden en hoog. Vooral stemmen werden nogal benadrukt. Dat is nu gelukkig niet meer zo. Had ik daar vroeger dat schuine dak. Is nu een wand van glas(ramen). Dit geeft natuurlijk veel hardere reflekties dan dat dak. Maar nu de gordijnen er hangen is het weer goed. Ik ben nu "redelijk" tevreden over het geluid. Alles is natuurlijk relatief. Hoe beter de set, hoe meer je gaat letten op details. Wanneer ik nu bv. de jbl`etjes aanzet is dat nog nauwelijks voor te stellen dat die ook voor profi nearfields door moeten gaan. Wat ik nog niet perfekt vind is het diepte beeld van deze set. Maar ik ben wel uit ge-experimenteerd. Ik ga nu weer muziek maken. Daar was het toch allemaal om te doen. Nu het laag ok is ben ik benieuwd hoe de eindmixen gaan klinken.

Het uiteindelijke advies wat wat mij betreft nu nog voor Ronald overblijft is eens een goede akoestische analyse maken van de ruimte, dwz met een spectrumanalyser en een meetmicrofoon de hele ruimte nalopen en kijken waar de signalen zich versterken door resonantie en waar ze zich opheffen door cancelling. Het blijft overigens de vraag of deze ruimte ooit écht optimaal te krijgen is, maar momenteel kan Ronald er goed werken en, zoals hij zelf al constateert, kan er weer lekker muziek gemaakt worden, waar het uiteindelijk om gaat.

Frank Speet


EDITORS' CHOICE