ARTIKEL

De audiowinkel in beeld

René van Es | 16 augustus 2002

Bij de opening van de geheel vernieuwde website van HiFi.nl is mij gevraagd mijn gedachten op papier te zetten van wat ik nu een audiozaak vindt die een klant correct behandelt. Voorwaar geen makkelijke opgave want telt tussen winkelier en klant niet het spreekwoord “zoveel hoofden zoveel zinnen”. Om aan alle categorieën tegemoet te komen splits is het geheel dan ook maar in drie stukken. De prijskopers, de gemiddelde man/vrouw en de audiofiel. Voor u als lezer is het slechts een leidraad, voor de winkelier niet meer dan een opinie van een klant. Ben ik een doorsnee klant, ja dat denk ik wel. Ik heb immers dezelfde behoeften als wij allemaal. We willen goed geluid en beeld, lage prijzen en service. En die combinatie lukt nu net niet altijd.

Goedemiddag

Wat mag u verwachten op uw zoektocht naar een nieuw audiospeeltje. Als ik een winkel binnenstap dan kijk ik graag even rond naar het assortiment. Zonder verkoper in mijn nek die mij direct wil helpen. Ik snuffel wat en laat op mij inwerken of hier iets voor mijn gading op de schappen staat. Is dat het geval dan is het fijn een attente verkoper te treffen die mij met plezier en met vakkennis te woord wil staan. Kunnen we samen tot de conclusie komen dat mijn keus de juiste is, dan raadpleeg ik mijn geldbuidel, reken af en neem mee. Soms verloopt een dergelijk bezoek heel anders en wil ik ook een andere behandeling. Namelijk als ik op een terrein kom waar ik onzeker ben of als ik veel geld denk uit te gaan geven. Dan zie ik liever het volgende.

Ik ga niet onbeslagen ten ijs. Ten eerste zorg ik ervoor dat ik thuis al heb bedacht wat ik aan functionaliteit wil hebben en wat ik kan uitgeven. Ten tweede zorg ik dat ik een beschrijving bij mij heb van mijn huidige set en een schets van mijn huiskamer. Tenslotte stap ik niet op zaterdagmiddag de winkel in, maar of op afspraak of op een doordeweekse dag. Laten wij eens aannemen dat ik zoek naar nieuwe luidsprekers. De prijs, het uiterlijk en andere zaken zijn nu niet van belang. Het gaat erom hoe u geholpen wordt. Een dealer met kennis van zaken zal met u doorspreken wat uw wensen zijn. Hij zal informeren naar de rest van de installatie en uw muziekvoorkeur. Wil graag inzicht hebben in uw akoestiek en de aankleding van uw luisterruimte. Op basis van de verkregen informatie heeft hij in zijn hoofd een voorselectie en hij zal u voorstellen te gaan luisteren naar enige exemplaren. Uw eigen keuze op dat moment is afhankelijk van de prijs, de plaatsingsmogelijkheden en het uiterlijk van de kasten.

In een gemiddeld tot hoger prijssegment mag u verwachten of eisen van de audio dealer dat een opstelling wordt gemaakt met apparatuur die vergelijkbaar is met wat u al in huis heeft staan. Daarop worden de speakers aangesloten en met uw eigen muziek kunt u gaan luisteren. Vooral het kiezen van randapparatuur die u ook ongeveer thuis heeft staan is van belang. Anders luistert u naar de set achter de speaker. Twee goedkope speakers op een extreem kostbare versterker kan een heel goed geluid geven, op een goedkope versterker is het vaak gewoon een set goedkope luidsprekers. In dialoog met u wil de verkoper achterhalen wat u aanspreekt in de eerste keuze of wat u afkeurt. Aan de hand daarvan wordt een tweede, derde en evt. vierde type aangesloten. Komt u er niet uit, maak dan een tweede afspraak. Net als met geuren en smaken is het onmogelijk de indrukken van uw zintuigen lang vast te houden. Zeker als u een onervaren luisteraar bent.

De keuze is gemaakt. Maar de keuze is gemaakt in de winkel. En dat is niet uw eigen akoestiek. Ter bescherming van de audiowinkel zult u de koop vaak al wel moeten sluiten. Daarvoor dank aan een ieder die ooit misbruik maakte van geschonken vertrouwen. De luidsprekers gaan mee naar huis of worden gebracht. Vaak aan u de keus, zeker in een wat hogere prijsklasse. Stel nu dat het thuis echt helemaal niet klinkt. Dan vind ik dat u het recht hebt om een andere set uit te zoeken (een recht dat u mijns inziens verspeelt als u echt tegen het advies van de handelaar in gaat). Die tweede set gaat mee naar huis en als dat wel bevalt, is de koop definitief. Gaat het een tweede keer weer mis, laat dan de handelaar thuis komen en bespreek daar wat er mis kan zijn. De elektronica, de opstelling, de ruimte, vult u maar in. In alle rust heeft u zo uw budget kunnen besteden en heeft u allebei (ook de winkelier) een plezierig gevoel overgehouden aan de verkoop.

De prijskoper

Een heel andere groep mensen zijn de prijskopers. Op zich weer in te delen in mensen met kennis van zaken en “profiteurs”. De eerste groep mensen kan en wil zich veroorloven om zonder het advies van een winkelier over te gaan tot aanschaf. Ze weten dat ze een risico lopen een miskoop te doen, maar profiteren aan de andere kant van de laagste prijs en voelen zich daar gelukkig mee. Deze kopers vragen weinig tijd van een winkelier en zeuren niet om service. Garantie is alleen nodig bij defecten en ze zien er niet tegen op om zelf met het apparaat onder de arm naar de importeur te rijden. Veelal wordt gekocht in winkels die door grote inkoop tegen een scherpe prijs kunnen leveren. De verkopers daar weten veelal niet meer dan de prijs, de specificaties uit de boekjes en de levertijd. Meenemen is het motto en liever niet terug komen om te ruilen.

Een tweede groep klanten is minder aardig. Zij laten zich uren voorlichten door een oprechte winkelier die het de klant graag met advies en service naar de zin wil maken. Is de keus bepaald dan gaat men zoeken op internet en in kranten naar de laagste aanbieder. Die mag het ding leveren en de adviseur heeft het nakijken. Zijn tijd blijft onbetaald, zijn inzet hoogstens op prijs gesteld. Nog erger degenen die ook nog terug gaan naar de specialist om botweg uitleg over de werking te vragen. De prijsstunter kan/kon ze dat namelijk niet geven. Echt zulke klanten bestaan! Toegegeven niet iedereen kan zich elke aankoop veroorloven, maar mij stuit tegen de borst om mensen te gebruiken. De kennis er uit te halen en ze dan het nazien geven. Bedenk ook eens dat volgende klanten de u geboden service moeten betalen, want ook een winkelier wil kunnen eten en wonen. Dat drijft dus uiteindelijk voor een ieder de prijzen op. Veel winkels spelen graag in op dit fenomeen en bieden bodemprijzen. Achter die winkels staan importeurs die mee werken aan deze praktijken. En daarom ziet u gerenommeerde merken verdwijnen uit de audio speciaal zaak. Niet doen dus. Blijf eerlijk en zoek het of zelf uit, uit boekjes en internet, of koop waar u een deel van de gemaakte kosten voor service en advies vergoed.

Het type winkel

Voor elke klant de ideale winkel is door de eenheidsworst in de winkelcentra zeker niet mogelijk. Maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. De doorsnee koper zoekt het niet in high end en evenmin in takkie yakkie setjes. Winkels als, of vergelijkbaar met de Audio Video Specialist keten kunnen veel mensen prima van dienst zijn (zie veel van onze hi-visits) . Hun assortiment is ruim, de vakkennis zeker hoger dan in witgoed winkels en de prijs is op een normaal niveau. Installatie wordt veel thuis uitgevoerd en advies is mogelijk voor kabelplannen en multi room sets. Een eigen goed opgeleide technische dienst lijkt meer regel dan uitzondering. De doorgewinterde dealer heeft tegenwoordig een specialist voor domotechnica in de winkel staan. U koopt hier niet uw high end spullen, maar betaald daarvoor ook niet de geldende prijzen. Beeld en geluid laten zich in dit type winkels combineren en aan design is veel aandacht besteed. Wie meer wil uit zijn set maar geen fanaat is, kan hier het beste binnenstappen.

Onder dit type winkels staan de prijsstunters. Snelle handel, scherpe prijzen, vaak aanbiedingen omdat overjarig spul is opgekocht en goedkope locaties. Niets op tegen zolang de klant eerlijk wordt behandeld en koper en verkoper zich er goed bij voelen. Vraag niet teveel uitleg, regel alles zelf en sjouw de koopwaar naar de auto. Ik zie hele volksstammen op zaterdag en zondag zo door de binnensteden stappen. Dvd, audio, computers, het netto nationaal inkomen wordt er voor een groot deel besteed.

De echte pur sang audiowinkelier geeft u al bij binnenkomst een ander gevoel. Gastvrijheid, beleefdheid, koffie en een luisterend oor vallen u ten deel. De merken zijn anders dan in de witgoed winkels. Op de schappen staat niet van elk merk elk apparaat, nee de winkelier heeft een voorselectie gemaakt. Hij zoekt bij zijn leveranciers uit wat past in zijn assortiment en let daarbij sterk op prijs en (geluid)kwaliteit. Hij verkoopt merken die vaak een lange historie hebben en waar betrouwbare importeurs achter staan. In zijn rustige ambiance speelt over het algemeen muziek op de achtergrond. Het zijn muziekliefhebbers die dergelijke winkels beginnen. Aparte afsluitbare luisterruimtes kan niet iedere winkelier zich veroorloven. Daarom is het handig op een rustig moment de winkel binnen te stappen. Wie op zaterdagmiddag speakers uit wil zoeken moet zich realiseren dat een verveeld kooppubliek slenterend over uw schouder meeluistert. Of ongevraagd de luisterruimte binnen stapt. In de betere winkel treft u vaak geen schakelpanelen aan. Wilt u iets anders horen dan ruilt het ene component de plek met een ander. Lastiger voor u en voor de winkelier, echter wel de juiste wijze van werken als wij het hogere prijssegment induiken. U bent vrij in de muziekkeuze en men stelt het op prijs als u zelf muziek meebrengt. Alle tijd wordt gegeven om te luisteren en te oordelen. Valt de keuze op een totale set, spreek dan een prijs af inclusief kabels en accessoires. Liefst ook met installatie aan huis. Onderhandel maar geef de winkelier ook de ruimte om zijn brood te verdienen. En vooral, bedenk wat u wilt voor u op pad gaat. Dat geeft helderheid en het advies is to-the-point.

Schreef ik aan het begin van dit stuk welk huiswerk u vooraf gaat doen, voeg daar dan nog aan toe dat u bedenkt, in wat voor soort winkel u graag komt. En neem de wijze raad aan van iemand die al meer dan dertig jaar audio koopt. Ga naar een specialist in zijn vak. Hij helpt u graag en laat u met plezier ontdekken dat voor een gelijkblijvend budget een beter beeld en/of geluid te halen valt dan middels koopjesstruinen. En dat is de meerwaarde van een echte audiowinkelier of vakspecialist.


EDITORS' CHOICE