ARTIKEL

High End 2003 (dagverslag 2/4)

Jan de Jeu | 30 mei 2003

Antoinette en Jan de Jeu bezoeken High End 2003 en schrijven voor HiFi.nl een dagelijks verslag.
Klik hier voor dagverslag 1
Klik hier voor dagverslag 2
Klik hier voor dagverslag 3
Klik hier voor dagverslag 4

Dagverslag 2 - High End 2003: Am ersten Tag: Nur Händler und Presse, bitte!

Eindelijk is het dan woensdag 28 mei, de dag van vertrek. Er is veel heen en weer gemaild over De Hi-End show en na het werk laden we de tassen in en rijden we vast naar Duitsland. We yullen gaan overnachten bij Henk, de broer van Jan, die in Karlsruhe woont en dagelijks heen en weer pendelen naar Frankfurt. Blij dat de maximum snelheid in Duitsland aan onze wensen voldoet, anders zou het wel erg lang duren.
Na dagenlang regen en slecht weer moet het net ons weer overkomen om op woensdagmidag in een ellenlange file in de volle zon te belanden met een krijsende peuter achterin die aangeeft dat ze het warm heeft. Mama ook en natuurlijk krijg ik het steeds warmer van al die decibellen. Een A-klasse versterker is er niets bij. Papa zucht eens diep en kijkt met een frons tussen yijn wenkbrauwen uitdrukkelijk de andere kant op. Hij zou het heerlijk gevonden hebben indien de medici ook kunststembanden zouden implanteren met een afstandbediening erbij. De sfeer in de auto zou er dan behoorlijk anders hebben uitgezien. Gelukkig komt aan alles een eind en uiteindelijk komen we in Drunen aan, ruim twee uur en een kwartier nadat we zijn vertrokken uit Hellevoetsluis. Jan en Isabeau zijn weer snel afgekoeld en genieten van respectievelijk koffie en limonade en na een klein half uurtje rijden we, na een innig afscheid van onze kabouter, door naar Duitsland. Het is beduidend rustiger en zonder oponthoud rijden we door naar het zuiden. Tegen twaalven zijn we gearriveerd, een wieldop lichter. Ach, het kan niet altijd meezitten. Omdat we Henk al even niet hebben gezien wordt er eerst duchtig bijgepraat zodat het laat, of liever gezegd vroeg is wanneer we uiteindelijk onze bedden opzoeken. We komen dan ook niet vroeg aan op de show.

Tien uur is voor ons een iets te ambitieuze tijd van aanvang. We zijn nog maar net op tijd voor de gebruikelijke persconferentie. De mededeling `Presse Niederlande` aan de poort werkt wonderwel en we krijgen dan ook een parkeerplek naast de ingang van de keuken toegewezen. De persconferentie heeft reeds een aanvang genomen wanneer we bij de ingang van de `Wintergarten` door Frau Renate Paxa, de persvoorlichtster van de High End Society, welkom geheten en naar de eerste rij verwezen worden. Een zaal vol mannen en ik hoor ze denken: Een vrouw? Hier? Stil maar hoor mannen, ik ben geen `echte` pers, ik zit hier alleen als ` de vrouw van`.

Naast mij zit Steve Rochlin van www.enjoythemusic.com die een prachtige compacte laptop bij zich heeft waar ik af en toe een jaloerse blik op werp. We worden door de voorzitter van de High End Society Branko Glisovic welkom geheten. Eigenlijk heeft hij niet zo veel nieuws te melden. Het enige echt nieuwe betreft een tent bij de ingang van het Kempinski hotel waar de bezoeker niet alleen geluid maar ook geur als sensatie kan ervaren. What`s next? vraag ik me af en herr Glisovic bedient me op mijn wenken door te vertellen dat na 22 jaar High End, waarvan 21 jaar in het Kempinski, men voor 2004 gekozen heeft voor een nieuwe lokatie. Of iedereen daar even gelukkig mee zal zijn blijft echter de vraag. De `Heim 2004` zal plaatsvinden in München, om precies te zijn in het M.O.C van 20 t/m 23 mei 2004. Aldaar zal men niet alleen de producten van de kleinere fabrikanten volledig tot hun recht kunnen laten komen maar zal men tevens in staat zijn om een aantal grotere aanbieders de extra faciliteiten te bieden die zij verlangen en nodig hebben om hun productenpakket volledig tot hun recht te laten komen. Bovendien zal men dan niet langer een aantal aanbieders teleur hoeven stellen omdat er onvoldoende plaats is.

Van mij krijgt de organisatie `the benefit of the doubt` maar eerst is er nog de 2003 editie van deze beurs en om daar iets mee te doen beginnen we door met Frau Paxa mee te lopen naar het perscentrum om onze catalogie en persmappen op te halen. `Wilt u er twee?` Er is duidelijk nog weinig gebeurd aan emancipatie van de vrouw waar het audio betreft. Zelfs bij vrouwen. Misschien iets voor de feministen onder de lezers? Dan is het tijd voor een broodje. We schrikken ieder jaar weer van de prijzen van deze exclusieve show. Deze keer weten we echter dat het voor het laatst is. Hopelijk zijn de prijzen volgend jaar ook op de omgeving aangepast. In het Kempinski is alles exclusief, zelfs de prijzen. Een postzegel van 56 eurocent kost hier namelijk een euro.

Dan begeven we ons naar de eerste verdieping: de begane grond is namelijk te druk bezet en moet wachten tot morgen of overmorgen.

De eerste kamer waar we binnenstappen is 204. Sonneteer (FTM Marketing Ltd) toont een nieuwe geintegreerde versterker, zoals altijd genoemd naar een poeet: de Orton. Twee maal 35 W bij 8 en twee maal 70 W bij 4 Ohm. Bijzonder is dat voor iedere ingang afzonderlijk de gain ingesteld kan worden. Er zitten nog mee leuke handigheidjes op, zo vertellen Halder Bahrani en Remo Casadei. Zo geeft een Led op de volumeregelaar het volumeniveau aan wanneer er op mute gedrukt wordt zodat men na het opnieuw inschakelen direct weet op welk niveau de geluidssterkte in zal vallen. De versterker zal over ongeveer een maand te leveren zijn en Nederland zal een van de eerste landen zijn waar hij beschikbaar komt. Van de laatste redactievergadering van hifi.be meen ik me te herinneren dat er een Sonneteer getest zal gaan worden. Of het dit type is? Who knows?

In 206 tref ik de Britse eigenaar van het tegenwoordig in Frankrijk gesitueerde Audion. De buizenversterkers lijken een metamorfose te hebben ondergaan. Ze zien er veel strakker en moderner uit en de Brit vertelt me dat het hier gaat om de `Elite` uitvoering. De output ligt op 28 W en hij is specifiek ontwikkeld voor wat meer inefficiente speakers. "Actually..." zegt hij even later, "it was developed to drive Cadence speakers" Johan Bezem, de importeur van beide merken, heeft ervoor gepleit dat deze `elite` versie ontwikkeld zou worden. 

Door gaat het weer. Nu naar Manger in 259. Niet zozeer vanwege de luidsprekers van dit merk als wel vanwege de CD die ik regelmatig op beurzen hoor. Dertien Euro armer, ook de pers krijgt niet altijd korting, en een foto van een Manger speaker rijker, sta ik even later weer in de gang, het fraaie geluid van de weergevers nog in mijn akoestisch geheugen.

High End 2003 (c) Xingo

Kamer 255 ontvangt ons met een geluid dat absoluut niet verkeerd is. De Emitter van Schäfer & Römpf (foto boven) behoort in Duitsland al jaren tot de absolute top wanneer het gaat om geintegreerde versterkers en op de Triangle Magellan, met een prijskaartje van 15000 euro, lijkt het of ik de leden van het koor dat zingt stuk voor stuk persoonlijk de hand kan drukken. De bron is een `gewone` CEC TL51Z mk 2 van 2099 euro.

Aber dann! We ontmoeten bij kamer 238 herr Rolf Gemein, de ontwerper van Symphonic Line, die vertelt dat hij zojuist een analoge, jawel analoog, tuner het licht heeft doen zien die op korte termijn leverbaar zal zijn: ook in Nederland. Ook nieuw is een voor- / eind combinatie. Zal een recentie op termijn meer helderheid gaan bieden?

Staand voor de kamer van Backes und Müller, 239, verschijnt Willem Bisschop, de Nederlandse importeur, in beeld en hij troont mij mee naar binnen om een blik te werpen op de nieuwste loot aan de stam: de BM 10. En passant vertelt hij me dat hij ook importeur is van Opera Audio en dat er binnenkort een Consonance set bij een hifi.be auteur aangeleverd zal worden voor een review. Even later zie ik het setje in de ruimte ernaast; 240. Hier `hoort` u dus binnenkort meer over op hifi.be.

We maken een korte verfrissingsstop in de wintertuin van het Kempinski en ontmoeten daar Simon Algra van More Music. Zijn collega Martin Odijk zit in een geanimeerd gesprek met Bo Kristensen, de voormalige eigenaar en ontwerper van Bow Technologies die dit bedrijf inmiddels weer terug gekocht blijkt te hebben en op korte termijn met nieuwe componenten de markt zal verrassen. Waarom vertellen mensen dit zonder aan te geven waar het precies om gaat? Ik word er zo nieuwsgierig van.

High End 2003 (c) Xingo

Vorig jaar werd, voorafgaand aan de High End, mijn postbox gevuld  met e-mails van `aussteller` van de High End die bepaalde producten onder mijn aandacht wilden brengen en erop aandrongen dat ik toch vooral hun `Zimmer` niet voorbij zou lopen. Dit jaar waren er nog meer van dat soort mails. Jammer genoeg gaat het vaak om producten die (nog) geen vertegenwoordiger in Nederland hebben. Toch wil ik al die aanbieders niet zomaar voorbij lopen en wanneer ik kamer 372 binnenloop ben ik blij dat ik dat gedaan heb. De Ascendo luidsprekers (foto boven) laten een stukje gitaarmuziek horen waarvan ik kippenvel in mijn nek krijg. Dat lukt lang niet iedere luidspreker. Zijn er nog importeurs die interesse hebben?

In de volgende kamer kom ik opnieuw een bekend gezicht tegen. Leo Heymans van Heymans Sound & Vision. Hij wijst me op de Thorens TD 850 draaitafel. Ik probeer hem de bijbehorende folder te ontfutselen maar hij houdt hem angstvallig vast. Binnenkort zal hij de folder met pakken tegelijk kunnen uitdelen maar nu is het nog een uniek exemplaar van deze draaitafel van de herrezen fabrikant met een roemrijk verleden en ik neem het hem niet kwalijk. Wel krijg ik de toezegging dat ik hem op korte termijn, als eerste in Nederland, zal mogen testen. Hij ziet er veelbelovend uit; heeft iets van de uitstraling die het merk vroeger had. Ik hou je er aan Leo Heymans!

In dezelfde ruimte ontmoet ik Ben Wijmans. Ingewijden weten dat hij voor Nederland de importeur is van o.a. Vincent elektronica (foto onder) en Relco Audio luidsprekers. Ik maak in de belendende kamer nog even snel een foto van de Vincent SA-T1 voorversterker en de monoblokken SP-T100 die als combinatie eveneens door een hifi.be auteur gerecenseerd zullen worden en werp een blik op een nieuwe 6 kanaal voorversterker en zijn 6 kanaal eindversterker maatje. Zo te zien echte zwaargewichten. In dezelfde kamer de vloerstaande nieuwe Relco Audio Sintesi luidsprekers.

High End 2003 (c) Xingo

Als er een zangeres op deze aarde rondloopt waar ik allergisch voor ben is het wel Celine Dion. Ik vind haar stem niet om aan te horen en het verbaast me dan ook dat ik in ruimte 327 zo maar even kan gaan zitten en luisteren naar haar stem. Het pleit voor de daar spelende configuratie waarvan met name de weergevers in het oog springen: Audio Physic Kronos, ditmaal uitgevoerd in een prachtige lichte houtsoort.

Langs kamer 324 lopend worden we aangesproken door Norbert Schäfer, een van de ontwerpers van 440HZ, de andere ontwerper is Joachim Zürn, die ons uitnodigt om een demonstratie van het door hem ontwikkelde luidsprekersysteem bij te wonen. De vlotte prater Kevork Melikian neemt het verhaal van hem over. Hij wijst me op de Bryston versterking en de uit aluminium vervaardigde weergevers die opvallen door hun strakke stylering en geringe diepte waardoor ze visueel eenvoudig in te passen zijn in met name moderne, door glas en staal gedomineerde,  interieurs. De naam 440HZ is gekozen omdat dit de fundamentele resonantie is van de woofer. Het systeem wordt (nog) niet geimporteerd in Nederland, maar op grond van de eerste indruk die we opdoen kan ik mij voorstellen dat er van de zijde van de Nederlandse distributeurs zeker interesse zal zijn. Gebruikte materialen zijn aluminium en Kevlar.

In kamer 359 waar Usher producten uitgestald staan zie ik op de achterste rij stoelen een man zitten waarin ik Joseph D`Appolito meen te herkennen. Bij navraag blijkt de man inderdaad naar deze naam te luisteren. Hij vertelt me over zijn bemoeienis met deze fraai gestyleerde en uit massieve materialen opgetrokken luidsprekers die me in eerste instantie qua design doen denken aan het Italiaanse kwaliteitsmerk Sonus Faber. Het grote verschil is evenwel de prijs die ongeveer vijftig procent lager ligt.

De laatste kamer van vandaag betreft de Duitse vertegenwoordiging van Van den Hul. Hoewel vertegenwoordiging? In de ruimte tref ik twee Nederlanders aan. Een van hen is de man wiens naam verbonden is aan dit merk: Aalt Jouk van den Hul.
De immer aimabele Van den Hul vertelt dat hij op korte termijn betrokken zal zijn bij de nieuwste opname van Wibi Soerjadi. Via Challenge zullen wij zeker een te recenseren exemplaar aangeboden krijgen waar u meer over zult lezen.

Nu snel naar Karlsruhe waar we de aantekeningen uit zullen werken en naar de redactie verzenden. Morgen volgen nieuwe impressies.

Jan & Antoinette de Jeu


EDITORS' CHOICE