Eén van de meest unieke platen van Elvis Costello moet toch wel Imperial Bedroom zijn. Dit album uit 1982 heeft nooit hoge ogen gegooid bij het grote publiek, maar was wel het bewijs dat de singer/ songwriter het in zich had om mooie en complexe muziek te componeren en uit te voeren. Costello bewees dat hij bij de grote jongens hoorde. Een audiofiele herpersing is hier dus zeker op zijn plaats…
Zo moeten in elk geval de breinen achter het opnieuw uitbrengen van de backcatalogue van meneer Costello gedacht hebben. Mobile Fidelity Sound Lab heeft Imperial Bedroom toevertrouwd aan hun vermaarde Gain 2 Ultra Analog System en de plaat op hoogwaardig vinyl en in beperkte oplage heruitgebracht. En hoewel ik niet altijd even gecharmeerd ben van de Amerikaansgeoriënteerde klanken van MoFi’s herpersingen op vinyl mag Imperial Bedroom van Elvis Costello and the Attractions een popjuweel genoemd worden.
Na het voorgaande album Almost Blue (1981) met veel country-invloeden was Costello duidelijk beïnvloed door zijn toenmalige hang naar de muziek van Billie Holliday, Cole Porter, Frank Sinatra of zelfs Debussy. Hier vind je trouwens een aflevering uit 1981 van de South Bank Show, waarin Elvis Costello in Nashville wordt gevolgd tijdens het maken van Almost Blue. Vanaf Imperial Bedroom was er meer ruimte voor jazz, kamermuziek en aanstekelijke popdeuntjes van hoog allooi. Niet in de laatste plaats werd dit mogelijk gemaakt door Elvis’ samenwerking op dit album met Geoff Emerick, die ook verantwoordelijk was voor enkele albums van The Beatles. Alles wordt uit de kast getrokken voor dit album, een levendige piano, rijke muzikale ondersteuning en op de track …And In Every Home komt zelfs een 40-koppig orkest Costello en de uit drie anderen bestaande band ondersteunen.
Het fijne van Imperial Bedroom is dat de muziek ontzettend vloeit. Zo erg zelfs, dat je eigenlijk vergeet dat de teksten van Costello best wel kritisch, cynisch en af en toe ronduit melancholisch zijn. Ik vind persoonlijk de tracks Kid About It, Beyond Belief en de mooie ballad Almost Blue wat verder uitsteken boven de rest van de tracks omdat ze op de één of andere manier meer indruk weten te maken. Maar slechte tracks staan niet op deze plaat. De persing is erg goed, soms een tikje helder maar wel erg dynamisch. En stil, er heerst een zwarte laag om de muziek heen die erg prettig en complementerend werkt. Imperial Bedroom was trouwens ook het eerste album waarop de teksten werden gedrukt. Zo ook bij deze herpersing, de binnenzijde van de gatefold-sleeve bestaat uit enkel witgedrukte woorden op een zwarte achtergrond. Zonder enige vorm van opmaak of interpunctie, dat dan wel. MFSL blijft trouw aan het origineel en heeft aan het intense artwork niets gewijzigd.
Als Imperial Bedroom nog niet bekend is, luidt mijn advies om hem een paar keer achter elkaar te draaien, u zult merken dat de muziek steeds dieper wordt prettig aan de luisteraar weet te kleven.
Aanvullende info:
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 50:48 minuten
Website