Harman kenden we natuurlijk al van hun fijne hifi-apparatuur, maar het Amerikaanse bedrijf introduceert op IFA 2012 ruim vijftig nieuwe producten. Connectivity is het modewoord op de prachtige stand in Berlijn.
In tegenstelling tot vrijwel alle andere merken op IFA, vinden we Harman niet in één van de 27 (!) hallen van het enorme beurscomplex maar onder de kenmerkende Funkturm, de grote televisiemast op het terrein. Toegang tot de stand is helaas niet aan iedereen besteed, Harman ontvangt hier vooral dealers en media.
“Voor ons Nederlanders is het een beetje ongewoon, maar voor de Duitsers is IFA nog echt een beurs waar deals worden gesloten”, zegt Koen Cillessen, account manager bij Harman Nederland. Hij ontvangt HiFi.nl en leidt ons rond langs de nieuwe producten van het bedrijf, dat naast harman/kardon ook bijvoorbeeld AKG, Infinity, Mark Levinson en JBL in de stal heeft.
Al ligt de nadruk in het transformatorhuisje van de televisietoren, waar de nieuwe producten fraai zijn uitgestald, vooral op de merken harman/kardon en JBL. Met ieder ook hun specifieke doelgroep, zo weet Cillessen. “JBL is toch wat meer een hip merk”, zegt de account manager voor een display met daarop een foto van Adam Levine, zanger van Maroon 5.
Soundfly BT
JBL mikt duidelijk op een wat jonger publiek, gezien de nieuwe producten die het introduceert op IFA. Wat dacht je van de Soundfly BT, een speaker die je in het stopcontact steekt en die vervolgens zelf via Bluetooth contact zoekt met een afspeelapparaat. “Niet zomaar Bluetooth, maar TrueStream”, vult Cillessen snel aan. “Bij TrueStream treedt geen kwaliteitsverlies op, zeg maar losless. Al onze Bluetooth-producten hebben het.”
Wat ook gebruik maakt van Bluetooth, is één van de modellen uit een heuse hoofdtelefoonlijn van harman/kardon. Een primeur voor het bedrijf, niet eerder ontwikkelde het merk een koptelefoon. “Daar kwam steeds meer vraag naar”, zegt Cillessen desgevraagd. “Met merken als AKG en JBL onder de paraplu zijn we er ook niet helemaal onbekend mee natuurlijk”, lacht Cillessen.
De nieuwe hoofdtelefoons met de kenmerkende vormgeving van harman/kardon verschijnen in vier varianten en hebben vooralsnog maar één fysiek verkooppunt in Nederland: de Apple Store aan het Leidseplein in Amsterdam. “We hebben een exclusieve deal gesloten met Apple, waardoor de hoofdtelefoons in ieder geval de eerste maanden alleen daar fysiek te koop zullen zijn”, legt Cillessen uit. Maar geen nood; ook in de online shop van Apple zijn de in-ear, on-ear en over-ear modellen, variërend in prijs van 99,95 tot 249,95 euro, te koop.
Een ander prachtapparaat dat ons direct opvalt, is de SB30. Een soundbar met liefst dertien ingebouwde geluidsbronnen die worden gevoed door elf individuele versterkerkanalen. De bijbehorende sub is draadloos, waardoor deze overal in de kamer geplaatst kan worden. Met 1m16 breed en tien centimeter hoog is de afmeting van de SB30 bescheiden, iets dat we niet kunnen zeggen van het waanzinnig heldere en indrukwekkende geluid dat de soundbar produceert. En niet alleen de sound verbaast ons, ook het prijskaartje. Voor 799 euro hangt de SB30 bij jou aan de muur.
Het zijn slechts enkele van de tientallen nieuwe, geüpdate of geüpgrade producten van Harman die op IFA te zien zijn. Eentje willen we er tot slot toch nog even uitlichten: het SoundSticks systeem. Al meer dan tien jaar een opvallend product in de uitgebreide catalogus van harman/kardon. SoundSticks is een 2.1-kanaals multimedia systeem, dat is uitgerust met een 150 mm subwoofer, acht drivers en 40 watt versterking.
SoundSticks
Het in 2001 geïntroduceerde luidspreker- en subwoofersysteem werd vanwege het bijzondere design zelfs opgenomen in de permanente collectie van het Museum of Modern Art (MoMA) in New York. En is vanaf heden ook in een BlueTooth uitvoering verkrijgbaar. SoundSticks Wireless kent een adviesprijs van 229 euro.
Kijk voor meer informatie op de website van Harman Kardon. Zij hebben ook een special page op HiFi.nl