Dat Los Lobos in 1987 de wereld veroverde met de wereldhit La Bamba staat nog steeds in ieders geheugen gegrift. De gelijknamige soundtrack van die film bracht de heren internationaal aanzien. Maar niet alleen een Tex-Mex/ Mariachi stijl behoorde tot het repertoire van de band. Hun album uit hetzelfde jaar als die wereldhit laat een veel breder perspectief horen.
Mobile Fidelity Sound Lab heeft het derde eigen album van de in Oost Los Angeles huizende band opnieuw gemastered op hun half-speed mastersysteem. Vanaf de (analoge) mastertapes, dus. Elf tracks weten de vijf heren, aangevuld door een goede producer in de vorm van T Bone Burnett (die onlangs nog Diana Kralls laatste album produceerde) en een aantal sessiemuzikanten. En vooral gitarist/ vocalist David Hidalgo wist zijn stempel te drukken op By The Light Of The Moon met meer dan de helft van de tracks op zijn naam. De luisteraar hoort zijn verhalen over het onbegrip van arbeiders in een economisch zwaar klimaat. En de berusting van de getroffenen, ondanks onbegrip. Eigenlijk heel actueel, hoewel Hidalgo meer doelde op Amerika van die tijd en tijden daarvoor.
Het album is echter geenszins zwaarmoedig of pessimistisch van klank, in tegendeel zelfs. Het is de muziek die de Latijns-Amerikaanse gemeenschap op de been hield en houdt. Naast een flinke dosis Latijnse invloeden wist Los Lobos te overtuigen met country-rock op One Night In America, rockabilly dat samen met T Bone Burnett wordt gespeeld (Shakin 'Shakin' Shakes), R & B in de vorm van Is That All There Is?, East Los Angeles-stijl rock ‘n’ roll (Set Me Free (Rosa Lee)), Latijns-getinte blues (My Baby's Gone) of het redelijk met evangelie omzoomde folknummer River of Fools. En het leuke is dat het ze allemaal goed afgaat. Ook anno 2012.
En het is ook juist de afwisseling in stijlen en instrumenten wat deze plaat erg prettig maakt. Er wordt afgewisseld tussen elektrische en akoestische gitaren, marimba’s, saxofoon, harmonica en diverse percussiesoorten en –stijlen. De productie was indertijd helder en verfijnd en de eerlijkheid gebiedt me te melden dat deze persing op 180 grams vinyl erg voorbeeldig en ruimtelijk klinkt. Geen enkel spoortje van ‘doodgeproduceerde’ interpretaties van mastertapes of een wat doffere uitwerking op het laag. Iets wat bij oudere herpersingen wel eens voor wil komen. By The Light Of The Moon sprankelt gelukkig en weet ook daardoor te verblijden.
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 40:29 minuten
Website