REVIEW

On the Road

Jan Luijsterburg | 21 oktober 2012

Are you going somewhere or just going? Voor Sal Paradise, het alter ego van schrijver Jack Kerouac, geldt duidelijk het laatste. Eindelijk werd het legendarische boek over de reizen die hij maakte met Neil Cassidy, in boek en film Dean Moriarty, verfilmd.

De ontstaansgeschiedenis, uit de doeken gedaan door de Braziliaanse regisseur Walter Salles (Motorcycle Diaries, Central do Brasil) op een als extra meegeleverd interview, is lang. Francis Ford Coppola kocht de filmrechten al in 1979, maar zijn project strandde. Salles bereide zich jarenlang voor, door de in het boek beschreven reizen, door de Verenigde Staten van Kerouac en Cassidy, tussen 1947 en 1951, na te doen. Ook sprak hij veel met nog levende ‘beat poets’, de tegencultuur van toen.

De jonge mannen in de film proberen verwoed zichzelf te vinden door zo veel mogelijk te beleven. Drugs, seks en muziek zijn daarbij de middelen bij uitstek. Af en toe werken ze ergens, en anders stelen ze hun levensonderhoud wel bij elkaar. Waarom ze zo rusteloos op zoek zijn naar extreme ervaringen is niet helemaal duidelijk. Ze hebben allebei geen vader, dat kan er mee te maken hebben.

Dean Moriarty is de motor van de twee. Hij probeert zich steeds te settelen, maar de onrust drijft hem dan weer terug ‘on the road’. Liefdes, later zelfs een gezin, belemmeren hem niet. Hij staat in brand, roept hij ergens, I’m burning up. Sal volgt hem vooral en put inspiratie uit hem voor zijn beoogd schrijverschap. Dat cumuleert aan het eind van de film tot het schrijfproces. On the Road werd als in een roes, een stream of conciousnes’, in 21 dagen getypt op een enorme rol aan elkaar geplakt papier. Zonder alinea’s of hoofdstukken. Het resultaat is nu een museumstuk.   

De muziek van de periode is de jazz. Vol avontuur improviseren. Walter Salles weet die benadering mooi over te brengen in een losse verhaalstructuur met schitterende beelden van cameraman Eric Gautier.

Naast het interview is ook een oudere film van Walter Salles, gemaakt met Daniela Thomas. O primeiro dia (De eerste dag) maakte 13 jaar geleden onderdeel uit van een reeks waarin verschillende filmmakers de eerste dag van het nieuwe millennium filmde. Een vrouw die spraakles geeft aan dove kinderen wordt verlaten door haar man. Een man ontkomt uit de gevangenis op voorwaarde dat hij zijn vriend vermoordt. Ze ontmoeten elkaar op een dak met oud en nieuw. Een somber, zwaar melodramatisch aangezet verhaal, in een zeer matige beeldkwaliteit die daarin scherp contrasteert met de messcherp weergegeven hoofdfilm.

Aanvullende informatie:     
Frankrijk/VK/VS/Brazilië 2012
Speelduur: 140 min
Regie: Walter Salles
Scenario: Jose Rivera
Camera: Eric Gautier
Montage: François Gédigier
Art direction: Martin Gendron
Muziek: Gustavo Santaolalla
Acteurs: Garrett Hedlund, Sam Riley, Kristen Stewart, Viggo Mortenssen
Extra’s: Interview met Walter Salles (16 min), film O primera dia (1999, 76 min)
Beeld: 2,35:1, 1080p24, extra’s 16:9
Geluid: 5.1, Engels gesproken
Uitgave: Cinéart
Distributie: TWIN Pics
Officiële website 


EDITORS' CHOICE