Dit artikel is eerder verschenen in de tweede editie van Hifidelity, hét nieuwe magazine over Mensen, Muziek en Film.
Al 22 jaar is Jan Douwe Kroeske de drijvende kracht achter de immens populaire 2 Meter Sessies. Lang geleden ontstonden deze unieke opnames als onderdeel van zijn radioprogramma 2 Meter de Lucht in. Vanaf februari gaat Kroeske met het concept het theater in.
Artiesten stonden destijds in de rij hun nieuwe album in de studio te promoten. Dit gebeurde niet in de vorm van een Engelstalig interview, maar met een stukje live-muziek in kleine bezetting. Het bleek een gouden greep. Crowded House beet in mei 1987 het spits af, inmiddels zijn we ruim veertienhonderd sessies en meer dan tienduizend tracks verder. Van Foo Fighters tot James Taylor, van Radiohead tot Tom Jones en van Nirvana tot de Nits.
Kroeske vertelt: “Om dat gigantische archief op een leuke manier te ontsluiten en het publiek tegelijkertijd een blik te gunnen in de setting van zo’n sessie ontstond het idee om een theatertour te starten waarin een echte opname wordt gecombineerd met anekdotes, verhalen en beeldmateriaal uit 22 jaar 2 Meter-historie. Hét ingrediënt van deze theatertour is eigenlijk de complete achtergrond van zo’n sessie. Je ziet de band dus ook opbouwen en communiceren met de technicus. Tijdens de soundcheck is het pauze voor het publiek en gaat iedereen de zaal uit. Dat is ook relaxter voor de band. Het gaat uiteindelijk ook om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit.â€
(Fotografie: Loe Beerens)
Die geluidskwaliteit is altijd een sterk punt geweest van de 2 Meter Sessies. Dat blijkt ook uit de populariteit van de 2 Meter-verzamelaars die in de loop der jaren zijn uitgebracht. Die vonden niet alleen hun weg naar muziekliefhebbers, maar ook verkopers en bezitters van fraaie geluidsinstallaties kennen ze. Kroeske: “Zonder de hulp van de NOB-technici was dit nooit gelukt. Geluidstechniek voor de radio is totaal anders dan voor een studio of concertzaal."
"Hoe je het ook wendt of keert: je moet rekening houden met een forse compressie van het geluid om te compenseren voor de beperkte bandbreedte van FM. Daar wordt al jaren de Optimod voor gebruikt (een compressor die de dynamiek van het geluid sterk vermindert, waardoor de luisteraar toch een vol geluid hoort, red.) Die moet er bij mij altijd het eerste uit. Zo’n ding is echt niet best voor de geluidskwaliteit. In plaats daarvan gebruiken we compressoren van Neve die oorspronkelijk voor de studio zijn ontwikkeld. Daarmee slaagden die NOB-mannen erin om een geluid te creëren waar zowel de zendinstallatie als ik mee konden leven. Echt geweldig!â€
De opnames die tijdens de theatertour worden gemaakt zullen overigens niet op cd verschijnen. “Daar is het in het verleden ook nooit om gegaan. We wilden gewoon toffe radio maken, en nu dus een interessante belevenis voor het publiek. We gaan on the spot inzichtelijk maken wat er allemaal bij zo’n sessie komt kijken. Het gaat om de interactie met de zaal. Dat we het nu echt live doen is overigens wel nieuw voor iedereen. Op de radio zenden we nooit rechtstreeks uit, dus is er gelegenheid om te corrigeren wat nodig is, of om te besluiten bepaalde tracks niet uit te zenden. Dat kan nu niet. De meeste bands spelen voor een opname toch het liefst zonder publiek. We steken onze nek er behoorlijk mee uit, maar we hebben er ook enorm veel zin in.â€
In totaal worden er dertien ‘try-outs’ gedaan. Of het daarbij blijft hangt natuurlijk ook af van het succes. Als het aan Jan Douwe Kroeske ligt, dan wist hij het wel: “We doen dit omdat we hopen dat het verhaal nog niet klaar is. Dat het publiek ons trouw blijft. Daarom hopen we natuurlijk dat er meer afleveringen van deze theatertour komen.†Met 22 jaar ervaring lijkt niets hem in de weg te staan.