Sarah Blasko - I Awake cd-recensie

Eric de Boer | 15 juni 2013

Het is alweer een tijdje geleden dat Sarah Blasko de liefhebber van vrouwelijke singer-songwriters op een studioalbum trakteerde. Haar vierde album -getiteld I Awake- is sinds kort verkrijgbaar in ons land en geeft ook daadwerkelijk blijk van het muzikaal ontwaken van de zangeres.

Na het album Seeker Lover Keeper uit 2011 bracht Sarah Blasko nog een EP uit met daarop covers van musical-thema’s. Die cd klonk verre van verkeerd en smaakte absoluut naar meer.

Dat jaar trok de Australische artieste zich wat terug om zelf een heel album te schrijven. De opname van I Awake vond plaats in dezelfde studio in Zweden waar ook het vorige album werd opgenomen en geproduceerd. Maar er werd deels ook opgenomen in Sofia, Bulgarije. Op zich een vreemde plek om een nieuw album op te nemen, ware het niet dat Sarah een flinke rol op het nieuwe album weggelegd had voor een orkest. Een plek die ingenomen werd door het Bulgaarse New Symphony Orchestra. Hoewel het album in Australië al in de nazomer van 2012 verkrijgbaar was, is I Awake nu pas verkrijgbaar in Nederland.

En dat is ook maar goed, want deze cd voegt veel toe voor de liefhebbers van goede vrouwenvocalen. Vanaf de openings- en titeltrack I Awake klinkt deze filmische neo-popplaat gedurfd, vertrouwd en tegelijkertijd vervreemdend. De toevoeging van het orkest complementeert haar bewust wat fragiele stemgeluid geweldig en van bombast is –gelukkig- geen enkele sprake. De muziek staat in dienst van de vocalen, niet andersom. Een valkuil waar veel (grotere) artiesten wel in zijn gevallen. Sarah Blasko klinkt bij tijd en wijle intiem, warm, gebroken en dan weer ronduit sierlijk. Haar stemgeluid getuigt van veel oefening en het is daarom dat Blasko de serieuze teksten met overtuiging kan brengen. Op I Awake een lieftallige niemendalletjes op dat gebied. Tracks als An Arrow, God-Fearing, An Oyster, A Pearl en Fool imponeren en door het orkest wat minder prominent in de opname te verwerken, de percussie, piano en bas daarvoor te plaatsen en de stem van Sarah als eerste ijkpunt te laten horen weet het hele album verslavend te werken.

Na enkele keren luisteren betrapte ik mezelf er zelfs op veel tracks al uit het hoofd te kennen, zonder daar bewust mee bezig te zijn geweest. Mede met dank aan de meer dan prima productie, die overigens bewust ook in de handen van Sarah Blasko lag. I Awake is een album geworden dat met kop en schouders boven het spreekwoordelijke maaiveld uitsteekt. Iemand zou de titeltrack eens goed moeten ‘pluggen’ bij de radiostations hier, want Blasko verdient de eer van een grotere bekendheid. Zeker als je naast het schrijven, componeren en uitvoeren ook nog eens zo’n sterke productie op de markt weet te brengen. Erg warm aanbevolen!

Label: Dramatico / Universal Records
Speelduur: 46:40 minuten