NIEUWS

Napster terug met streamingdienst

Het wordt behoorlijk druk op de muziekstreamingmarkt. Na het vorige week gelanceerde Google Play Music All Access en de waarschijnlijk volgende week geïntroduceerde muziekdienst van Apple, mengt ook Napster zich in de race om de gunst van de streaminggebruiker. Nu nog domein van diensten als Spotify en Deezer, maar daar lijkt dus snel verandering in te komen.

Napster is zonder twijfel één van de meest baanbrekende digitale toepassingen van de afgelopen twintig jaar. Waar de dienst ooit begon als peer-to-peer dienst waarmee gebruikers (in de meeste landen illegaal) muziekbestanden konden uitwisselen, is Napster nu volledig legitiem. Sterker, nog niet zo lang geleden sloot de dienst vrede met Metallica. Die rockband was begin deze eeuw voortrekker in de strijd tegen de file sharing dienst en zijn oprichter Sean Parker, die later weer betrokken was bij de oprichting van Facebook. Maar dat geheel terzijde.

Nu is Napster terug met de lancering van de online muziekcatalogus Music Napster Guide, die per direct beschikbaar is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Play Music All Access ook direct in Nederland en België. De nieuwe dienst biedt keuze uit meer dan twintig miljoen nummers van lokale- en internationale artiesten, maar bijvoorbeeld ook playlists van muziekexperts. Daarnaast zijn ook live sessies  en exclusieve interviews te zien.

De dienst kost 9,95 euro per maand, daarvoor heb je sowieso toegang tot de catalogus met twintig miljoen nummers.

De nieuwe service is beschikbaar voor de iPhone, iPad, iPod Touch, Android smartphones en tablets voor € 9,95 per maand. Gebruikers krijgen hiervoor ongelimiteerd toegang tot web- en mobile streaming, zowel on- als offline. Music Napster Guide is door een samenwerking met Sonos ook beschikbaar voor digitale televisie, smart TV, home entertainment en multi-room systemen.

Music Napster Guide is tegelijkertijd een samenwerking aangegaan met Sonos.

“We weten dat muziekliefhebbers in Nederland steeds meer streamen en downloaden, digitale muziek is goed voor ongeveer 30 procent van die markt”, zegt Thorsten Schliesche, Napster Senior Vice President en General Manager Europe. “Het is dan ook fantastisch om Napster hier te lanceren, we kunnen muziek liefhebbers een betere manier bieden om muziek op verschillende manieren te ontdekken.”

Tegelijk met Nederland (en België), wordt Music Napster Guide in twaalf andere Europese landen geïntroduceerd. Om toegang te krijgen tot het netwerk, ga je naar napster.com, waar je direct wordt doorverwezen naar de Nederlandse website. Ter kennismaking geeft Napster je de kans om de dienst dertig dagen gratis uit te proberen.


EDITORS' CHOICE