In februari van dit jaar bracht Mobile Fidelity Sound Lab het album A Distortion Of Love van Patricia Barber uit. Het label beloofde later dit jaar terug te komen met datzelfde album op vinyl, om liefhebbers van dat specifieke medium ook te kunnen laten ervaren wat deze geremasterde heruitgave kan betekenen. Die tijd is gekomen.
Bestel dit album nu op Hifidelity.nl.
Een inleiding met betrekking tot A Distortion Of Love behoef ik niet te geven, ik verwijs u daarvoor graag naar mijn recensie van de hybride sacd van MoFi. De LP die nu op mijn platenspeler rondjes ligt te draaien is - net als alle andere albums die door MoFi worden aangeduid met GAIN2 Ultra Analog 180g - geperst op hoogwaardig vinyl van de vermaarde Record Technology Incorporated (RTI) Studios, in de buurt van Santa Barbara in de V.S. Mobile Fidelity Sound Lab Maakt niet voor niets gebruik van deze ‘pressing plant’, want de kwaliteit is al jarenlang meer dan goed. Wat altijd wel aan te bevelen is bij vinyl van MFSL is een wasbeurt met de platenwasmachine om persresten uit de groeven te verwijderen.
De dubbele LP met daarop Patricia Barbers werk uit 1994 is - net als de eerder gerecenseerde sacd - gelimiteerd uitgebracht, hoewel de oplettende MoFi fan wellicht al heeft opgemerkt dat het platenlabel de laatste tijd de neiging heeft om succesvolle titels een tweede persronde te gunnen. Ook voor dit label geldt de crisis. En dan de remastering. De sacd kreeg een mastering mee uit handen van Rob LoVerde, die vrij trouw bleef aan de originele mix van Jim Anderson.
Gek genoeg was het niet dezelfde persoon die ook de mastering voor de analoge versie van A Distortion Of Love op zich nam, maar zijn collega Krieg Wunderlich. Ook inmiddels geen vreemde meer, want deze man was verantwoordelijk voor enkele erg fijne herpersingen op het audiofiele label. Het leuke van een vergelijking van vinyl met de sacd is dan ook dat je - afgezien van de fysieke verschillen tussen de media - ook te horen krijgt hoe deze twee doorgewinterde engineers omgaan met een productie.
Het eerste dat opvalt is dat beide albums een tikje zachter zijn dan het origineel. Mobile Fidelity Sound Lab maakt zich daar wel vaker schuldig aan de laatste tijd, hoewel dat op zich niet storend is. Hierin schuilt echter wel een voordeel voor de digitale versie van het album. De vele zachte stukken die de artiest componeerde en verwerkte zorgen bij de LP namelijk toch wel voor een licht hoorbare ruis vanuit de plaatgroeven, zeker met een verfijnd element. Niets onoverkomelijks, maar wel merkbaar, aangezien het volume wat moet worden opgeschroefd om het album echt te kunnen ervaren.
Dat gezegd hebbende, is het tijd om over te stappen op de klank en het resultaat op beide media. Patricia Barber (lees hier een interview dat ik twee jaar geleden had met de artieste) had bijna twintig jaar geleden een wat hoger toonbereik, iets waar ze anno 2013 heimelijk nog wel eens naar terugverlangt of in elk geval met enige weemoed aan terugdenkt. Daarbij maakte ze indertijd veel gebruik van een galm in de mix (reverb). Terwijl de sacd meer de nadruk legt op het directe van de vocalen en de instrumenten, weet de mastering op vinyl toch wat ruimtelijker te klinken.
Een gewaardeerd collega werd indertijd verguisd omdat hij aangaf verschil in fysieke hoogte in de weergave te kunnen waarnemen, datzelfde geldt echter ook voor de vocalen van Barber op vinyl ten opzichte van de sacd. De LP plaatst de zangeres/ pianiste hierdoor misschien minder direct, maar wel natuurlijker in de ruimte. Datzelfde geldt ook voor de echo’s. Zelfs de klanken van de pedalen van de vleugel, de houten kast van de bas en de aanrakingen van de drumsticks op de hihats komen daardoor op de LP natuurlijker over.
Hoewel ik me kan voorstellen dat de typische audiofiel - een uitstervend ras - liever luistert naar de sacd met de wat drogere weergave, prefereer ik persoonlijk de persing op vinyl. Die komt namelijk net een stukje dichter in de buurt van hoe de instrumenten en de vocalen in het echt klinken. Hoewel het geheel op de keper beschouwd een stukje grofstoffelijker zou kunnen overkomen. Dan neem ik de licht aanwezige groefruis graag voor lief. MoFi biedt met beide versies van A Distortion Of Love dus een keuze. Ik hoop dat deze recensie u helpt in die keuze.
Muziek: 8 ½
Klank LP: 9
Klank sacd: 8 ½
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 59:20 minuten
Website
Klik hier