Post uit Noorwegen! Dat kan maar één ding betekenen; het nieuwe album van de progressieve rockgroep Airbag ligt op mijn deurmat. De band had het album met de titel The Greatest Show On Earth al enige tijd geleden aangekondigd en toonde op de Facebook-pagina al enkele previews die op zijn zachtst gezegd interessant waren.
En aangezien de blaadjes, net als een flinke hoeveelheid regenwater, uit de lucht blijven vallen is het album in een weekend al snel meerdere malen beluisterd. Het teken dat ik The Greatest Show On Earth van Airbag zonder problemen (lees: vermoeidheid) gerust een hele middag op repeat heb kunnen zetten zegt eigenlijk al genoeg, maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen.
Airbag is zoals gezegd een Noorse progressieve rockband die met dit album hun derde studioplaat uitbrengen op het label Karisma Records. In 2009 debuteerde de vijfkoppige band met het prima Identity en twee jaar later zag de eveneens goede opvolger All Rights Removed het levenslicht. Beide albums kregen –elders online en in de bladen- goede recensies, ook van ondergetekende. De band wist diverse bekende invloeden zoals Pink Floyd, Anathema en Porcupine Tree goed samen te smelten met hun eigen sound.
The Greatest Show On Earth is overigens wel een riskante titel voor een derde album. Wie niet verder kijkt dan de neus lang is zou de benaming van Airbag’s nieuwe langspeler op kunnen vatten als arrogantie. Tekstueel handelt The Greatest Show On Earth echter over het individu en het groeiende gevoel van vervreemding en wantrouwen ten opzichte van de maatschappij en de gevestigde orde zoals de overheid. Die laatste laat ons overigens door manipulatie denken dat we veilig zijn en zelf controle kunnen uitoefenen. Niet nieuw, een tikje anarchistisch, maar wel goed vertolkt.
Muzikaal heeft Airbag gelukkig ook een stap vooruit weten te maken. Zonder die noodzakelijke evolutie loerde het gevaar van eentonigheid. Airbag doet dit door een vrij eenvoudige basis per nummer uit te breiden tot een zee van soundscapes en atmosferische klanken die worden uitgediept op zowel gitaar als keyboard. Jazeker, vooral de gelijkenis met Pink Floyd ligt voor de hand, getuige de lange uithalen van de gitaren. Zes tracks lang weet Airbag gelukkig wel een eigen identiteit te bewaren en voegt ten opzichte van de vorige twee albums een wat zwaardere sound toe.
Het maken van The Greatest Show On Earth heeft Airbag naar eigen zeggen achttien maanden gekost. Het resultaat mag er echter meer dan zijn, want hoewel het album slechts zes tracks kent is de coherentie door het hele album erg hoog, meer dan op de voorgaande albums. De toevoeging van lichte ambient-elementen valt goed uit en hoewel hij erg vet klinkt is de productie gezien het genre prima. Hiervoor maakte Airbag gebruik van Vegard Kleftås Sleipnes, die samen met de band (en vooral Bjørn Riis) een passend eindresultaat boekt. Heerlijk, meeslepend luistervoer!
Muziek: 8 1/2
Klank: 8
Label: Karisma Records
Speelduur: 50:20 minuten
Website