Voor het eerst in zijn geschiedenis onthult Sonos hoeveel omzet het draait. Eén ding is duidelijk: het bedrijf verdient een bom geld aan de multiroom-hype.
Sonos is een onderneming in private handen, wat meteen verklaart waarom er in het verleden geen financiële cijfers werden bekendgemaakt. Daar komt nu verandering in: voor het eerst sinds de oprichting negen jaar geleden wordt de omzet onthuld.
In 2013 draaide Sonos volgens eigen zeggen 535 miljoen dollar omzet. Dat zou dubbel zo veel als in 2012. Dat is behoorlijk wat voor een bedrijf dat relatief weinig producten in zijn assortiment heeft en een serieuze hap uit de totale home audio-markt. Die wordt geraamd op ongeveer 10 miljard dollar.
Toch verrassen de cijfers niet echt: kenners van Gfk-marktcijfers en iedereen die ooit wel eens een elektronicazaak binnenliep, weten dat Sonos-toestellen bijzonder goed verkopen.
In de voorbije maanden heeft Sonos in het bijzonder geprofiteerd van de goede verkoop van de twee nieuwste producten, de toegankelijk geprijsde Play:1 en de Playbar-oplossing voor de tv.
Tegelijkertijd zegt Sonos dat ze momenteel break-even draaien. Hoewel ze vaak vergeleken worden met Apple, beschikt Sonos dus klaarblijkelijk niet over de grote marges van de iPhone-bouwer.