Sonos brengt een grote update voor zijn apps uit. Het is even schrikken als je de vernieuwde app opent, want visueel en qua manier van gebruiken is er heel wat anders.
De apps voor iOS en Android spreken een heel ander designtaal dan voorheen. Ze ogen heel fris en nieuw, met een 'platte', kleurige interface die onder meer albumhoezen centraler zet. Ook het scherm met het overzicht van de verschillende zones is visueel interessanter geworden. Zo zie je in één opslag welke tracks er aan het spelen zijn.
Zoals vroeger zijn er nog altijd wat cosmetische verschillen tussen de versies voor smartphones en tablets, maar niets echt ingrijpend.
Functioneel blijft alles bij het oude, behalve dat de nieuwe app een veel betere zoekfunctie heeft. HiFi.nl had de voorbije weken vooraf toegang tot de bèta van de app, en het is deze functie die volgens ons dé grote vernieuwing is.
Waar je vroeger altijd zocht binnen een bron - zoals Spotify of je lokale bestanden - geef je nu de naam van een artiest in en krijg je resultaten over alle aangesloten bronnen en diensten heen. Dit werkt uiteraard eveneens als je zoekt op liedjes, albums, componisten en afspeellijsten.
Voor testdoeleinden hebben we accounts bij Deezer, Napster, Qobuz, Spotify en The Hype Machine. Het is indrukwekkend om te zien dat je bij het invullen van een zoekterm, zoals 'Beck', vliegensvlug resultaten geserveerd krijgt. Als je pakweg zelf maar een deel van de discografie van een artiest in MP3- of FLAC-formaat bezit, kan je door de zoekfunctie heel gemakkelijk aanvullend grasduinen in ontbrekende albums bij een streamingdienst.
Je werkt nu ook anders. De app is zo ontworpen dat je geneigd bent om eerst muziek te kiezen en dan pas zones aan te duiden. Bij de vorige app was dat omgekeerd. "Dat is bewust gedaan", zegt Yasser Rashid, Senior Director van Sonos, "want we willen dat onze gebruikers vooral zo snel mogelijk muziek kunnen beluisteren".
Net vanuit die overweging heeft Sonos in de app niet echt iets toegevoegd rond 'discovery', het opsporen van nieuwe muziek. Dat is net waar streamingdiensten zoals Deezer en Spotify momenteel sterk op inzetten, om zo het aantal luisteruren op te drijven en om aan klantenbinding te doen.
In de nieuwe app is ook heel wat gedaan om streamingdiensten attractiever te maken. Bij het menu waar je diensten configureert, krijg je nu een uitgebreidere uitleg over wat elke dienst biedt.
De nieuwe app blijft gratis en zou in bètavorm in de loop van 18 maart beschikbaar zijn, althans voor Android-apparaten. De formele lancering volgt later in de lente. Vooraleer je hem in gebruik neemt, is er wel een snelle update voor elk Sonos-toestel nodig. Het aanbrengen van deze update gebeurt automatisch bij het opstarten van de vernieuwde app.