Recensie: Se Delan – The Fall (cd)

Eric de Boer | 20 mei 2014

Wanneer twee artiesten elkaar vinden en onbevangen aan een nieuw project beginnen kan er veel moois ontstaan. Het verleden bewijst dat collaboraties af en toe goede vruchten af kunnen werpen, die ook nog eens aangenaam smaken. KScope heeft onlangs Se Delan toegevoegd aan de lijst van gecontracteerde artiesten. Hun debuutalbum The Fall is recent verschenen en biedt veel hoop voor de toekomst.

Se Delan bestaat uit multi-instrumentalist Justin Greaves en zangeres Belinda Kordic. Beide artiesten hebben al jaren ervaring, zo is Greaves onder andere bekend als drummer van het sludge metal gezelschap Iron Monkey en bracht hij in 2004 de rockgroep Crippled Black Phoenix samen, met wie hij al zeven albums maakte. Belinda Kordic is naast zangeres ook songwriter. Deze in Australië geboren Zweedse was lid van Stabb en werd solo bekend onder de projectnaam Killing Mood. Helemaal nieuw waren de twee niet voor elkaar, want Kordic werkte al mee aan twee CBP releases. Blijkbaar was er een klik, die moest worden uitgediept. Se Delan was het resultaat.

De synergie die de twee artiesten voelden kwam tevens tot uiting in het schrijven van materiaal voor The Fall. Zo schreef Justin Greaves alle muziek, terwijl Belinda Kordic de teksten bedacht. Het resultaat mag er zeker wezen. Dit debuutalbum bestaat uit tien tracks die het midden houden tussen stijlen als dreampop, post rock, progressieve rock en met Americana doorspekte gothic. Met veel atmosferische tonen, een gezonde dosis sereniteit en een aimabele diversiteit aan klanken en instrumenten weet The Fall de luisteraar te trakteren op een plaat die bij weet te blijven.

Op de stevige rocktrack The Hunt na (dit nummer valt wat buiten de rest van het album) is er weinig echt vuurwerk hoorbaar, maar is het de combinatie van de bijna etherische vocalen van Belinda met erg mooi geproduceerde muziek die weet te pakken. De percussie is –samen met de gitaren- verantwoordelijk voor een leidraad door het album, en mag in de opname ook flink op de voorgrond treden. The Fall is af en toe melancholisch (Lost Never Found), beklijvend (Dirge), dromerig (de track Little One blijft erg bij) en bij tijd en wijle zelfs commercieel toegankelijk (Today). De laatste nummers neigen meer naar het progressieve rockgenre en zullen liefhebbers van andere bands van dit label het meest aanspreken.

Se Delan heeft een erg fraai debuutalbum afgeleverd met The Fall. De muziek zal veel luisteraars aanspreken, liefhebbers van Charlotte Gainsbourg tot Anathema zullen deze plaat kunnen waarderen. Daarnaast is The Fall voorzien van een bovengemiddeld fijne productie, waardoor de muziek nog beter tot z’n recht komt. Een geslaagd debuut, waarvan we enkel mogen hopen dat er een vervolg komt.

Muziek: 8 ½

Klank: 9

Speelduur: 46:45 minuten