De gemiddelde Nederlandse jazz- en hifi-liefhebber van pakweg de laatste twee decennia moet wel onder een steen hebben geleefd, wil de naam DJ Maestro geen belletje doen rinkelen. Na zijn inmiddels overbekende Blue Note Trip-reeks heeft de stijlvolle analoog fan nu een ander muzikaal vaatje gevonden om uit te tappen: de catalogus van Bethlehem Records. En opnieuw is een serie geboren!
Bethlehem Blends By DJ Maestro mag dan ook worden gezien als een opvolger van de succesvolle, met platina onderscheiden serie mixen die Martijn Barkhuis (zoals de diskjockey echt heet) inmiddels op zijn naam heeft staan. De 44-jarige in Groningen geboren DJ vond al op jonge leeftijd zijn levensliefde: draaitafels, een mixer, een koptelefoon en vinyl. Er zijn minder gezonde verslavingen te bedenken… Bekend geworden met zijn door het hele land in clubs georganiseerde Dig This!-concept, zijn werken met en voor het fameuze jazzlabel Blue Note en natuurlijk zijn radiowerk voor Arrow Jazz FM, BNR nieuwsradio en zijn eigen zender Radio Jazz. Dat de mixen van de diverse stijlen van het beroemde Blue Note label aansloegen, heeft gezorgd voor veel goedbezochte dansavonden in de Amsterdamse Melkweg, onder dezelfde naam als zijn mixalbums.
Nu heeft DJ Maestro een wereldwijde deal weten te sluiten met Bethlehem Records, waarvan deze dubbel-CD het eerste resultaat is. Bethlehem Blends is de noemer waaronder Barkhuis in ieder geval vier compilaties uit zal gaan brengen. Het volgens de DJ bijna vergeten jazzlabel werd in de jaren ’50 opgericht in New York en laat een flinke muzikale erfenis achter, waar DJ Maestro maar al te graag uit wilde en mocht putten. De discografie van het label bevat voornamelijk veel West Coast Cool Jazz en East Coast Bop en Bethlehem Records vormde voor vele artiesten een plek om hun debuutalbum uit te kunnen brengen. Aan het begin van de jaren ’60 werd het label verkocht aan King Records, en is nu onderdeel van Verse Music Group.
Wat moet DJ hebben genoten van het doorspitten en beluisteren van al dat oude vinyl! Naast enkele bekende artiesten zoals Chris Connor (I Hear Music), Duke Ellington (met het charmerende, door viool ondersteunde nummer I Can’t Get Started) of Nina Simone (waarvan het erg mooie Central Park Blues en My baby Just Cares For Me te horen zijn op deze compilatie) zijn het vooral de minder bekende tracks of uitvoeringen van nummers die soms veel plezier met zich mee weten te brengen. Zo klinkt het nog niet zo lang geleden door Robbie Williams vertolkte nummer Have You Met Miss Jones fris dankzij de vertolking door The Pat Morgan Quartet, inclusief fraai fluitwerk. Miss Teal Joy laat op geheel eigen wijze en ondersteund door een Nelson Riddle-achtig orkest (overigens geleid door Ted Steele) het nog steeds overbekende Let’s Fall In Love op romantische wijze horen. De gitaarliefhebber komt weer aan z’n trekken op That Old Black Magic, uitgevoerd door Bobby Troup.
Verspreid over twee goed gevulde cd’s zijn de jazzjuweeltjes niet van de lucht. Ook Mel Tormé is een erg leuke (her-)ontdekking, met de track Lulu’s Back In Town. Rustiger aan gaat het op instrumentale en dromerige tracks zoals Lotus Land (met een harp in de hoofdrol) van Rufus Smith & Betty Glamann. Het minder bekende tempo dat Chris Connor op The Thrill Is Gone hanteert werkt eigenlijk juist erg goed voor de track, met als extra pluspunt de wat hese vocalen. Ook het nummer All Or Nothing At All is bekend bij de hedendaagse jazzartiesten, en klinkt daardoor extra uniek op de uitvoering van Jerri Winters. Enkele voorbeelden van een fijne, diverse ontdekkingsreis door de geschiedenis van dit label. De in totaal 42 tracks die door DJ Maestro netjes aan elkaar zijn gemixt zijn divers en klinken soms wat gedateerd. Hoewel de muziek op erg fraaie wijze zijn opgepoetst door John Sigmon. Van voor vinyl uit die periode typische sporen in het geluid is geen enkele sprake, behalve de beperkingen in de opnametechnieken van die tijd.
Productioneel klinkt Bethlehem Blends By DJ Maestro nergens commercieel en het album is zeker geen slachtoffer geworden van de vermaledijde Loudness War. Gelukkig zijn hier mensen met goede oren en liefde voor vinyl aan het werk geweest. Waar nodig is eventuele ruis ook niet volledig weg gefilterd, om zo de muziek niet negatief te beïnvloeden. Een meer dan juiste keuze. Het geluid van deze twee CD’s is open en waar mogelijk rijk aan dynamiek en detail. Deze ‘nieuwe’ bron van oude jazz is de moeite waard om herontdekt te worden, maar doet ook prima dienst als fijne achtergrondmuziek voor sociale en minder sociale momenten. Daarnaast is het uitkijken naar de volgende uitgaven in de Bethlehem Blends, met artiesten als Art Blakey, Charles Mingus, John Coltrane en Donald Byrd die ook op de loonlijst van Bethlehem Records hebben gestaan.
Muziek: 8
Klank: 8
Label: Bethlehem Records via V2 Records
Speelduur CD1: 63:22 minuten
Speelduur CD2: 64:53 minuten
Websites: www.bethlehemrecords.com en www.digthis.nl