In het aanbod van de filmtheaters viel dit jaar Ida op, van de van oorsprong Poolse, maar al op jonge leeftijd naar het westen verhuisde filmmaker Pawel Pawlikowski. Ida gaat over een novice die voor ze definitief toetreedt in een kloosterorde haar eigen geschiedenis en identiteit ontdekt. Een prachtig gemaakte, diep ontroerende film, waarin de sfeer van Polen begin jaren 60 tot leven geroepen wordt.
Weeskind Anna is opgegroeid in het klooster. De abt vindt dat ze voor ze haar gelofte aflegt de buitenwereld moet leren kennen, zodat ze haar besluit op goede gronden kan nemen. Ook krijgt Anna te horen dat ze een tante heeft. Die hield eerder contacten af. Anne reist naar deze Wanda, een excentrieke, door het leven getekende vrouw.
Anna valt van de ene verbazing in de andere. Ze blijkt eigenlijk Ida te heten en lid te zijn van een Joodse familie die in de tweede wereldoorlog vrijwel helemaal uitgemoord is. Ze gaat met Wanda naar haar ouderlijk huis op het platteland, waar de tragische familiegeschiedenis onontkoombaar is.
Ondertussen breekt heel geleidelijk het ijs tussen de extreem contrasterende karakters. Wanda laat Ida kennismaken met de wereld, die ze in het klooster lekker kon buitensluiten. Ida op haar beurt zorgt er voor dat de sombere, intellectuele Wanda zowaar een band met iemand aangaat.
Het rustige tempo en de schitterende statische zwart-wit beelden roepen met succes de sfeer op van begin jaren 60. Heel bijzonder is de manier van kadreren. De personen zijn vaak helemaal onder in beeld geplaatst, waardoor de wereld boven hen groot en zwaar lijkt. Dat effect wordt versterkt door het smalle beeldformaat dat ook past bij de verbeelde tijd.
Als extra is een erg interessant interview in het menu te vinden met de regisseur van wie hier eerder zijn Britse films My Summer of Love en Last Resort besproken werden. Op eloquente wijze geeft hij toelichting op de film.
Door in het Pools op te nemen meende hij zich te verzekeren van een klein publiek, en daarmee vrijheid. Het stond niet in de weg dat de film op vele festivals bekroond werd en overal laaiend enthousiast besproken is. Erg belangrijk voor hem was de casting, waarbij de onervaren en atheïstische Agata Kulesza een schot in de roos was.
Aanvullende informatie:
Polen, 2013
Speelduur: 82 minuten
Regie: Pawel Pawlikowski
Scenario: Pawel Pawlikowski, Rebecca Lenkiewicz
Camera: Ryszard Lenczewski, Lukasz Zal
Montage: Jaroslaw Kaminski
Art direction: Marcel Slawinski, Katarzyna Sobanska-Strzalkowska
Muziek: Kristian Eidnes Andersen
Met: Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska
Extra: Interview met Pawel Pawikowski (20 min)
Beeld: 1080p24, 1,37:1
Geluid: DTS HD 5.1 Pools gesproken
Uitgave: Cinéart www.cineart.nl
Distributie: Twin Pics
Officiële website