Review: TLC - CrazySexyCool (LP)

Eric de Boer | 08 december 2015

Het tweede album van de Amerikaanse meidengroep TLC sloeg in 1994 in als een bom. CrazySexyCool vermengde hip hop, R&B en soul met een voor die tijd vernieuwende mix van echte instrumenten en samples, met herkenbare vocalen van drie jonge vrouwen. Dankzij de hitsingles van dit album mocht TLC als eerste meidengroep in de geschiedenis een diamanten status in ontvangst nemen, samen met enkele Grammy’s.

Het is dus niet voor niets dan Music On Vinyl het TLC-album CrazySexyCool opnieuw uitbrengt. Ruim twee decennia na het uitbrengen van deze plaat zijn de hits van het album –Creep en Waterfalls- nog steeds tijdloos goede nummers die bij veel dertigers en veertigers van nu warme gedachten aan vroeger tijden naar boven zullen brengen. Het jeugdige karakter van TLC, dat bestond uit Tionne ‘T-Boz’ Watkins, Lisa ‘Left Eye’ Lopes en Rozonda ‘Chilli’ Thomas, is op dit tweede studioalbum van de groep op z’n hoogtepunt.

De uit Atlanta afkomstige meidengroep had op CrazySexyCool het geluk om met veel producers samen te werken, waardoor het album een grotere diversiteit bood. Naast Dallas Austin en Kenneth ‘Babyface’ Edmonds waren het de invloeden van Organized Noize en Chucky Thompson die voor een nieuw geluid zorgden. Ook Sean ‘Puffy’ Combs werd ingeschakeld, en zorgde voor nieuwe hip hop-inzichten. De zestien tracks op de plaat gaan over liefde, bedrog, seksualiteit, romantiek en jeugdig optimisme. Mede dankzij fraaie clips –wie herinnert zich Waterfalls niet, dat vooral op MTV veel werd vertoond- en een voor die tijd frisse sound was het succes van de drie dames niet te stuiten.

Na 21 jaar is CrazySexyCool nog even fris als in het jaar van verschijnen. De mix van R&B, soul, funk, pop rock en hip hop klinkt nog steeds fijn en hoewel niet alle vocalen van de dames even zuiver waren, geeft dit wel een eigen gezicht aan de groep. Naast de bekende hits zijn nummers als Red Light Special, het soulvolle Let’s Do It Again, het sensuele Take Our Time of de vrij unieke Prince-cover If I Was Your Girlfriend prima tracks, terwijl de teksten nog steeds actueel zijn voor een jong publiek. TLC (T-Boz, Left Eye en Chili) hadden samen een chemie die werkte. Met af en toe wat rap en een verleidelijke afwisseling is het die chemie die van CrazySexyCool terecht een succes maakte.

TLC heeft na CrazySexyCool nog enkele successen gekend, zeker in 1999. De kracht van die tijd zal –zeker door het overlijden van Lisa Lopes- nooit meer terugkeren en ook in dat kader mag deze heruitgave zeker gekoesterd worden. Hoewel de fraaie dubbel-LP redelijk goed klinkt, is er van een audiofiel product geen sprake. Af en toe komt het geluid wat gecomprimeerd over, net als op de originele cd trouwens. Toch is het album een klassieker en een prettige ‘trip down memory lane’, die lekker wegluistert.

Muziek: 8 ½
Klank: 6 ½
Kwaliteit persing: 8 ½