Review: Stevie Ray Vaughan - Live at Carnegie Hall (lp)

Eric de Boer | 24 januari 2016

Op 4 oktober 1984 stond de New Yorkse Carnegie Hall te schudden op haar grondvesten. Niemand minder dan Stevie Ray Vaughan trad daar op en zorgde samen met ‘zijn’ Double Trouble, een blazerssectie en enkele gastartiesten voor een weergaloos bluesconcert. Voor het eerst in de geschiedenis is het album -dat in 1997 werd uitgebracht- nu op een dubbel-LP verschenen, zodat ook de vinyl minnende liefhebber van het concert kan genieten.

De avond in oktober was speciaal voor Stevie Ray Vaughan. Niet alleen was de Texaanse bluesgitarist en zanger de dag ervoor 30 jaar geworden, maar ook zou het concert in de beroemde muziektempel als benefiet dienen voor een stichting die onderzoek deed naar kanker. Het aanwezige publiek dat de Carnegie Hall bezocht, kreeg in ieder geval waar voor het geld, want Stevie Ray Vaughan pakte flink uit met een show die meer dan twee uur in beslag nam.

Het concert vond plaats tijdens de tour die Stevie Ray Vaughan met Double Trouble voor hun tweede album maakte. Na het succes van Texas Flood (1983) was ook het tweede album Couldn’t Stand The Weather op weg een groot succes te worden. Live At Carnegie Hall laat een energieke band horen, onder leiding van een gedreven frontman die erg goed bij stem en vingers was op die avond. En voor het eerst -en voor het laatst- in de geschiedenis van Stevie Ray en Double Trouble werd het trio live aangevuld met een aantal artiesten en musici, wat de opname des te unieker maakt.

De uiteindelijk in 1997 op cd uitgebrachte concertregistratie bevat ongeveer de helft van het hele concert. De veertien tracks die nu op twee LP’s zijn verdeeld laten echter op feestelijke wijze horen hoe intens goed Stevie Ray Vaughan kon musiceren. Zijn gitaarsolo’s spatten van de vier plaatkanten af en zijn metgezellen op het podium zorgen voor evenveel vuurwerk. De unieke aanvulling op het trio in de vorm van de vijfkoppige The Roomful Of Blues Horn Section, George Rains als tweede drummer, broer Jimmie Vaughan op gitaar, zangeres Angela Strehli en Dr. John op keyboard maken van Live At Carnegie Hall een memorabel concert. En misschien wel een van de beste liveregistraties van Stevie Ray Vaughan.

Stevie Ray laat op de dubbel-LP zijn toen bekendste favoriete tracks en covers horen. Nummers als Cold Shot, Scuttle Buttin’ en Pride And Joy zijn werkelijk fenomenaal vertolkt. Nu leende de muziek van Vaughan zich sowieso meer voor het podium dan voor de studio, om het beste op de luisteraar over te kunnen komen. Erg leuk is het samenspel met zijn broer tijdens de Guitar Slim track The Things That I Used To Do en de blazerssectie past perfect bij de gespeelde nummers. Verderop in het concert gaat het ritme wat omlaag, de track C.O.D. is het minst fraaie nummer van de dubbel-LP. Mede dankzij de wat matige zangkunsten van Strehli. Het nummer Lenny wordt wat opgerekt, maar gelukkig is er de afsluiter Rude Mood, waarop de meester toch maar even laat horen waarom hij de positie op het podium van de Carnegie Hall terecht heeft verdiend.

Die laatste track klinkt eigenlijk ook het beste van het hele album. De concertregistratie heeft namelijk zeker geen audiofiel karakter en komt af en toe wat rauw, hol en afstandelijk uit de groeven. Dat ligt niet aan de persing, maar puur aan de akoestiek van de Carnegie Hall. De technici hadden de grootste moeite om het geluid goed te krijgen van een versterkt concert in een zaal die eigenlijk voor akoestische klanken was bedoeld. Dus moest het volume van de P.A. omhoog, om de geluidssterkte van Stevie Ray Vaughan bij te kunnen benen. Het maakt niet zo heel veel uit, want Live At Carnegie Hall klinkt daardoor misschien wel authentiek en puur. En de muziek is gewoon genieten geblazen, ook na ruim dertig jaar.

Muziek: 9
Klank: 6 ½
Kwaliteit persing: 8 ½