TIP

Mythen en Misverstanden 12: Lood of Licht?

Redactie HiFi.nl | 10 december 2009

Hedendaagse compact- en mini-monitoren zijn vaak van uiterst dikwandige en `dode` kasten voorzien die vervolgens op -letterlijk- loodzware stands moeten worden geplaatst om afdoende vertikale verankering en horizontale stabiliteit te verkrijgen. Sinds enige jaren zijn weergevers met klassieke `lossy construction` en `critically damped` klankkasten weer erg in trek.

De klankkasten van dergelijke weergevers zijn dunwandig, compliant en enkel op de meest kritieke punten gedempt. Geen ultra-rigide of morsdode constructie dus, maar juist één die meeademt met de van binnen opgebouwde druk, net als een muziekinstrument. De meest bekende weergevers met lossy en CDC constructies zijn de fameuze BBC monitoren die als het ware voortleven in enkele modellen van Harbeth, Spendor en Stirling Broadcast. Door het gebruik van vrij dunne (veelal multiplex) wanden en het monteren van het voor- en achterpaneel met behulp van shroeven ontstaat de zogenoemde lossy constructie, waarbij kastresontaties een iets hogere amplitude hebben (omdat de wanden vrijer zijn om mee te bewegen) maar ook snel zullen uitsterven.

Het feit dat mini-monitoren met een conventionele (dikwandige) constructie voorkeur hebben voor zware stands, heeft tot gevolg dat veel audiofielen er vanuit gaan dat dergelijke stands de rigeur zijn. Helaas gaat die audiovlieger niet op voor dunwandige, lossy weergevers. Die functioneren namelijk beter op lichtgewicht stands die ofwel bestaan uit een stalen frame met slanke buizen -in tegenstelling tot forse kolomstands met zware voetplaten- of zijn vervaardigd uit hout. De eerste variant wordt gemaakt door fabrikanten als Epos en Sehring terwijl Quadraspire fraaie stands van Acryl en gefineerd MDF maakt. Lichte en simplistische constructies uit hout, multiplex of MDF zijn voor lossy klankkasten doorgaans een betere oplossing dan monolitische stands. 


EDITORS' CHOICE