REVIEW

Review: Airtime – Internet Of People (digitaal)

Eric de Boer | 11 september 2018

Het duo Airtime laat weer van zich horen met de opvolger van het unieke conceptalbum dat in 2016 werd uitgebracht. Op Internet Of People liet het duo zich wederom inspireren door de digitale wereld van data en IT, maar de broers hebben het ditmaal zonder de analoge invloeden van Jan Willem Pieterson moeten doen. Of dat ook is gelukt?

Het is alweer twee jaar geleden dat Mike Veldhuis, partner bij een groot IT-bedrijf en geestelijk vader van muziek met een digitaal concept, op het idee kwam om Erwin en Tim van Kester (Airtime) samen te brengen met Pieterson om een analoog album te maken, dat centraal mocht staan tijdens een groot IT event. Het resultaat mocht er zijn, zo schreef ik in juni 2016. En omdat Nalta.com (het bewuste bedrijf) opnieuw een evenement organiseert, leek het Mike logisch dat er ook nu weer bijpassende muziek werd uitgebracht.

Aangezien Veldhuis geen noot kan lezen, laat staan een muziekinstrument bespelen, nam hij wederom contact op met Airtime voor het vervolg op Music On Data. Materiaal volgde snel en Internet Of People werd de muzikale belichaming van het concept Internet of Things (IoT), een wereld waar IT-techniek en business samenkomen. Beter omschreven; het gevolg van business cases die veelal te maken hebben met het vergemakkelijken van de omgeving, werk en het leven van de mens.

Airtime vertaalde dit naar zes ambient tracks, die elk een eigen onderdeel behelst van de weg die data aflegt naar de eindgebruiker, de mens. Aan de tracknamen is te herleiden waar de muziek over gaat. Het is een logische opbouw van een sensor, het eerste datapunt, over het internet, waarbij de data via streams uiteindelijk aankomt op het eindpunt: het IoT Platform en big datalake. Het album, dat in oktober ook op vinyl zal verschijnen, is opgebouwd in twee delen. De eerste drie tracks vertellen over het technische gedeelte van IoT, terwijl het tweede deel uiting geeft aan de menselijke kant van die data, ofwel het Internet of People.

Airtime met Mike Veldhuis in het midden

De zes tracks zijn zelfs voor mensen die niet zozeer openstaan voor ambient erg toegankelijk en nopen de luisteraar tot overpeinzen. Door gebruik te maken van de juiste samples weet Airtime de gedachtestroom richting het onderwerp van het album te loodsen, zonder te overdrijven. Veldhuis hoopt hiermee tot de verbeelding van de luisteraar (en de bezoekers van zijn event) te kunnen spreken. Met als belangrijkste vraag wat de plek is die de mens inneemt in deze wereld van wereld van techniek, kunstmatige intelligentie (AI) en data.

Hoewel er geen duidelijke rol meer is voor een analoge muzikale invulling op het tweede album dat door Nalta Records wordt uitgebracht, biedt Internet Of People een rustgevende, klankmatig verfijnde luisterervaring die bij weet te blijven. Meer nog dan op het voorgaande album, alsof de twee jaar die tussen de albums heeft gezeten zorgde voor een toenemende coherentie in de muzikale verwoording van een toch lastig te omschrijven concept. Die coherentie mondt zelfs uit in originaliteit, want samples van interviews met willekeurige mensen op straat over de mens en de digitale wereld die Mike zelf maakte op het Museumplein zijn op slimme wijze in de titeltrack verwerkt. Uitgestrekte soundscapes, droge beats en veel toetsenwerk vormen de basis, terwijl de samples juist invulling geven aan het gehele album.

Klankmatig is Internet Of People erg goed. Veel dynamiek, verfijning en een ruimtelijk stereobeeld vallen de eigenaar van een goede hifi set ten deel. Ik verwacht dat de vinylversie daar ook van zal profiteren. Met een kleine waarschuwing voor de kopers van dat vinyl; de analoge tikjes op het linker kanaal aan het begin van de track Connector horen daar te zitten, dat ligt niet aan de persing. Het album is alleen wat aan de korte kant met krap een half uur speeltijd. Internet Of People is een ronduit fijn album, dat een breder publiek verdient dan bezoekers van een IT event. Zelfs de hoes ademt het onderwerp uit, want de Japanse designer Akane Kikuchi leverde een foto aan die werd genomen bij het Shibuya-kruispunt, het drukste kruispunt ter wereld. Goed doordacht, Mike en Airtime.

Muziek: 8 ½
Klank: 9
Label: Nalta Records
Speelduur: 25:34 minuten
Website: naltarecords.com


EDITORS' CHOICE