Door het groeiende succes en de bijzondere aanpak van platenlabel TRPTK werd het tijd de vleugels verder uit te slaan. Op 30 juni was het zover en stroomden pers en publiek ondanks het stralende weer in opmerkelijk grote getale bijeen voor de opening van de prachtige nieuwe studio aan de Texasdreef in Utrecht. Een verslag.
TRPTK
Elke artiest schrijft muziek om een eigen reden en op een wijze die anders is dan alle anderen. Of het nu troost, rust of voldoening geeft, elk muziekstuk heeft zijn eigen verhaal te vertellen. Maar al deze kunstenaars hebben één ding gemeen. De reden dat ze muziek maken, is omdat het hen zoveel meer vrijheid geeft om hun emoties te uiten dan enige andere kunstvorm. In de strijd tegen de degradatie van geluidskwaliteit en de emotionele vervlakking, is in 2014 het Nederlandse platenlabel TRPTK door opnametechnicus Brendon Heinst en muziekproducent Luuk Meijssen opgericht. Door het groeiende succes van hun bijzondere aanpak, werd het tijd hun vleugels verder uit te slaan. Op 30 juni was het zover en stroomden pers en publiek ondanks het stralende weer in opmerkelijk grote getale bijeen voor de opening van de prachtige nieuwe studio aan de Texasdreef in Utrecht.
Mijn eerste kennismaking met de bijzondere denk- en werkwijze van dit bijzondere nieuwe Nederlandse label, vond jaren geleden tijdens één van de muziek- en klankconcerten van het aan Rhapsody gelieerde Spirit Connection plaats. Terwijl ik op mijn beurt druk bezig was met het maken van aantekeningen en foto’s voor een bijbehorend verhaal, liep ik onverwacht multitalent Brendon Heinst tegen het lijf. Net als ik had hij bezigheden rond het concert en terwijl hij verder ging met zijn voorbereidingen, raakten we in gesprek over beeld- en vooral geluidsregistratie in het algemeen. Al snel bleek dat hij zich mateloos stoorde aan het feit dat veel platenmaatschappijen muziek alleen nog maar als product zagen.
De boodschap van de artiest zelf raakt steeds meer op de achtergrond, om maar niet te spreken over de minimale aandacht die de opnamekwaliteit vandaag de dag nog krijgt. Het enige echte belang lijkt het om met zo min mogelijk middelen een zo hoog mogelijke verkoop te bereiken.
Hernieuwde kennismaking
Jaren later maakte ik door Ben van Leliveld (mede-eigenaar TRPTK en Chattelin Audio Systems en tevens de man achter de akoestiekoplossingen van AcousticMatters) voor de eerste keer kennis met de bijzondere muziekproducties van TRPTK. Tijdens één van de Chattelin-shows draaide hij namelijk The Song of Songs van het album ‘Red Velvet’ met de bijzonder getalenteerde celliste Maya Fridman in de hoofdrol. Als gehypnotiseerd luisterde ik de complete acht minuten en zeventien seconden over de op dat moment opgestelde KEF Blade Two luidsprekers uit, sprong als door een wesp gestoken op en zei tegen Ben ‘wie is dit in hemelsnaam?’ en ‘dat album moet ik echt hebben’. Vanaf dat moment raakte ik steeds beter thuis in de bijzondere kwaliteiten van de als ware kunstwerkjes gepresenteerde TRPTK albums. Het mooiste is daarbij misschien nog wel dat geen van deze producties platgetreden paden bewandelen en dat juist Brendon één van de grondleggers van dit label is!
Glorieuze opening
Doordat werkelijke topregistraties vragen om een state-of-the-art productiefaciliteit, begon gelijktijdig de zoektocht naar een nog betere locatie. Een ideale werkomgeving waar met veel rust, toewijding en super kwaliteitspullen, werkelijk alles uit de kast kan worden gehaald. Uiteindelijk is deze gevonden in een penthouse-achtige bovenverdieping aan de Texasdreef 26 in Utrecht. Uiteraard moest er nog veel werk worden verricht voordat alles piekfijn in orde was. Maar na vele maanden hard werken was het 30 juni dan eindelijk zover. Vergezeld door een mooie verscheidenheid aan bijzonder getalenteerde artiesten kon iedere bezoeker, naast het zelf ervaren van de hooggelegen masteringruimte, ook zowel buiten als binnen op de begane grond genieten van een uitgelezen scala aan kleinschalige optredens. Zo bespeelde topmuzikant Farid Sheek op onnavolgbare wijze zijn daf*.
*Een daf is een frametrommel die vooral in het Midden-Oosten wordt gebruikt in populaire en klassieke muziekstukken. Het instrument is meestal gemaakt van een hardhouten frame wat is overtrokken met vissen-, koeien-, geiten- of paardenhuid en is voorzien van een hele reeks losjes aan elkaar bevestigde metalen ringetjes.
Door de stralende zon, de hoge temperaturen en het massaal toegestroomde publiek werden zowel Farid als zijn instrument tot ongekende hoogten gedreven en toverde hij als een ware klankmagiër een muzikaal spektakel zonder weerga uit slechts dit ene enkele instrument! Hoewel eigenlijk alleen de bovenste verdieping van het pand door TRPTK wordt gehuurd, waren de twee onder gelegen verdiepingen voor deze gelegenheid belangeloos ter beschikking gesteld door Bert Bazuin en Ewald Verkerk van importeur Terrason Audio. Jawel, van onder andere de mooie merken Vivid Audio, Mola-Mola, Arcam en Audeze.
Naast de heerlijkste versnaperingen en dranken, bleek in de Terrason-luisterruimte plaats te zijn gemaakt voor een heus minipodium. Compleet met kleinschalige maar uiteraard wel zeer hoogwaardige PA. Hier konden we genieten van optredens van onder meer het feilloos op elkaar ingespeelde duo Diana van der Bent en Paul den Akker, met hun nog uit te brengen album aan verfijnde Franse chansons. Terwijl ook de composities van de in Portugal geboren maar in Nederland woonachtige Rafeal Fraga met zijn mix aan Portugese volksmuziek, bossanova en jazzinvloeden, indrukwekkend door hun eenvoud en muzikale zeggingskracht waren. Echt genieten geblazen dus.
Moment Suprême
Maar hoe mooi artiesten van vlees en bloed ook zijn, uiteindelijk zijn we allemaal of in ieder geval ikzelf, gekomen voor het aanschouwen en vooral het ervaren van de nieuwe mastering studio-ruimte op de bovenste verdieping. Naast Brendon Heinst en Ben van Leliveld, zijn op dat moment ook KEF-merkambassadeur Johan Coorg en zelfs Bart Koop (pianist van het nieuwste TRPTK album Qope - Nocturnal) aanwezig om al dit moois zelf te ondergaan. Dat hier niets overdreven is blijkt al snel wanneer we gezamenlijk de prachtige ruimte met een niet minder indrukwekkend mooie opstelling betreden. Naast het mooie en praktische formaat blijkt deze bestaande ruimte door AcousticMatters (Ben van Leliveld) akoestisch te zijn geoptimaliseerd. Toch zijn het uiteindelijk vooral de vijf(!) manshoge KEF Blade Two luidsprekers in de sprekende kleur Frost Blue die de visuele show stelen. Versterking wordt daarbij aanvullend verzorgd door H30 en H4SE eindversterkers van het Noorse Hegel, bekabeling is van Furutech en last but not least vullen de producten van Merging Technologies tenslotte het complete digitale signaalverwerkingstraject in.
Ondanks het flinke aantal belangstellenden, mag iedereen afwisselend in de ‘heilige’ masteringstoel plaatsnemen om te ervaren wat de producers tijdens hun werk waarnemen. Na de uitleg van Brendon en Ben is het dan uiteindelijk zover. Pianist Bart mag als eerste achter de mengtafel plaatsnemen om voor de eerste keer het eindresultaat van zijn album in surround te ervaren! Zijn daaropvolgende reactie is prachtig in zijn eenvoud en ontroerend om te zien. Want de gebundelde zeggingskracht van al deze KEF’s is dermate hoog, dat we daadwerkelijk het gevoel hebben de Steinway D concertvleugel in al zijn muzikale glorie zo aan te kunnen raken. De klankkleuren zijn daarbij vol, rijk en expressief, de afbeeldingsgrootte 1:1 en het oplossend vermogen en natuurlijke verfijning dermate hoog, dat bij alle aanwezigen en zelfs bij Bart het kippenvel over de armen en rug loopt. Prachtig en indrukwekkend!
Terwijl de belangstellenden gestaag van zitplaats wisselen om in ieder geval ook zelf even op ‘de bok’ plaats te nemen en de muziek overgaat van klassiek naar de art-rock van de Rotterdamse band Human 2.0, krijg ik ook zelf de gelegenheid op de sweet spot plaats te nemen. In tegenstelling tot de andere afgespeelde albums is ‘Colour Thinking’ een stereo mix waardoor ik beter vergelijkingen kan trekken met de stereoweergave zoals ik het ook thuis in mijn luisterruimte ervaar. Ook hier komt het volle, rijke, gelaagd krachtige en hoog oplossende karakter van deze opstelling weer heel duidelijk over.
Tezamen met de fraaie presentatie, het rotsvaste ruimtelijke beeld en de originele, zorgvuldig geselecteerde uitvoeringen, is het puur en diepgaand genieten. Maar uiteindelijk is het vooral de prachtig gerealiseerde muziekdroom om op dit hoge niveau nieuwe albums te kunnen realiseren die het meeste indruk maakt.
Conclusie
Nederland is weer een nieuw platenlabel rijker en wat voor één! Niet alleen realiseren Brendon Heinst, Luuk Meijssen, Ben van Leliveld en de overige leden van dit zevenkoppige team hiermee hun lang gekoesterde droom, maar ook is het een sterk af te geven signaal om de muzikale verloedering en vervlakking nu eens een terecht halt toe te roepen. Houd dus dit nieuwe label goed in de gaten als u vernieuwende of gewoon werkelijk mooie (opgenomen) muziek een warm hart toedraagt.
TRPTK | www.trptk.com
tel: +31-(0)6-24499222
e-mail: info@trptk.com