Nieuwsgierige bezoekers waren er al sinds medio april van harte welkom, maar zaterdag 18 mei jongstleden was het middels een feestelijke opening dan echt zover: de officiële opening van Wifimedia. De speciaalzaak op het gebied van streaming audio vertrok in het centrum van Arnhem om aan de rand van de ring de vleugels te kunnen spreiden, want er veranderde nog iets: Wifimedia heet nu Wifimedia Experience Center.
"Misschien zegt de term streaming audio u net zo veel als mij", zo luidde de openingswoorden van René van Es na een allereerste Hi-Visit bij Wifimedia, in 2007. Streaming was destijds nog nergens zo ingeburgerd als nu, en zelfs voor René was het begrip iets volledig nieuws. Het waren Bob en Rik Zwanikken, die onder de naam Wifimedia een winkel in Arnhem hadden geopend, die met tekst en uitleg kwamen.
Nationaal en zelfs (ver) over de grens wist de winkel er een groot publiek mee te bereiken, want Wifimedia was niet alleen Nederlands eerste streamingshop, maar ook de eerste in de wereld met dit concept. Daarom is de nieuwe locatie alleen maar een voordeel, want hoewel ze zich nu niet meer in ‘de loop’ begeven, weten de klanten de zaak toch wel te vinden – en nu kunnen ze er gratis parkeren. "De Wifimedia-beleving begint voor velen al buiten”, lazen we dan ook in de uitnodiging. “Ons Experience Center is namelijk gemakkelijk te bereiken en onze klanten kunnen bovendien geheel kosteloos voor onze deur parkeren.“
Van die eerste Visit herinneren we ons ook de bordjes bij de producten nog: 'Please touch, don’t ask’. Een treffend motto voor een zaak waar het eigenlijk altijd demodag is, niet alleen als er onder de noemer Grand Opening wat extra te vieren valt. Nu, 12 jaar later, is er erg veel veranderd in de hifi en is streaming als medium om van muziek te genieten niet meer weg te denken. Wifimedia veranderde mee.
Wifimedia Experience Center
“Deze verhuizing gaat samen met verandering. Verandering voor ons, maar ook zeker voor onze klanten. We hebben ons pand namelijk geëvolueerd tot een prachtig ‘Experience Center’ waarbij we beeld, geluid en gebruikerservaring met de modernste technologie combineren tot een indrukwekkende audiovisuele totaalbeleving."
In één van de ruimtes zien we evenwel een aantal Computerwinkel van het Jaar-awards op een rijtje, oplopend tot 2018. In de zaak tref je echter nauwelijks computers en toebehoren aan. Wel is er een duidelijke focus op audio- en videobeleving, terwijl Wifimedia eigenlijk ook geen AV-zaak is. Maar vergis je dus niet, die combinatie is nergens een gevalletje ‘tussen wal en schip’. De familie Zwanikken weet heel goed waar het mee bezig is en heeft ook achter de nieuwe locatie een duidelijke filosofie.
“We noemen het om te beginnen eigenlijk geen winkel meer”, legt Bob uit. De toevoeging Experience Center is niet alleen een reflectie op het toegenomen vloeroppervlak – van 400 naar 600 vierkante meter – en de extra mogelijkheden voor overleg, demo’s en luisterervaringen, maar ook op de filosofie van de speciaalzaak. Je kunt er nu namelijk voor alle denkbare vraagstukken in het gehele e-landschap terecht; van multiroom-oplossingen voor particuliere consumenten tot volledige bedrijfsnetwerken, inbouwoplossingen, domotica- en smarthome-toepassingen en zelfs – jawel – zonnepanelen.
“OK Google, start de experience”, zegt Bob, om de zaken maar meteen toe te lichten. In de vergaderruimte waar we ons bevinden verandert de kleur en de felheid van het licht en springt een groot LG-beeldscherm pardoes in de houding, klaar om aan een presentatie te beginnen. Met andere woorden: wie meer wil weten, kan een afspraak maken en zich hier eens uitgebreid laten voorlichten over de vele mogelijkheden – waaronder het Green Network, met dus onder meer die laatste toevoeging aan het aanbod: zonnepanelen.
Voor ons is het inmiddels tijd voor een rondleiding, want er is ook naast spraakbesturing en nieuwe toevoegingen van producten en diensten genoeg te beleven in het ‘beleefcenter’.
Wifimedia Experience Rooms
In het nieuwe pand aan de Mercatorweg kun je bijvoorbeeld kennismaken met speciaal ingerichte projectruimtes, een permanent ingerichte ‘Powered by Sennheiser’ Head-Fi show en merk-specifieke audiovisuele Experience Rooms, waar de ruimte met de smarthome-mogelijkheden die we net verlaten er één van is. In de meer ‘AV’-getinte vertrekken vind je onder meer permanente opstellingen met Harman/Kardon Citation, multiroom-oplossingen van Sonos en Dolby Atmos Surround- en MusicCast-oplossingen van Yamaha.
Bij dat laatste merk worden we andermaal overtuigd van het feit dat surround ook voor muziekliefhebbers een rol kan spelen en zich niet beperkt tot de ‘thuisbios’-categorie. Het live concert in deze ruimte bewijst namelijk dat surround geen gimmick is, maar echt een bijdrage levert aan de beleving – ook als die beleving van een mooie vrouwenstem komt, en niet van auto’s, helicopters en ontploffingen.
Een deur verder vinden we een kamer speciaal voor de Bowers & Wilkins Formation-lijn. En dat is mooi, want we hebben al veel over deze modellen geschreven - zie bijvoorbeeld de video van Martijn bij Bowers & Wilkins in Worthing - maar persoonlijk nog geen kennisgemaakt. Bij dezen, we zijn ook hier even blijven zitten.
Laatste beleving
De dedicated luisterruimtes waar gedurende de Grand Opening vertegenwoordigers van de diverse merken hun producten laten horen, zijn niet de enige vertrekken waar je graag even in een luie stoel of bank blijft hangen. In de grootste luisterruimte kun je namelijk een brede selectie aan speakers beluisteren, waaronder de actieve luidsprekers van Dynaudio.
Vandaag is de aandacht er volledig gericht op een set Kii Three en het Kii Three BXT System, waar mede-oprichter en Sales Manager Europe Wim Weijers graag het nodige van laat horen. “Actieve high-end luidsprekers, daar zijn legio (voor)oordelen over, maar we er bij Wifimedia van overtuigd dat de toekomst bij actief ligt, of dat nou high-end of voor de doorsnee luisteraar is.” Het Kii Three BXT System laat daar in ieder geval geen weerwoord tussen komen deze middag. "OK Google, doe de temperatuur maar wat lager..."
Tot slot
Hebben we dan alles gehad? Nee, nog steeds niet. Beneden in de ontvangstruimte vind je bijvoorbeeld naast het aanbod van grote televisieschermen ook een zithoek met Sonos, opstellingen met Dynaudio Music en ook hier aanraak- en spraakmodellen van Yamaha en Harman Kardon. Tot slot biedt het nieuwe pand ook nog onderdak aan Network Media Systems, het bedrijf waarmee Wifimedia merken als iFi Audio en Auralic naar Nederland haalt. Het totaalplaatje wordt dus steeds groter.
Je bent van harte welkom aan de Mercatorweg 28 in Arnhem. Voor meer informatie kun je terecht op het 'oude' adres, www.wifimedia.eu. Je vindt er ook de vertrouwde webshop.