REVIEW

Review: Metal Church – Metal Church (LP)

Eric de Boer | 29 mei 2019

1984 was een prima jaar voor de liefhebber van het zwaardere gitaarwerk. Het was ook in dat jaar, dat Metal Church hun debuutalbum uitbracht. Het album, dat zeker voor die tijd van legendarisch hoog niveau was, zorgde voor een groot succes en zette Metal Church op de internationale kaart. Music On Vinyl bracht de LP onlangs opnieuw uit op vinyl.

Het was in 1980 dat Metal Church in San Francisco door Kurdt Vanderhoof werd opgericht. Na uitgebreide auditieperiode (met o.a. Metallica’s Lars Ulrich), een tweetal demo’s en een verhuizing naar zijn geboortestad Aberdeen (in de staat Washington) bracht de band in 1984 hun eerste langspeler in eigen beheer uit. Na het tijdelijk gebruiken van een andere bandnaam (Shrapnel) werd de originele bandnaam gelukkig in ere gehouden en met een definitieve eerste line-up zag het album Metal Church dus het levenslicht.

Met Vanderhoof en Craig Wells op gitaar, Kirk Arrington op drums, Duke Erickson op bas en David Wayne als vocalist zette Metal Church een hoogstaand album neer in een jaar waarin andere Groten der Metalen Aarde de verkooplijsten bezetten met legendarische albums. Ik noem Metallica’s Ride The Lightning, Iron Maiden’s Powerslave of Judas Priest’s Defenders Of The Faith. Metal Church kreeg echter volgers en bestaansrecht door het combineren van een vrij duistere vorm van heavy metal met technisch spel van hoog niveau en niet in de laatste plaats een erg sterke vocalist.

Metal Church’ debuut staat bol van meesterlijke riffs, opbouwend geroffel op de drums en ijzingwekkend hoge vocalen, die bijbleven. Oneindige spanning, aan thrash en speed metal schurkende snelheden en depressief gestemde akkoorden zorgen voor veel luisterplezier, ook 35 jaar na het uitkomen van Metal Church. De muziek is niet helemaal vrij van foutjes, maar het is wel authentiek en dankzij de enorm functionele manier van spelen klinkt elke track urgent en eerlijk. En wat mogen we blij zijn dat men indertijd nog niet van Loudness War heeft gehoord, iets waar ook Metal Church zich nogal schuldig heeft gemaakt in latere tijden.

Tracks als het titelnummer Metal Church, God Of Wrath (op de hoes in enkelvoud gedrukt), Beyond The Black en natuurlijk Merciless Onslaught zijn nog steeds epische klassiekers van het album en natuurlijk de ultrasnelle Deep Purple-cover Highway Star mag niet ontbreken in deze review. In een tijd dat hoog zingen eng leek (extreme metal bestond eigenlijk nog niet; in 1984 bracht Bathory pas hun debuut uit), was het debuut van Metal Church met zijn dreigende sfeer het meest duistere dat voor het grote publiek bereikbaar was. Met riffs die welbeschouwd van een hoger niveau waren dan Metallica in die tijd kon leveren, is het dan ook geen wonder dat Metal Church’ debuut tot een van de essentiële albums van 1984 gerekend mag worden als het om rock en metal gaat.

Klankmatig is Metal Church – Metal Church gezien het jaar van uitkomen vrij goed, maar geenszins een parel te noemen. Producer Terry Date (o.a. Pantere, Slayer en Prong) heeft de plaat van een vrij toegankelijke sound voorzien. Niet voor niets was het Metallica die ervoor zorgde dat Metal Church tekende bij het grote Elektra label, want ook zij zagen en hoorden de potentie. De herpersing op Music On Vinyl is uitmuntend. Het label rept zelf over een gelimiteerde zilverkleurige oplage van 1500 stuks, terwijl mijn recensie-exemplaar ongenummerd en zwart was. De platenspecialist zal daar vast meer over kunnen vertellen. De religie van het evangelie van de gitaar, dat Metal Church zelfs op de hoes in beeld brengt met een Gibson Explorer in kruisvorm op de voorkant, is levend en tijdloos, zo bewijst dit album. Het is weer tijd voor aanbidding, metalfans!

Muziek: 9
Klank: 6,5
Kwaliteit persing: 9
Label: Music On Vinyl
Speelduur: 42:00 minuten
Website: www.metalchurchofficial.com






EDITORS' CHOICE