Review: Weather Report – Tale Spinnin’ (LP)

Eric de Boer | 14 augustus 2019

In 1975 bracht Weather Report hun vijfde langspeler uit. Op Tale Spinnin’ combineerde de band Afrikaanse invloeden met hun verhalende jazzrock, met een meer grijpbare collectie van songs tot gevolg. Music On Vinyl bracht het album opnieuw uit op LP.

Weather Report werd in 1970 opgericht door de Oostenrijkse toetsenist Josef Zawinul, saxofoonlegende Wayne Shorter en de Tsjechische bassist Miroslav Vitouš. Sinds de oprichting van de in de Verenigde Staten residerende band heeft Weather Report misschien wel de meeste personele bezettingswisselingen gezien uit de geschiedenis van de muziek. Toch is de band altijd trouw gebleven aan de jazz-roots, waarbij het gezelschap in welke bezetting dan ook de tijdsgeest van elke periode weergaf.

En hoewel Weather Report startte als avant-gardistische free jazz band, heeft het ensemble door de jaren heen vrijwel altijd bestaan uit een combinatie van keyboards, bas, saxofoon, drums en percussie. In 1975, voordat Tale Spinnin’ uitkwam op Columbia Records, bestond het gezelschap uit Josef Zawinul, Wayne Shorter, Alphonso Jordan (bas) en Alyrio Lima (percussie). Opnamesessies in de studio zorgden ervoor dat de toenmalige bezetting van Weather Report in aanraking kwam met drummer Leon ‘Ndugu’ Chancler, die in de studio ernaast aanwezig was.

Ndugu speelde indertijd in de band van Carlos Santana en werd door Zawinul in de studio uitgenodigd voor een opnamesessie. Een week later was Tale Spinnin’ geboren en ging Ndugu verder met zijn werk voor Santana, dat hij prefereerde boven een uitnodiging om de gelederen van Weather Report te komen versterken.

De invloed van Ndugu op de rest van het artistieke gezelschap is vanaf de vrij lyrische albumopener Man In The Green Shirt hoorbaar. Waren de albums van Weather Report voor Tale Spinnin’ nogal impressionistisch en op pure free jazz gebaseerd, wat uitmondde in aan spontane jamsessies gelijkende klanken op de voorgaande vier studio albums, zo klinkt op hun vijfde langspeler de muziek toegankelijker dan ooit tevoren. Nog steeds met de onmiskenbare Weather Report signatuur, maar meer verhalend en voorzien van een duidelijker structuur.

Daarnaast zijn de toevoegingen in de ritmesectie (mede dankzij de tijdelijke komst van Ndugu) verantwoordelijk voor een strakker ritme op de vijf van de zes tracks, met meer groove en invloeden van jazzrock. Hierdoor werd de muziek van Weather Report ineens dansbaar, wat in 1975 natuurlijk welkom was. De zes nummers werden gecomponeerd door zowel Shorter als Zuwinul, waarbij de nummers Lusitanos en Freezing Fire duidelijk van de saxofonist afkomstig zijn. Want zet Wayne in welke band dan ook, zijn verhalende componeerstijl en dito spel haal je er direct uit. Geen honderd noten in tien seconden, maar de saxofoon als verteller.

Toch heeft Tale Spinnin’ een duidelijk gedateerd karakter, gezien de gebruikte instrumenten en gemaakte keuzes in de productie (ook afkomstig van Zawinul en Shorter). Wat overigens geen minpunt genoemd kan worden, het is meer een ijkpunt in de geschiedenis van de muziek.  Ndugu’s bijdragen in een jazz fusion project (want dat was Weather Report inmiddels wel geworden) was een schot in de roos. Zijn ervaringen die hij had opgedaan met zijn werk voor en met Herbie Hancock kwamen de man ten goede en de ritmische, soms zelfs ronduit Afrikaanse invloeden verrijkten vier toenmalige bandleden met nieuwe inspiratie. De relatief kalme afsluiter Five Short Stories met de combinatie van piano. orgel en tenorsaxofoon was en blijft de kers op de spreekwoordelijke taart.

De herpersing op Haarlems vinyl klinkt fraai, open en stil. Tale Spinnin’ is op deze uitgave niet het meest dynamische wonder van Music on Vinyl te noemen, maar naar alle waarschijnlijkheid zal de bron dat ook niet geweest zijn. Voor fans van Weather Report in ieder geval een fijne kans om zonder spetters of groefruis naar dit prettige album te luisteren.

Muziek: 8
Klank: 7 ½
Kwaliteit persing: 9