Review: Bowers & Wilkins PX5

Voor 299 euro een Active Noise Cancelling-koptelefoon van een gerenommeerd audiomerk, dat ook nog eens goed presteert bij films en games? Makkelijk mee te nemen is, met een elegant design? Bowers & Wilkins geeft bevestigend antwoord op al die vragen met de PX5. Een stukje techniek met audiokwaliteit en innovatie aan boord. De PX5 heeft de authentieke B&W-sound en draait voor geen enkel stukje audio zijn hand om. Een goede investering voor hifi-geluid voor onderweg.

• B&W-sound
  • Hoge kwaliteit audioweergave
  • Geschikt voor multimedia
  • Innovatief

• (geen!)

De gloednieuwe lijn koptelefoons van Bowers & Wilkins ligt in de winkels. We zijn de modellen bij de introductie en op diverse recente shows al tegengekomen, en konden niet wachten om uitgebreider met de PX5 en PX7 aan de slag te gaan. In deze review de eer aan de eerste van die twee, de Bowers & Wilkins PX5.

Bowers & Wilkins PX5

De Bowers & Wilkins PX5, of zoals we het vaak zien 'B&W', is een middenslag on-ear koptelefoon. De B&W PX5 is met name gericht op dynamisch gebruik. Daar bedoelen we niet mee dat je met een parachute op je rug met een mountainbike een vliegtuig uit moet fietsen, maar dat het geschikt is voor veelzijdig gebruik en niet specifiek voor luisteren op één plek. ‘s Ochtends op de fiets naar het station, in de trein of bijvoorbeeld op kantoor, dus. Voor de zakelijke reizigers is de active noise cancelling van toegevoegde waarde. Werken op een rumoerige luchthaven of in het vliegtuig wordt hiermee een verademing. Of de B&W PX5 ook deze verademing brengt moeten we nog testen. Maar het is een compacte on-ear en met de bijgeleverde tas/sleeve neem de je B&W PX5 eenvoudig mee, het apparaat neemt nauwelijks ruimte in beslag.

Oog voor details

B&W maakt al heel wat jaren speakers, Daar mag je iets van verwachten. Dat ze ook al langere tijd koptelefoons maken geeft ons heel wat mogelijkheden om ook onderweg van de B&W-sound te kunnen genieten. Het formaat van de PX5 is handbaar. Grote drivers waren dus geen optie. In de PX5 vinden we een 35mm driver. Om ervoor te zorgen dat deze driver de B&W-sound waardig is, werd het team van de 800 Diamond-serie ingezet.

Daar stopt het niet. De afwerking is van hoog niveau. De hoofdband is afgewerkt in twee delen. Aan de bovenkant stof en aan de onderkant zacht (kunst) leer. Ook de oorkussens zijn met dit zachte materiaal bekleed. Aan de binnenkant van de oorkussens zien we een witte R en L staan. De buitenkant van de units hebben dezelfde stof als de hoofdband, en in zilver de naam Bowers & Wilkins. De linker en rechterunit zitten vast aan een zeer mooi gevormde arm. Deze arm is gemaakt van een koolstofvezel. Dit maakt het ontwerp een stuk lichter dan metalen. Het is ook een stuk sterker dan regulier plastic, het andere materiaal wat we vaak terugzien bij koptelefoons. In de rechterunit vinden de we aan/uit/pairing-knop. Iets hoger zitten drie knoppen voor de bediening, zoals volume en play/pauze. En aan de onderkant zitten twee aansluitingen, een voor het opladen via usb-c, de andere is een 3.5mm-aansluiting. Deze jack voegt zoveel waarde toe aan een bluetooth koptelefoon. Op het moment dat je accu leeg is, kan je gewoon een kabeltje erin prikken en verder luisteren. Op het moment dat je weer kan laden, is dankzij usb-c met ongeveer 15 minuten de accu weer goed voor 4 à 5 uur muziekplezier.

Op de linker unit vinden we tot slot nog één knop. Deze is voor de stand van de active noise cancelling. De B&W PX5 heeft vier standen: High, Low, Auto, Off. Misschien wel de slimste functie van de PX5 is de sensor die herkent of de koptelefoon op het hoofd zit of niet. Zodra je de PX5 afzet, omdat een collega tegen je begint te praten, dan stopt de PX5 met muziek spelen. Daar is over nagedacht.

De B&W PX5 is een prachtig stukje engineering met de juiste vormgeving en designelementen. Petje af!

Bijzondere testlocatie

Een simpele review op het treinstation is erg gewoontjes, en dat is de PX5 niet. Dus we hebben een bijzondere testlocatie gevonden, met helaas één stevig nadeel; we mogen er geen foto’s maken. We gingen namelijk naar het IT Operations Center, het kloppende IT-hart van Defensie. In de ruimte van ongeveer 150 m2 bevinden zich drie eilanden met acht werkplekken. Alle werkplekken kijken uit op een megagrote videowalll. Om de muur te behangen hebben ze immens grote schermen gebruikt, met alle actuele IT-informatie. Gedurende onze test waren er zo'n 16 mensen aan het werk. Zeker als er een verstoring is, kan het er erg druk zijn. Aan de ene kant wordt geroepen dat er systeem is uitgevallen, wat aan de andere kant direct wordt opgepakt. Voor je het weet is de gehele ruimte in rep en roer; een ideale setting voor een test van de noise cancelling.

We kiezen voor de stand noise cancelling High. Het is alsof er een dikke deken sneeuw over de ruimte valt. We ervaren een rust, een stilte. We horen nog wel gesprekken tussen mensen, maar niet heel duidelijk. Het is geen complete stilte maar het filtert zoveel lawaai en ruis uit de ruimte, dat het voor ons zelfs mogelijk is om rustig na te denken welke muziek we gaan opzetten. We twijfelen tussen stevige muziek die past bij de stress in de ruimte of kiezen we voor een stukje mooi gecomponeerd klassiek, waarbij ieder element in de muziek gestuurd wordt. Dat past beter in de omgeving waar we ons bevinden. Want de mensen in deze ruimte weten precies wat ze moeten doen. Met militaire precisie wordt de verstoring aangepakt. Tijd voor wat muziek!

B&W-sausje

We staan midden in de hectiek en vinden een perfect nummer dat de sfeer omschrijft en beeld geeft. We komen terecht op het album Passaggio van Lavinia Meijer. Het nummer The Snow Prelude No. 15 raakt de serieuze snaar en geeft precies dat stukje drama mee aan wat zich in de ruimte afspeelt. Daar krijgen we overigens niets van mee, want de noise cancelling werkt subliem. Af en toe komen er half wat gesprekken door, maar door de muziek valt dat weg. De passie van Lavinia Meijer blijft over. Hoe haar vingers de snaren van de harp bespelen en klanken vol emotie teweegbrengen, geeft iedere keer weer een rilling. Ze voert ons mee in de muziek, je vergeet waar je bent.

De PX5 heeft een neutrale sound. Dat zijn we ook wel een beetje gewend van Bowers & Wilkins. Er zit een duidelijk B&W-sausje overheen, en dat sausje smaakt naar meer. De PX5 heeft een pleasing sound. Het geluid is vol en rijk. We merken dit bij de aanslag van een snaar die iets meer laag heeft. Het klinkt op de B&W PX5 net iets steviger. Het behoudt nog steeds zijn natuurlijke karakter, maar net iets lekkerder. Er zit wel een nadeel aan; op het moment dat we een nummer luisteren dat bol staat van loudness, dan klinkt het net iets te veel. De eerste 10 tot 20 minuten is dat geen probleem, maar langer, dan slaat de vermoeidheid toe. Gelukkig valt de meeste van dit soort muziek in de categorie TROEP en zullen we daar weinig mee te maken hebben. Dat de PX5 erg goed is in weergave van kwaliteit, blijkt maar als we verder luisteren op Spotify. Van het album Apocalyptic love luisteren we Anastasia. Mocht je (nog) niet van Slash houden, dan doe je dat na het luisteren met de B&W PX5 mogelijk wel. Alles klopt! Het iets dikkere laag zorgt ervoor dat er meer het Oh Yeah!-eEffect wordt bereikt. Achter het testcriteria “genieten” zetten we een tweede streepje.

Bowers & Wilkins PX5: multimediabeest

We hebben de hectiek achter ons gelaten en zitten buiten op een bankje. Even wat frisse lucht. Dat geeft de mogelijkheid om even met de app te spelen, te downloaden voor iOS en Android. Verbinden is eenvoudig en in de app vinden we de instellingen voor de PX5. Er is uitleg te vinden over de knoppen en hoe je bijvoorbeeld spraaksturing kan gebruiken. Ook is in te stellen hoeveel omgevingsgeluid je wil doorlaten. Dat lijkt op de noise cancelling, maar is dan helemaal zelf in te regelen.

We besluiten om even een paar filmpjes op Youtube te bekijken en schakelen na 10 minuten door naar Netflix. De film Dunkirk is een spektakel. Dat is niet alleen te zien op het scherm, het is ook te horen dankzij de PX5. De gevechten zijn een intense ervaring en we voelen het. De schoten, de tranen, de kogels die je om de oren vliegen; het voelt zo intens aan. Op dat moment valt er een puzzelstukje op zijn plek. Een welbekend 'Oooh'-moment. De reden dat het laag net iets voller is, is eigenlijk heel simpel; de B&W PX5 is een multimediabeest. Het laag zorgt namelijk voor die intense ervaring bij films en series. Natuurlijk zorgt dat heldere midden en hoog voor een prachtig geluidsbeeld, maar het laag maakt het voor media een intense ervaring.

We hebben het geluid ook even getest met een paar games. Het beeld is hier eigenlijk hetzelfde als bij films en series, intens! Hoe langer wie erover nadenken, des te meer logica zien we. Als je een forens bent, dan wil je 's ochtends in de trein lekker van je muziek kunnen genieten. Voor de conference calls wil je het gesprek goed verstaan en goed verstaanbaar zijn, en ben je op weg naar huis toe aan een goede serie of film, dan laat de B&W PX5 je ook niet in de steek. Zelfs niet bij een lekker potje Call of Duty.

Onder de streep

Hoeveel waar krijg je dan voor je geld? Wij vinden dat het best veel is. De markt voor on-ear noise cancelling koptelefoons is best groot. Er is veel keuze. Ben je brildragend, dan is een on-ear misschien iets minder prettig dan over-ear. Het oor drukt dan niet de hele tijd tegen het pootje van de bril aan. De B&W PX5 is een zeer goede koptelefoon. Hij staat zijn mannetje op het gebied van muziek, films en gaming. Ook krijg je een traktatie van geluid, een authentieke B&W-sound. Voor 299 euro is dat bijna een koopje. De B&W PX5 geeft een Hi-Fi waardig geluid, maar geen Hi-fi tranen. Dat is precies de sweetspot waar B&W zich met de PX5 op richt. Een geweldige allrounder, voor op je oor.

Voor 299 euro een Active Noise Cancelling-koptelefoon van een gerenommeerd audiomerk, dat ook nog eens goed presteert bij films en games? Makkelijk mee te nemen is, met een elegant design? Bowers & Wilkins geeft bevestigend antwoord op al die vragen met de PX5. Een stukje techniek met audiokwaliteit en innovatie aan boord. De PX5 heeft de authentieke B&W-sound en draait voor geen enkel stukje audio zijn hand om. Een goede investering voor hifi-geluid voor onderweg.

Bowers & Wilkins PX5
Beoordeling: 5 / 5