Samen met de organisatie hebben we als mediapartner van de Audio Show iEar' voor, tijdens én na dat weekend veel prijzen vergeven, aan lezers en bezoekers van de show. Ook AudioQuest deed een duit in het zakje, met onder meer diverse prijzen voor deelnemers aan de Audio Show iEar' HiFi Awards. Daarnaast hebben we gezamenlijk een bezoeker uitgekozen om met een lezerstest van een aantal stroomoplossingen van het merk aan de slag te gaan. Die bezoeker was Jan Verbeek, en vandaag presenteren we zijn bevindingen met de Blizzard, Monsoon en NRG-Z3 stroomkabels. Jan, take it away!
AudioQuest stroomkabels
Tekst en foto's: Jan Verbeek
Toen ik als volger en lezer van HiFi.nl tijdens de iEar'-show de kans kreeg om zelf een luistertest uit te voeren met enkele indrukwekkende kabels van AudioQuest, wilde ik deze leuke opportuniteit uiteraard niet laten liggen.
Voor mijn verhaal zal ik beginnen met de testopstelling: mijn set bestaat uit de Devialet Expert Pro 220, aangesloten op Bowers & Wilkins 804 D3 met AudioQuest Rocket 88. Voor de muziek gebruik ik Roon Core op iMac (met AudioQuest JitterBug) en een abonnement op Qobuz. Daar kon ik voor deze gelegenheid diverse stroomkabels van AudioQuest op aansluiten; Blizzard, Monsoon en NRG-Z3.
- Billie Eilish, You should see me in a crown (24bit/ 44,1 Khz)
- Tamino, Habibi (24bit/ 44,1 Khz)
- Cliff Martinez, Starlight Cantina (24bit/ 96 Khz)
- Mike Sheridan, Stjernekiggeri (16bit/ 44,1 Khz)
- Ry X, Shortline (16bit/ 44,1 Khz)
- SOHN, Lights (24bit/ 96 Khz)
- Emanuel Santarromana, Opéra (16bit/ 44,1 Khz)
- Cliff Martinez, Son of Placenta Previa ((16bit/ 44,1 Khz)
- Armand Amar, Inchailalo (16bit/ 44,1 Khz)
- Youn Sun Nah, My favorite things (24bit/ 88,1 Khz)
- Diana Krall, A case of you/Live in Paris (16bit, 44,1 Khz)
Aan de slag
Tijdens de eerste sessie heb ik eerst even alle drie de kabels getest met bijhorende standaard playlist, startend met de NRG kabel, vervolgens Monsoon en als laatste de Blizzard. Tijdens deze korte test wilde ik vooral even horen of er al dan niet onmiddellijke substantiële verschillen te horen waren, of dat de eerste indruk beperkt was. Tegen de verwachting in bleek dat toch 'onmiddellijk' - en voelbaar! Voornamelijk dat voelbare verschil wat moeilijker te omschrijven valt, viel snel op.
Na deze korte testsessie heb ik besloten om te starten met een langere luistersessie met de Blizzard. Ik dien eerlijk toe te geven, na het lezen van menig reviews over de verschillende jaren heen, dat het testen van dergelijk zaken toch moeilijker is dan ik verwacht had. Niet alleen het letten op die kleine nuances in het detail of de dynamiek van het geheel, maar ook het visualiseren van de soms subtiele verschillen in het neerzetten van de muziek met de verschillende kabels, maakt het geen gemakkelijke opdracht. Soms hoor je iets en denk je: 'dat heb ik daarvoor nog niet gehoord…'. Maar ligt dat dan aan het feit dat je nu met een andere mindset aan het luisteren bent, of komt het doordat die kabel toch superieur is ten opzichte van de vorige? In dit geval was het verschil tussen NRG-Z3 en Blizzard toch aanzienlijk. Tussen Monsoon en Blizzard begon die gap moeilijker te worden, maar niettegenstaande was er wel degelijk verschil te horen!
Muziek met dynamiek
Zoals jullie misschien al hebben kunnen afleiden uit de playlist heb ik een kleine voorkeur voor filmmuziek met een dynamisch karakter, gecombineerd met stevige lage tonen. Anderzijds dienen deze lage tonen genoeg sublaag te genereren, maar niet te veel; er is niets irritanter dan een te stevige bass, waardoor al de rest van de muziek verloren geraakt. De combinatie van de zeer transparante B&W 804 D3 met de fantastische Devialet Expert Pro 220 (die een uitstekende grip heeft op de fijne gebalanceerde 804) is in mijn ogen quasi perfect. Zeker wetende dat de stroomhongerige 804 niet altijd even gemakkelijk zijn aan te sturen door zomaar iedere versterker! Onze niet al te grote ruimte is ideaal om deze speakers tot hun recht te laten komen.
De spits werd afgebeten door de zeer populaire Billie Eilish, waarvan ik vind dat het een zeer kwalitatieve opname is. De AudioQuest Blizzard liet een zeer mooie plaatsing van de stem toe, waarbij de muziek strakker van links naar rechts liep tot ver voorbij de speakers en niet vergeten het ultrastrak laag werd extra in de verf gezet met deze kabel. Wat klinkt deze Blizzard kabel fantastisch ten opzichte van de standaardkabel die bij de Devialet is geleverd! Bij luisteren met de NRG- ZR worden al de details mooi weergeven, maar ontbreekt de autoriteit van de Blizzard en de Monsoon, waarbij de Blizzard toch nog een kleine streep voor heeft op resolutie, transparantie en controle. De toon is gezet!
Het volgende nummer is van Belgische bodem en maakt indruk door zijn soberheid. De Blizzard geeft Tamino zijn klagerige en zweverige stem de juiste dynamiek mee en niet te vergeten het sublaag in de gitaar wordt zeer strak weergegeven in vergelijking met de NRG- Z3. Monsoon komt aardig in de buurt van de Blizzard, maar mist die extra layer die Blizzard wel weet weer te geven.
Volgende artist: Cliff Martinez, met het album “Too old to die young”. Misschien een minder bekende soundtrack composer voor velen, maar de eerste tonen van Starlight Cantina laat de Blizzard het zeer dynamisch karakter van deze soundtrack met de juiste punch piekfijn horen. Het volgende nummer, “Son of Placenta previa”, zou niet misstaan bij een werkelijke bevalling en toont wat deze kabel in het sublaag aankan. Om bij de soundtracks te blijven viel mijn keuze snel op Armand Amar, met het nummer Inchailalo uit het album Retrospective. De Blizzard geeft dit sereen nummer zoveel autoriteit en controle, die ik minder heb kunnen waarnemen met de NRG- ZR, doch kwam de Mansoon aardig in de buurt met deze soundtrack songs.
Van soundtracks naar staging
Volgende nummers heb ik gekozen voor hun knappe staging, transparantie en muzikaliteit en waarvan het nummer Shortline uit het album Dawn de spits mocht afbijten. Wederom word ik getrakteerd op de knappe resolutie en muzikaliteit die de Blizzard laat horen met deze songs, die nu een extra dimensie lijken te krijgen. Muziek komt er ritmischer en vloeiender uit dan tevoren. Hetzelfde hoor ik bij het nummer Lights, uit het album Tremors van artist SOHN. De begintonen geven het strakke laag die extra punch in combinatie met de Blizzard. NRG- Z3 lijkt een tikkeltje metaalachtiger te klinken ten opzichte van Monsoon en Blizzard.
Het zo mooie jazz nummer A case of you van Diana Krall wordt door de ondersteunde vleugelpiano met veel bravoure zo muzikaal neergezet met de Blizzard, dat je als luisteraar de indruk krijgt middenin de zaal te zitten. Dezelfde muzikaliteit en transparantie ervaar ik met het nummer My favorite things van Youn Sun Nah. De Blizzard geeft een extra layer aan het geheel, laat ons zeggen hij vult een gap op die ontbreekt! Wederom liggen de Monsoon en Blizzard kort bij elkaar, maar voornamelijk die extra diepte in het geheel kwam beter uit de verf bij de Blizzard.
Als afsluiter wil ik eindigen met één van mijn favoriete nummers van Emanuel Santorromana, namelijk Opéra. In dit nummer zit zoveel detail, dynamiek en laag dat bij bepaalde audiosystemen gemakkelijk een rommeltje wordt. Wederom laat de blizzard horen uit welk hout hij gesneden is: dynamisch, enorme controle op het laag en uitermate muzikaal, werkelijk subliem wat een verschil een stroomkabel kan genereren! Met de NRG- Z3 wordt het tevens ook zeer mooi weergeven, maar mis ik de controle in het laag en de muzikaliteit. Monsoon klinkt bijna hetzelfde, maar Blizzard bouwt meer druk op in het laag waardoor het geheel extra body krijgt.
Conclusie
Kort: ik sta echt versteld van het concept stroomkabels, en het effect dat ze kunnen generen in het geheel van de keten. Dit verlangt zeker naar meer.... Wellicht AudioQuest Niagara?
En dan komt natuurlijk de hamvraag voor iedereen: Is de prijs van dergelijke kabels passend gelet op de kwaliteitswinst? Ik zou resoluut durven stellen: JA! Moet er dan gekozen worden voor een NRG Z3, Monsoon, Blizzard of hoger? Die vraag zal afhankelijk zijn van het totale plaatje van de set en de winst die men wenst te bekomen… In mijn geval zou ik durven stellen voor niet minder dan de Monsoon te gaan, en waarschijnlijk eindig ik met de Blizzard aangezien deze kabel mij zeer, zeer aangenaam heeft weten te bekoren!
Zijn er dan geen nadelen aan deze kabel buiten de prijs? Ik kan er maar één bedenken; voor een toestel als de Devialet is het toch een vrij stugge kabel om in te pluggen, wat ook te maken heeft met het lagere gewicht in vergelijking met de standaard klasse-AB versterkers, waar moeder zaliger zich een breuk zou aan heffen.