Review: Mariecke Borger – Bright Sky (cd)

Eric de Boer | 10 maart 2020

Maar liefst zeven jaar heeft het geduurd, maar daar was ineens Mariecke Borger weer met haar tweede album. En wat voor een! De Nederlandse singer-songwriter heeft in de afgelopen jaren zowel persoonlijk als muzikaal groei door mogen maken en levert met Bright Sky een innemend werk af met internationale potentie.

We schrijven 2013, toen Mariecke Borger via het inmiddels welbekende Volkoren platenlabel haar fraaie debuutalbum Through My Eyes uitbracht. Dat album klonk fris en ingetogen, waarbij de jeugdigheid in Marieckes stemgeluid de rust van romantiek voorzag. Na 2013 toerde Mariecke samen met broer Johan Borger door het land als Willow Garden, was ze onderdeel van de bluegrass band Hillbillies en werkte ze als sessiemuzikant mee aan diverse albums (van onder meer Minco Eggersman en Tangarine).

Maar het leven gaat door, ook voor de jonge singer-songwriter. Een huwelijk, een kind en de daarbij behorende beslommeringen leken een einde te maken aan het artiestenleven. Totdat Mariecke in 2016 hernieuwde inspiratie vond in de natuur tijdens een vakantie in Ierland. De teerling was geworpen en samen met haar man Floris de Vries (sessiemuzikant bij onder meer Tangarine en Douwe Bob) verzorgden de twee thuis de opnamen en productie van Bright Sky, de langverwachte tweede plaat.

De ervaringen en inspiratie die Mariecke sinds haar debuutalbum op heeft mogen doen klinken logisch door in de muziek en de bezettingslijst. Naast de liefde voor snaarinstrumenten (iets dat de hele familie Borger niet vreemd is) worden de acht tracks op Bright Sky van muzikale klanken voorzien door een mooie rij artiesten. Bertolf Lentink speelt dobro, lap- en pedalsteel, Joost van Es speelt viool, Rients Kuik speelt de contrabas en Mischa Porte verzorgt wederom het drumwerk op de cd. De mix werd door Jan Theodoor Borger verzorgd.

Al vanaf albumopener Rising wordt duidelijk dat Bright Sky de ingetogen muzikale signatuur van Through My Eyes doorzet, maar dan rijker en volwassener. Borger klinkt natuurlijk iets ouder, maar heeft nog steeds die ingetogen en intieme manier van zingen, wat de track op een fijne manier breekbaar maakt. De vele snaren die hoorbaar zijn, geven een verrijking en zijn prachtig uitgevoerd.

Natuurlijk heeft de folkmuziek op het album een extra ‘southern’-gevoel meegekregen, dankzij de gebruikte instrumenten en ongetwijfeld ook door de ervaringen van Mariecke tijdens haar muzikale uitstapjes van enkele jaren geleden. To Stay is ook zo’n track waarin de country-invloeden welig tieren, terwijl de meer opgetogen dan op het vorige album zingende Mariecke ook haar vocale grenzen uitbreidt.

De mooiste tracks op Bright Sly zijn echter toch de meest ingetogen nummers, want daarin blinkt Mariecke simpelweg uit. Ze geeft de luisteraar het idee dichtbij te zijn, mede dankzij de puike productie, en werkt met haar zoete stemgeluid ontwapenend. Levenservaringen worden op ogenschijnlijk luchtige wijze bezongen, terwijl de instrumenten een fraai beeld schetsen om Mariecke heen. Seven Days is daar misschien wel het mooiste voorbeeld van, met een zeer rijke muzikale aanvulling op Marieckes vragende teksten. Slechte of zelfs matige tracks staan er niet op Bright Sky, maar persoonlijk zijn dat nummer en Walk On favorieten.

Voor vele artiesten is een tweede album lastig, vaak dankzij een ervaren druk om het debuut snel te moeten evenaren of overstijgen. De zeven jaren die Mariecke Borger nam voordat Bright Sky uitkwam, geven daar in ieder geval geen blijk van. Borger klinkt zelfverzekerd, volwassen en positief, wat ook in de arrangementen en composities naar voren komt. Vermoedelijk is multi-instrumentalist en echtgenoot Floris daar mede verantwoordelijk voor, maar de tracks laten niets te wensen over. Ook niet qua mix en productie, want hoewel vooral de vocalen wat warm klinken (misschien door de gebruikte microfoon?) blinkt Bright Sky uit in dynamiek. Wat de muziek des te meer genietbaar maakt.

Is er dan echt niets aan te merken op deze plaat? Jawel, hoor. Hij is namelijk te kort. Gelukkig zit er een repeat-functie op de cd-speler. Ga zitten, neem bewust de tijd en wat fijns te drinken en geniet van een folky singer-songwriter album vol akoestische klanken met internationale potentie! Mijn zegen heeft ze.

Muziek: 9,4
Klank: 9,2
Label: Volkoren