Vandaag weer een nieuwe editie in onze serie over onze branche in de huidige tijden, met deze keer een update uit Vlaardingen. Omera, de speciaalzaak van Ruud Moerman, is de afgelopen maanden altijd opengebleven, maar er zijn uiteraard wel wat veranderingen doorgevoerd om de nieuwe situatie het hoofd te kunnen bieden. “We zijn nooit helemaal gesloten geweest, maar zijn medio maart direct overgestapt op werken op afspraak en een maximaal aantal klanten in de winkel: vier personen. De indeling hier is bovendien ook wat veranderd, en we hebben in onze webshop de focus verlegd.”
Nieuwe normaal
Moerman is in maart erg geschrokken. “Dat heeft inderdaad wel wat slapeloze nachten opgeleverd.” Een financiële crisis is hem niet vreemd – Omera opende nota bene in 2011 de deuren, middenin de vorige recessie – maar de huidige tijden zijn behoorlijk nieuw. “Je verwacht zeker in die eerste periode dat er gewoon helemaal niemand meer naar je winkel komt. Dat is ook logisch.” Voor de mensen die wel bleven komen, hield hij zijn gebruikelijke openingstijden aan, met het verschil dat je een afspraak moet maken. “Voorbijgangers die langskomen zijn natuurlijk welkom, mits er op dat moment niemand anders is. Ik vang ze bij de ingang op en hanteer een strikt beleid: maximaal 4 mensen in de zaak.” Meestal betekent dat twee duo’s, want met name het kopend publiek komt in tweetallen.
Doorloop
Omera is al in de weken voordat de overheid maatregelen afkondigde op afspraak gaan werken. “De luisterruimte is open, dus daar kan een geïnteresseerde op zijn gemak gebruik van maken. En daarna wordt er uiteraard goed gereinigd.” In de winkel is, zeker in combinatie met die luisterruimte, meer dan voldoende ruimte om binnen de ‘gewone maatregelen’ dat maximale aantal bezoek te ontvangen.
“De deur staat al vaak open, maar eigenlijk vanaf het begin van de crisis heb ik besloten nog meer te gaan ventileren om de zaak extra van schone lucht te voorzien en de winkel goed schoon te houden. Daardoor staat er regelmatig een en ander tegen elkaar open. Dat leverde meer inloop op dan gebruikelijk.” Een raar gegeven van deze situatie: extra inloop is ineens een luxeprobleem geworden. “Die mensen ving ik vervolgens ook op. Ze kunnen een afspraak maken, of afhankelijk van het bezoek op dat moment eventjes wachten.”
Online
De winkel is in de eerste weken volledig door Moerman zelf bestierd, al krijgt hij vanaf nu weer hulp op zaterdag. “Ik werk samen met een parttimer, maar die deed zjn deel vooralsnog vanuit huis. Hij is onder andere bezig met de website, waar we – gelukkig – een behoorlijke stijging meemaken momenteel. Dat compenseert. We zijn ons bovendien wat meer gaan focussen op een x-aantal producten die we online goed aan kunnen bieden.”
Omera heeft al sinds het eerste uur een fraaie webshop. De speciaalzaak was daar vroeg bij, en heeft bij het openen van de winkel in 2011 ook direct dat digitale portaal gelanceerd. “De eerste twee à drie jaar heb ik hele goede zaken gedaan, want het was in die tijd nog niet evident om een goede webshop voor deze merken aan te bieden. Vervolgens werden ook de webshops van mijn concullega's steeds beter en gingen de fabrikanten ook bij de grotere e-tailers in de digitale etalage staan, en daardoor kreeg bij Omera de fysieke winkel meer de focus. De marketing was echt gericht op ‘kom naar de winkel’. Daar zijn we nu weer een balans in aan het vinden, omdat de webshop weer meer tractie heeft.” Een opvallende plusser in het online aanbod van Omera zijn de meubels van NorStone.
Doelgericht publiek
In de winkel zijn er evenwel ook nog altijd geïnteresseerde klanten. “De zorgen van het begin zijn weg, het loopt eigenlijk een stuk beter door dan ik verwacht had.” Om bezoekers meer ruimte te geven, is alles wat normaal gesproken verticaal gepresenteerd staat nu horizontaal opgesteld. “We zien wel een verschuiving van de interesses. Ook actieve systemen zijn populair, en ook qua bekabeling wordt veel verkocht.”
Het lijkt erop dat hobbyisten nu ze thuis zitten graag wat verder sleutelen aan de bestaande set, terwijl de hausse aan thuiswerkers ervoor zorgt dat men op zoek gaat naar oplossingen om bijvoorbeeld de speakers van hun computers te vervangen door iets beters.
"De aanloop is natuurlijk wel wat minder, en ook dat is logisch. Dat komt door de restricties, en mensen zijn ook wat terughoudender. Vooral oudere mensen durven niet zo goed meer te winkelen, en komen nu eerder in de webshop uit, of weten me telefonisch te vinden.” Daar staat tegenover dat Omera een doelbewust publiek ontvangt. Dat klinkt herkenbaar, je wil immers voor jezelf toch deels verantwoorden dat winkelen nu even geen uitje is, maar een gerichte onderneming. Bijvoorbeeld om mooie audiospullen in huis te halen!