Dat het behalve voor de eigenaren van supermarkten, voor iedere andere ondernemer een lastige tijd is, komt voor niemand als een verrassing. Gesmede plannen vallen in duigen door de tijdelijke sluiting van winkels, zo ook de Nieuwjaarsshow van PUUR audio, video & domotica in Oostzaan. De show waar Goldmund, Kharma, AudioQuest, Pink Faun en Ikigai zouden stralen is (nog) niet doorgegaan. Champagne bleef in de koeling, de sushi werd afbesteld. Zelfs de door Robert Brijde van PUUR zorgvuldig voorbereide playlist werd alleen door hem beluisterd. Om de lezer toch mee te nemen in de wereld van PUUR kon ondergetekende als journalist de luisterruimte beroepsmatig bezoeken, alle maatregelen in acht nemende, om te gaan genieten van het opgestelde systeem en de gekozen muziek.
Pink Faun streaming
Waar begin je te vertellen als de apparatuur bij binnenkomst al staat te stralen? De versterker, de luidsprekers, de volkomen unieke streamer? Laat ik beginnen bij de bron, een door PUUR uitgekozen Pink Faun 2.16 Ultra.
De Pink Faun 2.16 Ultra is eigenlijk een digitale one-box-solution. Het fungeert in deze opstelling als een Roon core met verschillende digitale uitgangen en ruimte voor 24TB muziek opslag. Simpel gezegd: sluit een stroomkabel aan, een LAN-kabel, een digitale interlink naar een DAC en het systeem is up-and-running. De 2.16 Ultra is het resultaat van jaren ontwikkeling bij de Nederlandse fabrikant Pink Faun, hun zoektocht naar het optimaal afspelen van digitaal opgeslagen muziek. Waarbij Pink Faun is doorgedrongen tot het hart in hard- en zelfs in software. Bios tuning, selectie en modificatie van computercomponenten, het gebruik van eigen ultra lage ruis OCXO klokken (25MHZ / -135dB @ 10Hz offset) en een zelf ontwikkelde voeding. Een proces dat heeft bestaan uit meten en luisteren, vooral veel luisteren, naar de invloeden van processorgebruik en bios-instellingen.
In de 2.16 Ultra is elke discipline gecombineerd, de hardware, de opslag en de software. Waarbij als besturing is gekozen voor Roon, het meest geavanceerde systeem voor muziekbeheer op dit moment beschikbaar. De Pink Faun is daarbij tegelijk Roon Core (de server) als Roon Endpoint (de speler). Als hart van een multiroom systeem is de 2.16 Ultra tevens de bron voor andere Roon Endpoints. Door te kiezen voor een geĂŻntegreerde oplossing is er geen gedoe met kabels, switches, het combineren van een server met NAS en/of endpoints. DĂ© manier om zoveel mogelijk variabelen weg te nemen. Door alle relevante zaken onder te brengen in de streamer/server heeft Pink Faun de mogelijkheid om alles onder eigen controle te houden, zoals de aansturing van SSDâs voor Roon Rock en voor muziekopslag, een volledig lineaire ATX-voeding te plaatsen met afzonderlijke transformatoren etc., tot aan de digitale uitgang naar de DAC. Pink Faun rekent voor al dit moois een bedrag van 24.200 euro.
Goldmund elektronicaÂ
Aan de uitgang is een AudioQuest The Well AES/EBU kabel aangesloten die loopt naar een Goldmund Mimesis 20H NextGen Reference digitaal naar analoog converter. De Mimesis 20H NextGen maakt intern gebruik van het nieuwste Alize 7 circuit, ooit ontwikkeld voor de Telos 5000 DAC. Het Alize 7 concept is gebaseerd op een (ladder?) DAC waarbij de timing is geoptimaliseerd volgens de fabrikant. Het Alize 7 circuit heeft een signaal-ruisafstand van meer dan 130dB, wat een absolute rust en doodstille achtergrond voor de muziek gegarandeerd worden en waarin alle microdetails behouden blijven.
De voeding met drie separate transformatoren is afgeleid van de andere componenten in de Mimesis lijn. De 20H NextGen kan overweg met DSD en PCM via zijn USB ingang en alle PCM signalen over de vijf andere inputs. Uitgangen zijn zowel gebalanceerd met XLR als single ended via RCA beschikbaar. Bediening werkt met toetsen op de 20 kilo zware DAC zelf of met een meegeleverde afstandsbediening.
Afhankelijk zijn van een leverancier betekent soms iets inleveren; had Robert Brijde graag de topklasse voorversterker van Goldmund in huis gehaald, er was voor deze geplande show niet anders dan de Ă©Ă©n stap lagere Mimesis 37S NextGen voorversterker beschikbaar vanuit Zwitserland. De uit twee delen bestaande voorversterker houdt de dual-mono opgebouwde, in vier segmenten separaat gereguleerde voeding apart van het delicate voorversterkergedeelte. De dual-mono voorversterker maakt voor alle regelingen gebruik van processor sturing en kent geen aan slijtage onderhevige onderdelen. De Mimesis 37S NextGen heeft vijf ongebalanceerde ingangen en twee gebalanceerde. Waarvan in ons geval op Ă©Ă©n XLR de DAC met Ikigai Kangai gebalanceerde interlinks is aangesloten. Bijzonder aan de voorversterker is de hoge snelheid waarmee signalen worden verwerkt, hetgeen een hoge bandbreedte tot meer dan 900kHz mogelijk maakt. Een hoge Slew Rate en een minimale Rise Time staan borg voor een muziekweergave waarin de zo belangrijke aanslag van een muziektoon behouden blijft, het lage eigen ruisniveau zorgt dat tonen op een natuurlijke manier langzaam kunnen uitsterven.
Nog meer XLR Ikigai Kangai interlinks gaan naar de links en rechts opgestelde Goldmund Telos 1000 NextGen mono eindversterkers. Goldmund heeft gelijk met hun stelling dat des te krachtiger de eindversterker is, des te beter zal de controle zijn over de luidspreker. Waarbij power niet de enige belangrijke parameter is, maar natuurlijk meer zaken zoals stabiliteit van de voeding, een groot frequentiebereik, lage vervorming en lage eigen ruis. Het door Goldmund ontwikkelde Leonardo onderzoeksprogramma vormt de basis voor elk Goldmund onderdeel, de DAC, de voorversterker en de Telos 1000 mono eindversterkers. De Telos 1000 maakt intern gebruik van een fysiek gescheiden stuur- en eindversterker om negatieve beĂŻnvloeding van de circuits onderling te voorkomen. De zeer lage uitgangsimpedantie van de eindtrap houdt de woofers in elke luidspreker volledig onder controle tot aan de laagste frequenties. Geen vervormde en/of ongedefinieerde bas, wel behoud van de kleinste details. Elk Telos 1000 blok levert een vermogen van 365 Watt aan 8 Ohm. Om aan te geven hoe ruim de voeding is bemeten van elke Telos 1000, het gewicht per mono eindversterker is 60 kilo! Met het passeren van de Goldmund onderdelen verklap ik vast de prijzen, de Mimesis 20H NextGen DAC heeft een prijs van 85.000 euro, de Mimesis 37S NextGen voorversterker kost 30.000 euro en de Telos 1000 eindtrap is 68.500 euro per stuk.
Kharma luidsprekers
Niet te missen vanwege hun imposante omvang en hoogwaardige afwerking zijn de twee Kharma luidsprekers opgesteld in de luisterruimte van PUUR. De historie van Kharma gaat terug tot 1982 met de oprichting van Oosterum Luidspreker Systems door Charles van Oosterum. Onder de naam OLS werden luidsprekers gefabriceerd en DIY kits op de markt gebracht. Voor veel Kharma liefhebbers zullen namen als Emotion, Lotus en Ceramique series niet onbekend zijn. De Ceramique was Ă©Ă©n van de eerste luidsprekers met keramische conus in de drivers, hetgeen mede de aanzet was voor Charles om steeds te blijven zoeken naar innovaties waarmee hij zijn ontwerpen verder kon verfijnen.
Het Kharma Grand Enigma systeem uit 1992 was de aanzet om de naam van OLS in 1993 voor de internationale markt om te gaan zetten in Kharma. Kharma, âalle energie en moeite die u doet zult u terug ontvangenâ, het fundament van de filosofie van dit Nederlandse merk. Het jaar 2000 was voor Kharma een kroon op het werk, omdat de Exquisite Reference 1B op de voorpagina stond van het Amerikaanse, toonaangevende tijdschrift The Absolute Sound. De lovende recensie van auteur Jonathan Valin vermeldde letterlijk: âThe Kharmaâs come closer to my ideas of the sound absolute than anything else Iâve heard beforeâŠâ.
Het verhaal gaat verder met de inzet van diamant tweeters in 2001, ontwikkeling van kabels in 2003, eigen elektronica in 2005 en car-fi in 2009 voor Spyker. Tot aan de introductie van de Elegance lijn in 2010, opvolger van de tot dan zeer succesvolle Ceramique. De keramische drivers maakten plaats voor composiet materialen, vervaardigd en ontworpen in eigen beheer in Breda. Stilzitten ligt niet de aard van Charles van Oosterum, grote modellen als de Enigma Veyron worden geboren en voor wie geen plaats heeft voor dat formaat maar wel de kwaliteit van een Kharma in huis wil halen, is er de Elegance collectie. De ontwikkeling van de luidsprekermodellen, de kabels en de elektronica heeft nooit stilgestaan en van lieverlee is Kharma voor ultieme high-end een niet weg te denken speler geworden in binnen- en buitenland,
De Elegance collectie van de Nederlandse luidsprekerbouwer Kharma heeft een moderne uitstraling, terwijl de ontwikkeling van het basis model toch de genoemde 20 jaar teruggaat in de tijd. De Kharma Elegance dB11 Signature is voor PUUR uitgerust met Kharma Omega-7 drivers en staat op Harmonix RF-999 MT Mk II dempende onderlegschijven. De Kharma Elegance dB11 Signature uitvoering heeft uiterlijk als kenmerk de unieke lakafwerking, de geanodiseerde aluminium delen en de verchroomde accenten.
De Elegance drivers bestaan uit een True-Beryllium tweeter, een Kharma Omega-7 midrange en twee 10-inch aluminium woofers. Vier units per luidspreker in dit grootste Elegance model. De behuizing van de luidspreker bestaat deels uit Kharma Bullit Proof laminaat, geperst onder zeer hoge druk en voorzien van een speciale coating. De coating en de demping dragen zorg voor een volkomen resonantievrije behuizing. Het drieweg systeem dat een maximale geluidsdruk van 115dB kan veroorzaken is 129cm hoog, 47cm breed en bijna 80cm diep. De prijs voor een set Kharma Elegance dB-11 Signature is 45.000 euro.
Ikigai kabelsÂ
Al meerdere keren is melding gemaakt van Ikigai Kangai kabels. PUUR gebruikt in deze opstelling de XLR interlinks, de power kabels, de luidspreker- en een ethernetkabel. Ikigai doet vermoeden dat het Japans fabricaat is, niets is minder waar, ook dit is een 100 procent Nederlands merk dat in Nederland ontwikkelt en fabriceert. De letterlijke betekenis van âIkigaiâ is âreden van bestaanâ. Het staat voor bevrediging en voor wat belangrijk is in een mensenleven. Niet uitgedrukt in bezit, maar als de glimlach op het gezicht in de ochtend en de zin om te beginnen aan een nieuwe dag. Het kabelmerk Ikigai wil bijdragen aan het welzijn door met kabels op de markt te komen die de schoonheid van muziek weten te behouden.
Zonder te vervallen in kostenverhogende accenten, Ikigai wil de waarde van het product steken in de gebruikte materialen zoals puur zilver en 24 karaat goud. Ikigai heeft twee productlijnen, waarvan de Kangai de hoogste kwaliteit biedt. Zo is er het Kangai netsnoer, getwist uit 5N zilver en verwerkt met de kennis van goudsmeedwerk van de maker. Isolatie van de geleiders bestaat uit katoen en teflon. Het netsnoer heeft een drievoudige EMI/RFI afscherming volgens NASA specificaties en een mantel om vibraties op te vangen.
Onderdeel van de Kangai lijn is dat de aarde van de luidsprekerkabel en ethernetkabel verbonden kan worden met de afscherming van de netsnoeren. Ikigai gebruikt standaard ETI Research en WBT connectoren, maar ook een merk als Furutech is mogelijk. De kabels ondergaan allemaal een kristallisatieproces voordat ze worden uitgeleverd. Dat haalt de laatste scherpe randjes weg, al moeten ze thuis ongeveer 100 uur inspelen om tot een optimaal resultaat te komen. De Kangai interconnects bestaan eveneens uit 5N zilver en 24K goud.Â
De opbouw van Ă©Ă©n enkele interconnect neemt een volle werkdag in beslag met een doorlooptijd van een week, omvattende het opbouwen van de geleiders, het aanbrengen van de dubbele afscherming en de afwerking. Ook de luidsprekerkabels zijn zo opgebouwd, zilver, goud en een dubbele EMI/RFI afscherming die aan aarde gelegd kan worden. De ethernetkabel is alleen geschikt voor 100Mb data transport omdat slechts vier aders zijn gebruikt. De tot monokristal gevormde geleider bestaat uit zilver en goud en de gehele kabel is vijf maal afgeschermd.
Maar er is meerÂ
Wat valt er verder nog te benoemen? Een AudioQuest Dragon netsnoer leidt naar een AudioQuest Niagara 7000 netfilter waarop alle apparatuur is aangesloten. Kabels worden van de grond gehouden met AudioQuest Cable Lifters. De apparatuur staat op Masterbase plaatjes, deels om trillingen tussen rek en apparatuur te voorkomen, deels om het meubel te beschermen tegen de puntige pootjes van Goldmund. Een Melco S100 ethernet switch met NuPrime LPS-212 voeding zorgt voor de netwerk verbinding naar Qobuz en Tidal. Sign Audio Sensibility Grounding voor de afvoer van EMI en RFI. De ruimte zelf is akoestisch aangepast met Akoesta en ArtNovion panelen. Kortom PUUR audio, video & domotica heeft er alles aan gedaan om van de Nieuwjaarsshow een succes te maken, ware het niet dat hij niet door mocht gaan.
Misschien dat later in 2021 de show kan worden ingehaald, en wie weet is dan van Goldmund de referentie voortrap wel binnen en kunnen de Kharma Elegance luidsprekers zomaar omgeruild zijn voor Veyrons. PUUR is en blijft een high-end dealer, al jaren hebben Robert Brijde en Daan Vreeswijk geïnvesteerd om te komen tot waar ze nu zijn. Niet alleen voor het leveren van apparatuur, maar tevens als hoofdaannemer van grote domoticaprojecten en het bouwen van thuisbioscopen.
Een jaar dat historie schreef
2020 was in alle opzichten een bewogen jaar. Robert heeft voor de Nieuwjaarsshow een playlist samengesteld met muziek die hem in 2020 heeft bewogen, iets met zijn ziel en zaligheid hebben gedaan. Hem aan het denken hebben gezet of muziek die troost heeft geboden. Deels helemaal nieuw, deels afkomstig uit eerdere shows van het afgelopen jaar, zoals Quarantracks en de Ultra High End show van afgelopen november.
Nu klanten niet in staat zijn de playlist te beluisteren komt hier een groot deel van de selectie voorbij. Te beginnen met âA violent noiseâ van The XX, gevuld met synthesizer samples, gitaar, basgitaar en zang. Voor mij onbekende muziek die meteen een grote stage neerzet met veel toegevoegde galm, zodat mijn brein het gaat ervaren als een live concert. De grote Kharma luidsprekers aan de machtige Telos 1000 monoblokken laten hun tanden zien door diep, edoch beheerst in het laag door te gaan. Billie Eilish maakte in haar thuisstudio op zolder muziek geĂŻnspireerd op de film âRomaâ, waaronder âWhen I was olderâ. Muziek waarin enorm veel energie zit om de ruimte soms te laten schudden, op een imposante manier gezien de afmeting van de luidsprekers.
Zoveel energie prop je niet in een kleine kamer, dit vraagt om ruimte en dan ontstaat de filmische beleving al in gedachten. Ook zonder beeld daarbij te gebruiken. Het Emmy winnende album âUnfollow the rulesâ van Rufus Wainwright laat met de track âAlone timeâ eerlijke teksten horen, gebaseerd op ware gebeurtenissen in zijn leven. De stem van Rufus wordt op de juiste afmeting gehouden, het achtergrondkoor waarvan hij zelf alle stemmen zingt groeit daar omheen. Muziek valt aan het einde van de track heel langzaam weg in de ruimte.
Father John Misty zingt een cover uit 1971 van de hand van Link Wray, het is âFallinâ rainâ. Muziek die in de breedte los weet te komen met de stem op juiste hoogte geplaatst, drijvend op het fundament dat de band weet mee te geven aan de muziek. Slagwerk doortekend met details, een taboerijn subtiel aanwezig. De muziek is warm en intiem, tegelijk zo groot dat het live gespeeld zou kunnen zijn in Oostzaan. En dan hebben we het niet over audiofiele muziek of echte muziekklassiekers, de keuze komt recht uit het hart van Robert.
Zo ook Alexandra Savior met âSoft currentsâ, lieve muziek om je te laten merken hoe klein veel muzieksystemen spelen, terwijl de stage voor piano en een vette bas veel groter moet zijn. Zoals nu, waar haar gevoelige stem wat echo meeneemt. Massive Attack met âAngelâ uit 1998 is een soort jeugdsentiment voor Robert. Ok, het kan hard en diep in het laag, toch is het totaal niet mijn muziek. Ik heb er geen referentie mee, daarbij is de muziek deels elektronisch, dreunend in een berg opeengepakte instrumenten. Ongetwijfeld zijn er veel liefhebbers voor, waaronder Robert, het is aan mij niet besteed hoe goed de set er ook mee om kan gaan. Voor het eerst kleeft Massive Attack aan de weergevers uiterst links en rechts, terwijl in het midden van de ruimte een platte muur van geluid ontstaat waarin hoogte wel en diepte niet voorkomt. Elbow heeft opnames gebundeld op âElbowroomsâ, een concert gegeven tijdens de eerste lockdown waarop met webcam kon worden ingelogd om het concert in de studio te volgen. Het stereobeeld weet nu wel op te bouwen in diepte, hoogte en breedte met de track âMagnificentâ. Raakt los en plakt niet langer aan de weergevers zoals Massive Attack dat deed.
Het is duidelijk een veel betere opname van in mijn gehoor veel fijnere muziek, al schop ik nu vast tegen sommige schenen. De stem van de zanger is realistisch en ditmaal een keer niet bewerkt met elektronica, maar juist puur gehouden. Met akoestische arrangementen, zonder gecomprimeerde strijkers.
ConcertbezoekÂ
Voor zijn 50ste verjaardag is Robert destijds meegenomen naar Pukkelpop voor een concert met onder meer London Grammar. Daar werd ook âBig pictureâ gespeeld en dat maakt herinneringen los aan popconcerten die in 2020 allemaal niet door konden gaan. Het is met Goldmund versterking en Kharma luidsprekers goed voorstelbaar wat dan een groot PA systeem gedaan zou hebben en het is verbazingwekkend hoe dicht dat benaderbaar is binnen de ruimte van PUURavd. Dit systeem schetst daadwerkelijk een big picture. Net zoals The Slow Show dat weet neer te zetten, hun track uit begin 2020 is âExit woundsâ, dat laat horen hoe belangrijk het is voor een audiosysteem om ritme en timing vast te kunnen houden. Naast heel veel andere zaken, zoals het helder en duidelijk laten reproduceren van de vrouwenstem van Sara Bareilles, of op de met veel intonatie gezongen cover van âTheodosia repriseâ uit de hip hop musical âHamiltonâ.
Bearâs Den componeerde en nam âOnly son of the falling snowâ op in maart 2020. Het brengt akoestische gitaar mee, echte stemmen, en langzaam komen er steeds meer instrumenten bij, constant eenvoudig uit elkaar te houden. Prachtige meerstemmige zang en een levensechte basdrum die echt kickt. Nog een tekst uit de lockdown periode, maar dan van de meestal al zwaar op de hand zingende Ane Brun. De weergave is donker, tegen het zwarte aan in âFeeling like I wanna cryâ. Veel soundscapes, flinke beats op een zware baslijn, forse compressie op de band. Het geeft niet want de tekst is belangrijk in deze opname. Muziek zo zwaar dat het gaat dreunen in de oren, behalve de stem van Ane, eenzaam en goed verstaanbaar tegen een muur van geluid.
De Nederlands/Duitse entertainer Sven Ratzke zingt David Bowie covers op het album âWhere are we nowâ en daarvan beluister ik âHeroesâ. Stem met piano zijn samen meer dan genoeg om te boeien, want de stem is geweldig goed getroffen, daarbij is een piano zo overweldigend als een vleugel kan zijn met zulk gedreven spel. Samen weten zij de aandacht continue op Ă©Ă©n plaats te richten, namelijk het virtueel herschapen beeld van de artiest. Niets anders is meer nodig dan Ratzke zelf. Volgens Robert een echte aanrader om een naar concert van hem te gaan, mede omdat het ook een ware entertainer is.
Begin 2019 maakten de Villagers de EP âSunday walkerâ, zweverige muziek met een hoog gehalte aan strijkers. Daardoor ontstaat voor mij het Diana Krall effect, waarbij een stem soms verloren lijkt te raken door de overproductie van het orkest, om pas later toch weer terug te keren tot de essentie. Het speelt uiteraard groot binnen de ruimte van PUUR en neemt je wel mee in het orkestwerk.
John Misty met de cover van Leonard Cohenâs âAnthemâ van het album âAnthem +3â is zo overweldigend dat ik verzoek het volume omlaag te brengen. Dan maar liever de openingstrack van het album âBook of romance and dustâ, gebracht door Exit North het âBested bonesâ. Heel filmisch en gedragen muziek, rustend op het fundament van de lage tonen. Alles is even groot, even imposant, het stereobeeld vullend en de muziek neemt je mee op reis door muziekland. Tot Sven Ratzke weer opduikt, ditmaal met een cover van Joy Division, door hem vertaald in het Duits naar âWenn liebe uns zerreisstâ. Het is onherkenbare jaren 70 punk geworden waarbij de stem en het slagwerk de meeste indruk maken als het gaat om het beoordelen van het audio systeem. Vooral een bongo komt levensecht naar voren. James Blake weet Joy Division ook te coveren, hij neemt daarvoor âAtmosphereâ onder handen. De atmosfeer gonst inderdaad, muziek zoemt door de ruimte, een piano klinkt daar strak bovenuit. De stem van Blake is heel raar en buitenaards opgenomen. Leuk, maar ik ben zelf toch meer van eenvoudige muziek, een Française of een beetje country, lichte jazz en rustigere pop. Door mijn onbekendheid met de muziek is het soms lastig om te beoordelen over wat hier werkelijk aan kwaliteit staat te spelen.
Uitstap naar klassiek
Maar ik word op mijn wenken bediend door Robert met het spelen van âQuia fecitâ uit het Magnificat van Kim Andre Arnesen, uitgevoerd door het Nidarosdomens Jentekor en Trondheim Solistene. Het begint met een orgel en dat gaat verschrikkelijk diep in het laag. Met heel veel energie. Zo hoor je dat zelden en ik ken geen andere opname die vergelijkbaar is. Muziek in een kerk opgenomen, want het koor galmt door de kerk. Het koor heeft zelfs moeite boven de zware orgeltonen uit te komen. Met het koor bijna solo ontdek ik de ware schoonheid van dit systeem. Zeker als de lage tonen stoppen en het orgel een paar octaven hoger speelt. Dan groeit het koor in omvang, staat het orkest haast om mij heen. Trondheim Solistene spreekt de akoestiek van de kerk aan, maakt via de weergave duidelijk hoe groot de kerk is, de natuurlijke luchtbewegingen in een zo grote ruimte zijn via Goldmund en Kharma voelbaar.
Het ensemble Carrefour speelt een stuk uit âRomeo & Julietâ van Prokofiev, maar dit keer op een viertal marimbaâs. Dat is dynamisch, helder, met natuurlijke galm en het vasthouden van het uitklinken van de instrumenten. Terug naar klassiek met de Belgische sopraan Griet de Greyter waar Robert groot fan van is. Met begeleiding van twee violen en orgel zingt zij liederen van Bach,Telemann en Buxtehude, van het album âStille Klagenâ. Voor mij heel bekend is het koor, de sopraan en het Scottisch Chamber Orchestra met âSoave sia il ventoâ uit Mozartâs âCosi fan tuttiâ, prachtig hoe dit speelt en hoe zorgvuldig het opgenomen is.
Van Mozart maken we een grote sprong terug naar 1959 als Harry Belafonte live âDarlinâ Coraâ zingt in Carnegie Hall. Een Living Stereo opname die ook digitaal precies de sfeer oppakt. Geweldig goed opgenomen en zo haalt Belafonte de oude en vervlogen tijden naar voren. Toen Covid-19 nog niet bestond en van een lockdown geen sprake was. Terug naar het heden, Ghetts (Feat. Stormzy) met âSkengmanâ, Hip Hop dat je op hoog volume kunt loslaten op de Kharmaâs. De luidsprekers geven geen krimp onder het geweld en doen mij sterk aan Engelse studio monitoren denken in de Wisseloord Studios. Het resultaat is power, overweldigend, impact en ritme.
Leuk om ook deze muziek los te laten op het systeem en te ondervinden dat grenzen veel verder weg liggen dan je verwacht van huiskamer audio. De grens nog verder verleggen, dat kan met âRockstarâ van Post Malone & 21 Savage of met âWelcome to the partyâ van Popsmoke. Veel van alles, hard harder hardst. Is dat mooi? Ja, technisch wel. Muzikaal in mijn oren? Nou nee. Dan toch liever Driss El Maloumi met âAwzanâ. Kijk hier kun je mee thuiskomen, er staan percussionisten voor mij, zĂł snel en zĂł dynamisch. De laatste track voor vandaag is van Ghost Rider en heet âMake us strongerâ. De enige track die niet te vinden was op Qobuz volgens Robert en binnengehaald wordt vanaf Tidal. Muzikaal? Een imitatie van een pneumatisch hamer waardig, het hakt met geweld de ruimte in en doet de bank waarop ik zit schudden.
Het tikken van de avondklokÂ
De tijd was om, de avondklok in gedachten moesten we Leonard Cohen, Bliss, Nick Cave, Efterklang en nog een paar artiesten laten schieten. Het is niet anders. Jammer dat de Nieuwjaarsshow niet door kon gaan, voor PUUR audio, video & domotica maar nog meer voor de lezers, want wie kennis wil maken met een echt imposant systeem kan terecht in Oostzaan. Dat de demo gebaseerd is op persoonlijke herinneringen aan concerten en gedachten over het jaar 2020 door Robert Brijde maakt het nog een stukje persoonlijker.
De combinatie van merken als Pink Faun, Goldmund, Kharma, Ikigai en AudioQuest zult u niet dagelijks tegenkomen. Vaak Nederlandse producten, hier ontworpen en ambachtelijk gemaakt, aangevuld met Zwitserse precisie en USA power. PUURavd is de enige dealer van sommige merken in ons land en âthe place to beâ als u net als Robert wilt kunnen knallen of net als ik wil genieten van stemmen, barok, verfijning en nuance. Niets moet, alles mag, ik zou er de reis naar Oostzaan voor over hebben als ik u was zodra de winkels weer open mogen. Want zelfs op de High End Show in MĂŒnchen gaat u dit in deze samenstelling niet beleven. MĂŒnchen is bovendien vanuit elke plaats in Nederland een heel stuk verder weg gelegen dan Oostzaan.
PUUR audio, video & domotica
Skoon 80, 1511 HV Oostzaan
puuravd.com
Ook voor liefhebbers met een âkleinerâ budget kun je bij de specialist in Oostzaan terecht voor andere prachtige Goldmund / Kharma combinaties, zoals de Telos 7 NextGen met de Elegance S7S, of de Telos 590 NextGen II met de dB7S. Daarnaast biedt PUUR momenteel aanvullende mogelijkheden:Â de Goldmund Lockdown Sessions.