REVIEWPanasonic

Review: Panasonic SC-HTB496

Een prima soundbar voor de verrrijking van je tv-geluid. Bij films en series presteert de Panasonic SC-HTB496 namelijk beter dan verwacht, te danken aan het feit dat de kleine soundbar wordt bijgestaan door de actieve subwoofer. Voor de prijs daarom een goed systeem, verwacht alleen geen wonderen van de muziekweergave. Daarnaast was een iets degelijkere afstandsbediening prettig geweest.

• Formaat
  • Duidelijke upgrade voor geluid bij de tv
  • Sterke actieve subwoofer
  • Prijs-kwaliteitverhouding

• Crossover/volume subwoofer
  • Afstandsbediening

Er is een opmerkelijke trend gaande. Terwijl het formaat van televisies in de Nederlandse huiskamer toeneemt, inmiddels al tussen de 49 en 55 inch, proberen fabrikanten de soundbar juist te laten krimpen. Zo ook Panasonic, met de komst van de SC-HTB490. Een soundbar met een breedte van slechts 80 centimeter, en met zijn prijskaartje van 299 euro ook nog eens een van de meest betaalbare soundbars die we ooit getest hebben.

Panasonic SC-HTB496

We blijven nog even bij het formaat van deze Panasonic. Want hoewel de relatief kleine oplossing heel geschikt is voor wie niet meteen zo'n lompe staaf onder de tv wil liggen, mogen we de specs toch gerust een maatje groter noemen. In de soundbar vinden we twee speakerunits die 160 Watt opleveren, en de actieve subwoofer zorgt voor nog eens 160 Watt. Een volwaardig 2.1 systeem dus, met ondersteuning voor Dolby Digital en DTS.

De Panasonic SC-HTB496 rekent de input om en geeft dat, zo goed en zo kwaad als dat kan, in virtueel surround weer. De subwoofer werkt met een draadloze verbinding en kan een redelijke afstand overbruggen. Qua aansluitingen is het rechttoe, rechtaan. Aan de achterkant vinden we USB, HDMI ARC en een optische ingang. En we kunnen gebruik maken van Bluetooth, om draadloos muziek te streamen.

Aan de voorkant vinden we twee led lampjes, in verschillende kleuren, afhankelijk van welke ingang we gebruiken. Voor een snelle bediening zitten er aan de bovenkant nog een paar druktoetsen. Dat is altijd handig. Er is alleen geen display, dus je moet wel echt afgaan op de kleur van de ledjes. Er is geen ethernet of wifi aanwezig. Dat betekent dat SC-HTB496 zich puur richt op de verrijking van het tv-geluid. En met een prijskaartje van 299 euro is dat ook wel logisch.

Een kleine megafoon

We plaatsen de Panasonic SB-HTB496 onder een 55 inch OLED van LG. Dat is een redelijk 'grote' tv, al wordt dat dus steeds betrekkelijker. De Panasonic SB-HTB490 lijkt eronder in ieder geval slechts een reep Mars of Snickers: het oogt zeer compact. Het aansluiten is zeer eenvoudig. We steken de stroomkabel erin, een HDMI-kabel erbij en klaar. Alleen nog de subwoofer toevoegen en dat is het. En dan nog een kwestie van de juiste instellingen, want er zijn vijf verschillende luistermodi: Standard, Cinema, Sports, Music, News.

Opvallend genoeg vonden we Music structureel de beste weergave geven, ook bij films. Wel een kleine tip: zorg ervoor dat de tv het geluid in het juiste formaat uitstuurt. Anders kan de soundbar het geluid van films en series niet correct omzetten en krijg je vreemde echo's te horen. Of je mist gewoon een gedeelte van het geluid.

Uit het aanbod van Netflix en Disney+ beginnen we met de film Assassins's Creed, gebaseerd op de gelijknamige actie games. Wat we horen is dat de hoge- en middentonen voorgebracht worden door de soundbar zelf. Daar zit dus geen laag in, want daar is de actieve subwoofer voor. Die neemt het laag, maar toch ook een groot gedeelte van het midden voor zijn rekening. Het vermogen van het geheel is prima. De gesprekken en vocalen zijn goed te volgen, en de actie krijgt meer body zodra de subwoofer bijspringt. Wel een puntje: bij lagere volumes haalt de sub die drempel niet; dus wil je wat meer oompf, dan heb je ook wat meer volume nodig.

Op Disney+ merkten we dat op bij de Star Wars films. Zodra er een lightsaber aangaat, dan moet de kamer gevuld worden met een zoemende lage toon. Als we op zacht volume luisterden, was deze niet goed waarneembaar. Maar als we het volume wat omhoog gooiden, dan was het genieten. De subwoofer zorgt voor zoveel meer plezier en ervaring in die films. De krachtige 160 Watt aan lage- en middentonen vullen met gemak een gemiddelde huiskamer. Zonder meer een sterk punt van de Panasonic SC-HTB496, maar de filmervaring in zijn geheel is goed. Het geeft geen surroundervaring zoals we dat wellicht van andere soundbars kennen, maar dan kom je al heel snel in een stevigere prijsklasse. En dat zijn bovendien meer de home cinema soundbars, terwijl de Panasonic zich expliciet richt op de verrijking van tv-geluid, als alternatief voor de mindere tv-speakers.

Eindoordeel

Een soundbar voor 299 euro is in prijs en prestaties first and foremost een upgrade voor je tv. En dan vooral bij actiefilms, met dank aan de krachtige sub. Muziek hebben we ook geprobeerd, maar daar ligt bij een product zoals dit de focus niet. Prima voor radio of anderzijds muziek op de achtergrond, maar je gaat waarschijnlijk niet lekker voor een album zitten. Daarnaast zijn we van Panasonic gewend dat ze stevige afstandsbedieningen leveren, maar hier is het een creditcardje dat goedkoper aanvoelt dan het systeem waardig is. Ook het moment dat de subwoofer inspringt om de soundbar te ondersteunen had op laag volulme iets beter gekund.

Conclusie: een prima soundbar voor de verrrijking van je tv-geluid. Bij films en series presteert de Panasonic SC-HTB496 namelijk beter dan verwacht, te danken aan het feit dat de compacte soundbar wordt bijgestaan door de actieve subwoofer. Voor de prijs daarom een goed systeem, verwacht alleen geen wonderen van de muziekweergave.

Panasonic SC-HTB496
Beoordeling: 4 / 5