Wie op zoek gaat naar Audio TV Centrum in Eindhoven, moet vanaf het centrum gezien tegenwoordig zo'n 100 meter verder lopen dan vroeger. De winkel is in het voorjaar van 2021 namelijk verhuisd naar nummertje 105 in dezelfde straat waar de zaak al decennia te vinden is. Van een lastige en diepe pijpenla is Audio TV Centrum gegaan naar een groot en breed pand dat klasse en rust uitstraalt. De betere indeling, de extra ruimte en de sfeer van de winkel nodigen uit om door het pand een rondje te lopen, alsof het een meubelwinkel is.
De achterliggende reden van de verhuizing is de bouw van appartementen op de plaats van het oude pand. Je bent een goede ondernemer als je een dergelijke verplaatsing aangrijpt om te vernieuwen, te verbeteren en een winkel te creëren waar de klant zich bij binnenkomst direct op zijn gemak voelt, zich welkom voelt en niet overdonderd wordt met wanden vol apparatuur en stapels dozen.
Audio TV Centrum Anno Nu
Was Audio TV Centrum van oudsher een “pappa- en mammawinkel” waar de Eindhovenaar zijn TV en radio ging kopen, in de afgelopen 44 jaar(!) is het verworden tot een gevestigde naam. Het accent van de winkel is zeker in de laatste 10 tot 15 jaar duidelijk verschoven naar steeds betere audio en steeds hoogwaardigere beeldoplossingen. Geleverd als product, tot aan het opnemen en uitvoeren van complexe projecten. Eigenaren Roel van Nunspeet en Wilbert Schepens hebben goed begrepen waar de hedendaagse klant behoefte aan heeft, hoe zo'n klant behandeld wil worden en hoe je die ontvangt. Bij monde van gesprekspartner Menno Diepstraten gaan we dieper in op de filosofie van het bedrijf, de werkwijze en de bewust geselecteerde productrange.
Het eerste gesprek
De eerste vragen die elke medewerker van Audio TV Centrum aan de klanten stellen, dienen om de behoefte op een rij te zetten. Gaat het om beter beeld, beter geluid, een upgrade van een huidige omgeving, multi-room of meer. Techniek is dan nog helemaal niet aan de orde, net zo min als merken dat zijn. Luisteren naar de klant staat voorop. Belangrijk is in dat eerste gesprek ook de ruimte waarin beeld en geluid komen te staan, de mogelijkheden thuis en de beperkingen, kortom het totale plaatje. Is dat duidelijk, dan pas wordt de techniek erbij gehaald, worden oplossingen als suggesties aangedragen. In alle rust kan iedere klant die wensen kenbaar maken, de tijd nemen om rond te kijken, ideeën op te doen, en de aangeboden koffie te laten smaken.
In de ruim opgezette winkel zijn diverse opstellingen gerealiseerd voor een eerste indruk van geluid en/of beeld. Van een soundbar tot een luxe audio systeem is speelkaar aanwezig. Steeds zo geplaatst dat iedereen zich een voorstelling kan maken hoe het er thuis uit gaat zien. Geen stapels apparatuur bij elkaar geduwd die afschrikkend werken en een keuze onmogelijk maken, maar ruimte en lucht is gerealiseerd in het nieuwe pand. Aan de hand van het gesprek kan een aanvankelijke shortlist gemaakt worden uit het ruime assortiment, hetgeen in de winkelruimte gebeurt. Daarna wordt aan de hand van de gemaakte keuze een systeem opgebouwd in één van de luisterruimtes, zodat in alle rust geluisterd kan worden naar eigen muziek.
Drie stereo luisterruimtes zijn achterin de winkel opgebouwd, elk met een eigen invulling en aankleding, voor een stereosysteem tot aan high-end toepassing. Gaat het om een surround opstelling, dan is er een thuisbioscoop ruimte en een Dolby Atmos bioscoop (die laatste was tijdens het bezoek nog niet geheel af). Beeld mag vanaf een TV zijn, al weten ze bij Audio Tv Centrum ook alles van projectie. Niet elke thuissituatie is in een demoruimte perfect na te bootsen, zeker niet als het gaat om grote en kostbare luidsprekers, in voorkomende gevallen behoort een demo aan huis of een inventarisatie van de luisteromgeving tot de mogelijkheden.
Staat de keuze vast, dan worden de spullen thuis afgeleverd en zo nodig geïnstalleerd. Twee buitendienstmedewerkers met een gezamenlijke ervaring van 50 jaar werken met beeld en geluid weten hoe je een set goed kunt laten spelen, hebben oog voor beeld en goede oren aan hun hoofd. Daarnaast zijn ze handig en begrijpen ook wel dat een luisterruimte meestal ook de woonruimte is.
Aantrekkelijk assortiment
De keuze binnen Audio TV Centrum voor beeld en geluid is groot, maar zeer duidelijk is gekozen voor een assortiment waarbij de samenwerking tussen fabrikant, importeur en dealer als belangrijk wordt beschouwd. Geen ééndagsvliegen, wel merken met een gedegen reputatie. Met trots wordt gewezen naar T+A apparatuur, waarvoor Audio TV Centrum in Nederland de enige dealer is van de HV Serie, de toplijn van het merk.
Wie het liever wat eenvoudiger houdt maar wel graag profiteert van de hoge kwaliteit en de vooraanstaande service van T+A kan instappen bij ongeveer 3.000 euro. Elektronica is voor stereo naast T+A vertegenwoordigd door Hegel uit Noorwegen, van NAD is het gehele assortiment aanwezig, van Technics en Rotel tot en met de Michi versterkers. Begonnen met de Unity lijn van Naim Audio heeft Audio TV Centrum geluisterd naar de wensen van de klanten, die duidelijk maken dat de behoefte aan kwaliteit een steeds belangrijker item is geworden, zodat de doorgroei naar het hogere segment van Naim Audio in gang is gezet.
Zoals overal in de markt voeren twee soorten bronnen de boventoon: streaming en analoog. Voor streaming is er met Naim, T+A, NAD en Auralic gekozen in het hogere segment, naast Bluesound, Advance Paris en Cocktail Audio in een lagere prijsklasse. De ware vinylliefhebber mag kiezen uit Pro-Ject, Transrotor en Technics. Technics is helemaal terug als platenspelerfabrikant, mede te danken aan de huidige directie in Japan waarvan een jazz vocaliste onderdeel uitmaakt. De keuze voor Technics maakt het mogelijk met verwisselbare shells elementen te vergelijken in de winkel, waarvoor Audio TV Centrum het merk Audio Technica voert. Systeem, naaldvorm, MM of MC versterking, opties genoeg binnen het assortiment. Met de jarenlange ervaring van de zeven vaste werknemers is het afstellen en inregelen van een platenspeler in goede handen in Eindhoven. Een kunstje dat lang niet elke dealer van platenspelers echt in de vingers heeft.
Belangrijke en goed vertegenwoordigde luidsprekermerken zijn onder meer Bowers & Wilkins, KEF, Focal, DALI en Dynaudio. Aanschaffen van een luidspreker is één ding, laat het maar aan de buitendienst over om ze optimaal te plaatsen in de luisterruimte. Liever helemaal alleen luisteren? De head-fi van Focal en DALI maakt het mogelijk, met een draad of via Bluetooth. Voor bedrading selecteerde het Audio TV Centrum de merken AudioQuest en In-akustik. Maakt beeld deel uit van de beleving, in stereo of in surround, dan staan Panasonic, LG, Sony en Samsung tv’s speelklaar in de winkel. Ondergetekende werd verpletterd door de beeldkwaliteit van een 8K LG OLED aan de wand bij de ingang.
Toch liever surround of zelfs Dolby Atmos? Beamers, projectoren en projectieschermen laten zich graag combineren met Denon, Marantz, NAD en Rotel voor beeldprocessing en versterking van het geluid. Spectral meubelen staan opgesteld en Ardeno Media Furniture maakt maatwerk van een kast of meubel om de audio apparatuur op of in te plaatsen. De combinatie in de winkel van Ardeno maatwerk en fraaie banken en stoelen om in te luisteren, geven al een goede indruk hoe het thuis kan worden. De brede interesse van veel klanten in audio en beeld, gecombineerd in een fraai, passend meubel, weten de mensen van Audio TV Centrum met hun kennis van zaken om te zetten tot een praktische, oogstrelende oplossing.
Projectrealisatie
Meer en meer worden beeld, geluid en domotica samengevoegd tot een project. Audio TV Centrum heeft een ruime ervaring. Vanaf de eerste aanzet wordt samengewerkt met de architect en de man of vrouw die het interieur gaat aankleden. In overleg worden de plannen opgesteld, worden de keuzes voor apparatuur gemaakt en worden ruimtes er op ingericht. Dat kan gaan vanaf het inbouwen van luidsprekers in wanden en wegwerken achter doek waarmee ze onzichtbaar worden, tot aan het realiseren van een thuisbioscoop met projectie en surround geluid. Of het compleet inrichten van een domotica omgeving met Crestron Home, RTI of een ander merk voor de besturing van licht, beeld, geluid, verwarming en andere zaken die het leven veraangenamen.
Speakers wegwerken achter doek is één ding, minstens zo belangrijk is de aanpassing van de akoestiek van de ruimte. Niet altijd is daarvoor een visueel aantrekkelijke oplossing voor handen, daarom worden bijvoorbeeld frames vervaardigd als maatwerk om luidsprekers en akoestische materialen aan het oog te onttrekken. Natuurlijk heeft het Audio TV Centrum daarvoor niet alle mensen in huis, samenwerking met aannemers, elektriciens en domotica experts wordt gezocht, aangestuurd door de mensen van Audio TV Centrum. Wordt het geen omvangrijk project, eerder aansturing van elektricien en aannemer, adviseren over verlichtingsplannen of praktisch meedenken over de plaats van een tv of de luidsprekers, de mensen van Audio TV Centrum hebben genoeg inzicht om ook dan de klant met raad en daad terzijde te staan.
Kennismaken met de medewerkers van Audio TV Centrum is het ontmoeten van vakmensen met het hart op de juiste plaats. De sfeer onderling is ongedwongen, waarin Brabantse humor en serieus aanpakken samengaan. Om na gedane arbeid met een glimlach op het gezicht tevreden te ontspannen. Doel van iedere medewerker is het neerzetten van ‘optimale beleving’ passend bij ieders beurs, door te luisteren naar de klant. Vooral om te bepalen waar de nadruk moet komen te liggen. Is dat bij beeld, bij geluid, of bij beide? Komt de nadruk te liggen op kostbare weergevers of is dat door een beperking in de luisterruimte niet mogelijk? Met kleine weergevers en gedegen elektronica is vaak een vergelijkbaar systeem op te bouwen, wel wat meer huiskamervriendelijk.
Het is en blijft een samenspel tussen leverancier en klant. Dat vereist van de winkelier ervaring met zijn producten, vandaar ook de keuze voor een gedegen pakket van merken, zonder daarin met exoten en ééndagsvliegen te werken. Alle medewerkers van Audio TV Centrum hebben veel parate kennis, ruime ervaring, zijn liefhebbers van goed beeld en geluid. Zijn met een leeftijd boven de 30 geen broekies meer, hebben werkervaring en zijn vaak al vanaf hun jeugd bezig met audio en visuele geneugten.
'Wat in de winkel...'
Met een motto: “Wat in de winkel wordt beloofd, maken wij bij u thuis waar”, moet je wel serieus aan de slag gaan. Een audio-videosysteem vertegenwoordigt een bepaalde waarde en moet naar het prijsniveau bij de klant thuis presteren, niet als een minder systeem. Beter door een goede plaatsing mag uiteraard wel. Dat daarvoor soms een huiskamer even op de kop gaat of een permanent andere indeling krijgt is part of the deal. Thuis samen met de klant luisteren kan dan onderdeel zijn van de levering. Net als netjes kabels wegwerken, documenteren van een domotica of netwerkomgeving en het afwerken van een project. Afwerking op hoog niveau door teamwork tussen eigen mensen en relaties, waarbij de regie wordt gevoerd door het Audio TV Centrum.
Toen alles samenviel – kunnen verhuizen in dezelfde straat, in kunnen richten van de nieuwe winkel met de nieuwe demoruimtes, beter kunnen plaatsen van tv en audio in de meer vierkante winkelruimte – heeft Audio TV Centrum de kans gegrepen. De uitstraling van de winkel schept al vertrouwen. Het uit voorraad kunnen leveren van veel elektronica en beeldtoestellen is een voordeel voor de klant. Bij speakers ligt dat anders, daar speelt kleurstelling een rol in beschikbaarheid. Het kunnen aanbieden van een kloppend totaalplaatje, bestaande uit beeld, geluid en/of domotica maakt de medewerkers trots en geeft ze plezier in het werk. Belangrijk ook voor de klant, zodat de aanschaf van iets moois een nog groter feest gaat worden.
Bij Audio TV Centrum aan de Geldropseweg kunt u op uw gemak rondkijken en luisteren, want achter het pand zijn ruim voldoende gratis parkeerplaatsen beschikbaar. Voordat u binnen bent is de service dus al begonnen.
Audio TV Centrum | Geldropseweg 105, Eindhoven | www.audiotvcentrum.nl