Review Harman Kardon Radiance 2400: Sound by Design

Quintijn Bulterman | 24 januari 2022 | Harman Kardon

De elegante hoge speakers brengen letterlijk lagen aan in de filmervaring, te danken aan de hoeveelheid speakerunits. Ook op het gebied van muziek is de beleving boven verwachting goed. Het is geen perfect systeem, maar daar kunnen we gezien het ontwerp mee leven.

• Sound by Design, prachtig ontwerp
  • Opbouw van lagen in het geluid
  • Eenvoudig in gebruik
  • Zeer groot filmgeluid
  • Goede muzikale beleving

• Geen applicatie voor besturing of streamingdiensten
  • Audiokalibratie zou het puntje op de i zijn

In het voorbije jaar zijn er aardig wat shows en beurzen niet doorgegaan, om voor de hand liggende redenen. Bij de Harman Group wilden ze hun nieuwe producten toch niet stilletjes aan het assortiment van de dealers toevoegen, waarop we in de zomer werden uitgenodigd in het gloednieuwe pand. We maakten er onder meer kennis met het nieuwe merk Infinity, dat zich richt op duurzame accessoires zoals opladers en powerbanks. Ook kregen we een eerste indruk van het unieke Harman Kardon Radiance 2400 systeem. Fast forward naar nu en we hebben er ook thuis een tijd mee kunnen spelen.

Harman Kardon Radiance 2400

Voordat we naar het systeem en natuurlijk de beoordeling gaan, is het nog wel mooi om te vermelden hoe dat hier in de woonkamer terecht kwam. Dat was namelijk geen kwestie van een koerier die het even in de gang kwamen zetten. Op een grauwe maandagochtend verschenen er twee heren met een rolbare flightcase op de stoep. “Wij komen het systeem voor u installeren.” Dat systeem, de Harman Kardon Radiance 2400, is een exclusief onderdeel van het Harman-pakket en wordt alleen bij geselecteerde dealers verkocht.

Er zijn meerdere redenen voor die exclusiviteit. De voornaamste is dat de volledige installatie bij de aankoop inbegrepen zit. Dat is dus geen service naar redacteuren van een groot audioplatform alleen! Het complete systeem wordt bij je neergezet, aangesloten én ingesteld. Je kan zelf lekker gaan zitten, en wanneer de visite klaar is met het opstellen in inregelen direct gaan luisteren.

Als het systeem eenmaal staat, merken we pas hoe imposant het is. De twee speakers zijn namelijk erg hoog. Daarbij komt ook nog eens het design, want het geheel mag gezien worden. Erg modern, en dankzij het zwart zeer elegant. Ook zijn de speakers heel slank. Dat heeft als voordeel dat een speaker niet schreeuwerig aanwezig is in een woonkamer. Waarschijnlijk zal een foto iets meer duidelijk maken wat we precies bedoelen.

In een woonkamer met industriële kenmerken of design zal het Harman Kardon Radiance 2400 systeem worden opgenomen in het geheel. Ondertussen zijn de heren die het systeem hebben neergezet vertrokken en kunnen wij alles weer lostrekken om te kijken hoe het werkt ;).

Kunstige techniek

Bij een nadere kennismaking wordt al snel duidelijk dat dit allesbehalve een simpel systeem is. Een Harman Kardon Radiance 2400 systeem gaat dan ook over de toonbank voor 3999 euro. Houd er wel even rekening mee dat daar de service bij inbegrepen zit. Maar wat krijg je nog meer voor dat bedrag? Het gehele systeem bestaat uit vier elementen; twee fraaie speakers, een stevige subwoofer en een console. De console is het command & control center. Daar komen alle signalen binnen en worden de speakers aangestuurd, volledig draadloos.

Het is dus een actief systeem. Houd daar ook rekening mee, want alle vier de componenten moeten dus worden voorzien van stroom – wat toch voor wat gepuzzel kan zorgen. Zeker als de stroompunten wat hoger zitten. Want in de marketing worden stroomkabels altijd netjes weggewerkt, maar in de praktijk is dat vaak een ander verhaal.

Het Radiance 2400-systeem heeft een RMS vermogen van 450 watt. De subwoofer behuist een 10 inch woofer en heeft een vermogen van 200 watt. Per luidspreker zitten er maar liefst 24(!) speakerunits van 32mm in, voor een vermogen van 125 watt per slanke zuil. Zeker die luidsprekers zijn een knap staaltje werk. Het versterkende gedeelte is verwerkt in de voet en dankzij een koperen ring wordt er contact gemaakt met de driver units in het bovenste gedeelte. Het is een soort draai-klik systeem, waarin het geheel in een vergrendeling valt.

De 24 speakerunits zitten boven elkaar geplaatst, wat zorgt voor een bijzondere ervaring. Harman Kardon heeft voor het ontwerp van de zuiltjes gebruik gemaakt van 'constant beamwidth technology'. Om een onnodig lang verhaal kort te maken: dat zorgt voor een goede plaatsing van het geluid in de ruimte.

Op de console vinden we alle aansluitmogelijkheden. Een ethernet-, optische, aux in- en uitgangen. HDMI mag uiteraard niet ontbreken, daar vinden we vier ingangen van, en een HDMI ARC. Moderne aansluitingen vinden we in de vorm van Bluetooth en wifi-audio. Aan de voorkant zit een touchscreen, waarmee je door het systeem kan navigeren. Instellingen, ingangen selecteren, muziek aan- of uitzetten. Blijf je het liefst op de bank hangen, dan zit er ook een zeer nette afstandsbediening bij. We merkten dat we die er ondanks de HDMI ARC aansluiting toch vaak erbij gepakt hebben.

Een onverwachte bioscoopervaring

In de donkere maanden is er gelukkig genoeg aanbod qua films en series. Ook op het gebied van muziek is er niks te klagen, maar laten we beginnen met beeldspektakel. De beste en meest indrukwekkende ervaring die we met het Radiance-systeem hebben gehad was met de film Gladiator. Voor we beginnen, zetten we met de afstandsbediening 'surround' aan, en het audioprofiel op 'film'. Popcorn!

De subwoofer is imponerend. In de eerste scène worden de troepen geleid voor een grote veldslag. Daar horen we de paarden voorbijkomen. Als de hel losbreekt, dan vliegen de pijlen je om de oren. En dan zondanig, dat we versteld staan van het effect. Het geheel geeft zo'n grote bioscoopervaring mee, dat is iets wat je moet beleven. De speakerunits in de luidspreker zitten zoals vermeld boven elkaar gepositioneerd. Hierdoor ontstaan er hoorbare lagen, met onderin geschreeuw en gebrul en daarboven op het geluid van staal en zwaarden. In de bovenste laag horen we de pijlen.

We kennen de film goed, kunnen 'm zelfs dromen, maar we beleven het nu op een totaal andere manier. Je kunt gerust stellen dat het verslavend is en we op het puntje van de bank zitten. Het Harman Kardon Radiance 2400 systeem creëert een audiobubbel. Het is niet zo dat je ook echt geluid van achter je hoort komen, maar het geeft wel een waardige bioscoopervaring.

Na de heftige openingsscène hebben we nog wel gespeeld met de subwoofer. Het laag was iets te veel van het goede. In de console hebben we de waarde voor de sub bijgesteld. Ook hebben de reflexpoort weggedraaid van de muur. Hierdoor viel het geheel meer samen.

Het systeem klinkt erg groot, eigenlijk groter dan de ruimte waar het instaat. We missen daardoor wat audiokalibratie, wat Harman relatief eenvoudig toe zou kunnen voegen. Stop bijvoorbeeld een microfoon in de afstandsbediening. Dat zou zorgen voor dat puntje op de i.

Muziek op de moderne manier

Koop je een Sonos of een Bluesound systeem, dan zit daar ook hun app bij. In die app regel je al je muziek en bediening. Het Harman Kardon Radiance 2400 systeem heeft dat niet. Het maakt gebruik van de technologie die al in je bezit is. Lees: je smartphone of iPad/laptop. Muziek stream je vanuit je app met Bluetooth of bijvoorbeeld Chromecast of AirPlay 2. Die manier van muziekbediening past ook in het gedachtegoed van het systeem en de doelgroep die het merk hier voor ogen heeft. Toch zullen we een gedegen hifi-album opzetten om de kwaliteit te beoordelen.

Via Tidal en AirPlay vragen we Dire Straits – Brothers In Arms (remastered 1996) op. Met de afstandsbediening kan je een audioprofiel kiezen. Dat zetten we nu op 'muziek'. Wat we nog meer doen, is onze verwachtingen bijstellen. Want dit is geen hifi-systeem. En zo zullen we het ook niet beoordelen. Net zoals een Porsche 911 niet op snelheid wordt getest in de Sahara. Vrij logisch, maar we willen het wel gezegd hebben.

Brothers In Arms is een legendarisch album. Onder het genot van een espresso gaan we er goed voor zitten. Direct bij So Far Away valt op dat het laag veel genuanceerder klinkt. Die hoogteverschillen in geluid en plaatsing bij films komen nu ten goede aan de muziek. Er zit een zeer ruim en groot stereobeeld verstopt in de slanke speakers. We horen de plaatsing van de stem, die worden iets centraler geplaatst. Die vocalen worden een beetje gedragen door het gitaarspel. Het presteert beter dan we hadden verwacht.

Ondertussen zitten we bij nummer 4 van het album, Your Latest Trick. De snelheid is er wat uit en we kunnen vrij ontspannen genieten van de muziek. Het is niet dé hifi-ervaring, meer een zeer aangename muziekbeleving. En dat is precies wat de Radiance 2400 eigenlijk voor ogen heeft: een grootse filmbeleving, en ontspannen muziek luisteren. Onder de streep kunnen we met recht zeggen dat er een heerlijk systeem staat te spelen.

Eindoordeel

We hebben in totaal een kleine drie weken naar de Harman Kardon Radiance 2400 kunnen luisteren. En dat beviel heel erg goed. Bij films en series is de ervaring fenomenaal. Niet eerder hebben wij die lagen in het geluid zo ervaren, uit zulke 'zuiltjes'. Toch zijn er wel een paar dingen die het benoemen waard zijn. De meest voor de hand liggende: de stroomkabels. Niet noodzakelijk een minpunt, maar wel iets waar rekening gehouden moet worden. De speakers moeten namelijk bij een stroompunt in de buurt staan, en de kabel zal daar mogelijk maar beperkt weggewerkt kunnen worden. Het gebrek aan een centrale app is wel iets waar we tegenaan liepen. Het zou de bediening en de manier waarop je muziek luistert ten goede komen. Natuurlijk werkt het op deze manier ook, maar het zou het systeem net wat meer functionaliteit en gebruiksgemak geven.

Het Harman Kardon Radiance 2400 systeem staat bij ons opgesteld in een "doorsnee” rijtjeshuis. De woonkamer is zo 25 tot 30 vierkante meter en wordt door deze set gevuld zonder een druppel zweet te vertonen. Sterker, het geeft meer het idee van een tijger in de diertuin: er is meer ruimte nodig. Dat komt ook ten goede aan het geluid. Maar omdat geen enkele woonkamer hetzelfde is, of even groot, zouden we graag een vorm van audiokalibratie terugzien. Maakt dat gemis het syteem minder goed? Nee, absoluut niet, het maakt het hooguit minder perfect.

Harman Kardon bewandelt met de Radiance 2400 de weg van Sound by Design. Het systeem is zonder meer een echte eyecatcher. De elegante hoge speakers brengen letterlijk lagen aan in de filmervaring, te danken aan de hoeveelheid speakerunits. Ook op het gebied van muziek is de beleving boven verwachting goed. Het is geen perfect systeem, maar daar kunnen we gezien het ontwerp mee leven.

Harman Kardon Radiance 2400
Beoordeling 4 / 5