REVIEWRhapsody

Jeremy Olivier - ...Where The Light Gets In (lp en sacd)

Eric de Boer | 22 april 2022

En daar is ineens een nieuwe release van Rhapsody Audiophile Recordings. Het audiofiele label dat door de mannen achter de Hilversumse hifi-specialist met dezelfde naam werd opgericht bracht onlangs een nieuw album uit van singer-songwriter Jeremy Olivier uit op onder andere sacd en op 180 grams vinyl. Tijd om ...Where The Light Gets In eens goed te beluisteren, dus.

Jeremy Olivier is een solo artiest uit Soest, wiens roots in Zuid-Afrika liggen. Geboren in Zimbabwe, daarna woonachtig in Kaapstad en tegenwoordig gelukkig in onze contreien. Jeremy heeft een graad in muziefk en speelde tot op heden een mix van singer-songwriter, easy listening en wereldmuziek. Covers en eigen werk, zichzelf ondersteunend op gitaar. Olivier is inmiddels door de wol geverfd en heeft samengewerkt met Hugh Masekela, Ladysmith Black Mambazo (Paul Simon's Graceland Band), George Benson, Katherine Jenkins en Daniel Bedingfield.

Met de mannen van Rhapsody achter een opname mag je je ervan verzekeren dat er aan de opname, mastering en productie uitermate veel zorg is verleend. …Where The Light Gets In maakt daar dan ook zeker geen geheim van, want zowel de sacd en de lp doen uitgebreid kond van de in de Hilversumse MCO studio en de opnamestudio gebruikte apparatuur. De opname, mix en mastering geschiedde met Josephson microfoons, Schnerzinger en AudioQuest kabels, tweaks en netfilters en een Merging NADAC converter. De opname werd analoog gamasterd op een geoptimaliseerde Studer A80 bandrecorder en natuurlijk waren de monitoren in de opnameruimte (Zellaton en MBL) en de referentie-platenspeler (Döhmann) voor de vinylversie van topklasse. 

Voor zijn nieuwe album werkte Jeremy Olivier samen met toetsenist Mike Del Ferro en samen kwamen de mannen tot een verzameling van tien tracks die het album uiteindelijk haalden. Er waren twee dagen in de studio nodig om alles op te nemen, wat relatief weinig tijd is. De directe manier van opnemen passen perfect bij de ingetogen muzikale stijl van Jeremy, wiens stem even muzikaal blijkt te zijn als zijn gitaar. Slechts verfijnd en op de achtergrond ondersteund door Del Ferro zijn kundige handen op de toetsen van keyboard en piano.

Op …Where The Light Gets In wisselt Olivier zoals gezegd covers af met eigen werk, waarbij dat laatste deel meer invloeden kent van zijn Afrikaanse roots. Zonder dat het album uit balans raakt. Sterker nog, het werkt in het voordeel van de flow dat een singer-songwriter album moet hebben om boeiend te blijven. Luister maar naar tracks als Fly Eagle Fly, opgevolgd door Ntyilo, om daarna door een verfrissende, wereldse versie van The Police monsterhit Message In A Bottle te worden opgevolgd.

Werkelijk imposant zijn Jeremy’s uitvoeringen van Crazy Love (Van Morrison) en Leonard Cohen's Anthem. De laatste zou zelfs zo de radio op kunnen. Persoonlijk vind ik Over The Rainbow (Arlen, Harburg) qua vocale invulling weer net iets minder bezield klinken, maar veelal weet Jeremy emotie over te brengen in zijn tracks.

Olivier heeft een prettig, open en licht warm stemgeluid dat passend is bij het ‘kleine’ dat vaak bij het genre hoort. Hij schijnt vergeleken te worden met Jason Mraz en Ed Sheeran, maar heeft wat mij betreft genoeg een eigen geluid om dat te overstijgen. Zijn gitaarspel werkt eveneens prettig op het gehoor en de samenwerking met Mike del Ferro klinkt als een natuurlijke. Maar waar dit album het natuurlijk echt van moet hebben is de audiofiele factor. Want zowel de LP als de (hybride) sacd klinken fantastisch. Zeer licht warm betoond, voorzien van uiterst fijne dynamieknuances en een prettige, organische basis.

De high-end opzet van de mannen achter het RAR label heeft daar absoluut aan bijgedragen, want dit is simpelweg genieten. Ongeacht de manier waarop je luistert. De sacd (BODTG) en de lp (Record Industry) hebben elk een eigen inslag, maar de een klinkt niet beter of slechter dan de ander. En dat is knap. Het maakt in elk geval dat het licht op positieve wijze de oren van de geoefende luisteraar binnenvalt. Voor audiofiele fijnproevers, deze release!

Muziek: 7,8
Klank: 9,6
Kwaliteit persing LP: 9,2
Label: Rhapsody Analog Recordings, Concerto Records
Speelduur: 43:55 minuten
Website: jeremyolivier.com/






EDITORS' CHOICE