HiVisit Wifimedia Experience Center: beleving centraal

Met een naam als Experience Center kun je al vermoeden dat Wifimedia niet een gemiddelde AV-speciaalzaak is. Integendeel, het gaat hier om een uniek winkelconcept waar het ontdekken en ervaren centraal staat. Van wat juist? Beter beeld, muziekoplossingen, geluid bij de tv, head-fi en zelfs ook smarthome.

Een doorsnee winkelgevoel is inderdaad niet wat ons overvalt als we de Wifimedia Experience Center binnenwandelen. Het begint al bij de locatie: buiten het centrum, op wat meer een bedrijventerrein lijkt. Wel makkelijk bereikbaar en met veel parkeerplaatsen, dat wel. De typische grote etalage met grote pronkstukken ontbreekt echter helemaal. En dat is allemaal geen toeval, want oprichters Rik en Bob Zwanikken verhuisden Wifimedia naar dit pand in 2019 net om het anders aan te pakken. “We werden voor gek verklaard toen we zeiden dat we naar hier kwamen. Niet naar een winkelpand, maar naar een kantoorgebouw”, zegt Bob.

Ervaren staat centraal 

De verhuis liet toe om “concrete oplossingen, niet producten” te presenteren en vooral door bezoekers te laten ervaren. “We wilden meer een beleveniswinkel worden.” Dat aan de hand van kamers die ingericht zijn om bijvoorbeeld een bepaald muzieksysteem of een surroundoplossing te demonstreren. Soms is een kamer gewijd aan een bepaald merk, zoals DALI of Bowers & Wilkins, maar dat hoeft niet per se. Dat zien we al direct als we vanuit de winkelruimte – ja, we gaan het even toch zo noemen – naar de eerste verdieping lopen.

Daar zijn de belevingsruimtes, waaronder ook de unieke headfi-ruimte waar liefhebbers in alle rust kunnen proeven van betere hoofdtelefoons, DAC’s, versterkers en DAP’s. Je leest er alles over in het eerdere verslag van onze ervaringen“Deze ruimte is er al drie maanden en hier hebben we alle headfi staan op demo."

"Alle hoofdtelefoons die je hier ziet kun je uitproberen”, zegt Bob. En dat zijn er heel veel. “Het enthousiasme van headfi-liefhebbers is heel aanstekelijk, het zijn hele fijne klanten.”

Oplossingen. Het woord valt vaak tijdens ons bezoek. Het past bij dat streven om klanten een ervaring te bieden – en dus te laten beleven wat kan als ze bijvoorbeeld nadenken over een surroundoplossing. “Het ontzorgen van het digitale huishouden, zeggen we dat mooi. Want klanten komen niet enkel voor klank of beeld, maar ook voor netwerk- en smarthomeoplossingen, of WiFi-apparatuur of camera’s.”

Beeld en multiroom

Het benedengedeelte oogt nog het meest als een ‘winkel’. Maar ook hier is het de bedoeling om op een heldere manier oplossingen te tonen. “Hier waar de klant binnenkomt hebben we twee zones. Enderzijds met multiroom audio-oplossingen van Sonos, Yamaha, Denon Home en Loewe. En daarnaast beeld.”

Want inderdaad, je kunt ook voor een betere televisietoestel terecht bij Wifimedia. Modellen van Samsung en LG staan er opgesteld, en sinds kort ook Loewe. Valt op: de gewoonlijke kaartjes met veel specificaties en hypeterminologie ontbreken. “Inderdaad, we willen vooral tonen wat mogelijk is”, luidt het.

In de grote benedenruimte maken we meteen kennis met een hoekje waar beleving heel centraal staat. Een deel van de ruimte is volledig gewijd aan de populaire multiroomproducten van Sonos. De Sonos-soundbars, een Sonos Five en zelfs de gloednieuwe Sonos Sub Mini staan er klaar om uitgeprobeerd worden. Een mooie aankleding en een comfy stoel maakt de luistersessie meteen gezellig.

Het is best wel uniek, want er zijn niet veel plaatsen waar een Sonos Experience-ruimte zoals dit is”, horen we van Daphne van Wifimedia. Het is ook geen toeval dat Sonos en Wifimedia op deze manier samenwerken. De Arnhemse winkel was een van de eerste om de toestellen van het bedrijf, zegt Bob: “We voeren Sonos al vijftien jaar, we waren bij de allereerste dealers.”

Wifimedia begon vroeg met Sonos omdat de roots ook echt bij multiroom-audio liggen. De onderneming begon eertijds met de verkoop van Squeezebox-toestellen, wat pionierende apparaten waren op vlak van multiroomaudio.

Niets te zien?

Bovenaan de trap komen we echter eerst in een grote halruimte die meteen in de smaak zal vallen bij iedereen die wel beter geluid wil – maar daar niets van wil zien. Het is smaakvol ingericht, met een LG Nanocell-televisie verzonken weggewerkt in de wand, boven een fraai ingewerkte haardvuur.

De verrassing: links en rechts van het scherm zijn speakers helemaal onzichtbaar aangebracht. Er is over gestuct en geschilderd, zodat ze echt onzichtbaar zijn. Surroundgeluid wordt verder verzorgd door slanke Focal 301 On Wall-speakers. Dat zijn lange, witte (of zwarte) maar niet forse luidsprekers die subtiel op de muur hangen. Meteen een mooie illustratie van het experience-gedeelte in de naam van de zaak. Vlei je neer in de fraaie Leolux-sofa en ervaar wat zo’n onzichtbare speakeropstelling kan leveren. Onder het waakzame oog van David Bowie, want zijn beeltenis hangt hier groot op de muur.

Later in ons bezoek komen we nog een voorbeeld tegen van een subtiel geïntegreerde beeld- en geluidsoplossing. Deze keer met speakers die links, rechts en onder een muurgemonteerde tv zijn geplaatst. De luidsprekers zie je in dit geval wel, maar dat stoort niet omdat ze verzonken zijn in een wand die met een knap textiel bedenkt is.

“Dat is speciaal voor ons gemaakt, in dezelfde kleur als de stoelen in het eetgedeelte hiernaast”, merkt Daphne op. “Klanten kunnen zelf kiezen welke kleur en zelfs welke stof. Zo hebben ze in elk geval al een goed beeld van hoe er uit zal zien.”

Een thuisgevoel

Die smaakvolle touch komen we keer op keer tegen als we door de Experience-kamers lopen. Zo ook in een ruimte gewijd aan de fraaie Citation-producten van Harman Kardon. Je kunt deze familie van luidsprekers en soundbars zien als alternatieven voor Sonos. Maar onder meer door ze aan te kleden met een Scandi-designstofje van het Deense Kvadrat hebben de Citation-toestellen een hele andere uitstraling. Stijlvol en modieus, en je kunt dan nog kiezen uit een lichtgrijs of donkergrijze wolsoort.

Weer helemaal anders is de ruimte waar DALI aan bod komt. In lijn met de filosofie van Wifimedia staat hier niet alles wat het Deense merk te bieden heeft. Een select aanbod van producten die vooral makkelijk te gebruiken zijn staat in de kijker. Met een tv erbij én een sofa, zodat je een echt woonkamergevoel krijgt.

Een Dolby Atmos-klare soundbar van Bluesound is een optie, maar je kunt ook meemaken wat de actieve Oberon C-vloerstaanders uit DALI’s EQUI-lijn kunnen leveren (het antwoord: veel).

Maar het hoeft niet altijd om één merk te draaien. In een andere kamer ontmoeten we een reeks apparaten die ergens met streaming te maken hebben. De RS150-streamer van HiFi Rose, de iFi Audio Neo Stream en de nieuwste toestellen van Volumio onder meer. En dan gekoppeld aan de excentrieke maar ook verleidelijke RA180-versterker en luidsprekers van Focal en ELAC. “Hier kunnen bezoekers kennismaken met de gebruikservaring van een streamer. En met Roon, want daar ben ik ook een groot fan van”, zegt Bob. “We proberen altijd voorop te lopen met nieuwe technologieën.”

Doen alles voor je

Het Experience Center is indrukwekkend, maar toch is het maar één gezicht van Wifimedia. Er is nog de webwinkel, een van de grootste van de Benelux op vlak van audio, beeld, headfi en ook smarthome. Het enorme aanbod dat je online vindt, zie je niet meteen in de fysieke winkel. Maar ver weg is het niet. In de headfi-ruimte staat bijvoorbeeld een indrukwekkende collectie hoofdtelefoons en headfi-apparatuur. Maar iets dat ontbreekt en online wel te koop is, kan op vraag van een bezoeker wel even uit het magazijn gehaald worden.

Een nieuwere tak is Wifimedia Projects, waarbij volledige projecten verzorgd worden. Zowel in woningen als bij horeca en bedrijven. De expertise van Wifimedia is heel breed, waardoor ze niet enkel AV-projecten verzorgen, maar ook netwerken, integratie en veiligheid. Heel divers allemaal, gaande van de toegangscontrole bij het Arnhemse Gelredome Stadion tot spraakbesturing in het Postillion Hotel. De Projects-tak heeft ook al meerdere restaurants en horecazaken van goed geluid voorzien, onder meer met apparatuur van Bose Pro. En er zijn natuurlijk ook fraaie audio-video-integraties in allerlei luxewoningen.

Een mooi overzicht krijg je bij Wifimedia Projects opgediend

We zijn ook wel een beetje onder de indruk als Bob argeloos langs een 3D-printer wandelt en uitlegt dat deze gebruikt wordt om iets op maat voor een klant te maken. “Een houder voor een afstandsbediening bijvoorbeeld.” De kennis over netwerken gaat wel heel diep, merken we ook als we tijdens onze tour langs een groot scherm komen waarop met de uitstekende Unifi-appatuur een fraai controlebord met camerabewaking wordt getoond.

Bezoeken mag! 

Het Wifimedia Experience Center kun je vrij bezoeken. Vooraf bellen en een afspraak maken is wel een aanrader, luidt het: “Zo kunnen we ook de producten klaarzetten waarin iemand geïnteresseerd is.” Wie er langsgaat ontdekt niet een doorsnee winkel, maar iets bijzonders. Maar vooral: misschien ontdek je ook een oplossing op vlak van audio, beeld en smarthome waar je nog niet aan gedacht hebt. Ook omdat het een verhaal is dat volop evolueert. Er wordt nog flink gesleuteld aan het concept om de beleving nog centraler te plaatsen. “Volgend jaar beginnen we aan de bouw van een thuisbioscoop met JBL bijvoorbeeld.” Kortom, het bezoeken zeker waard.

Wifimedia Experience Center | Mercatorweg 28, Arnhem | wifimedia.eu






EDITORS' CHOICE