Het in Uithoorn gevestigde bedrijf BigBoysAudioToys heeft jarenlang het web als platform gebruikt voor het in- en verkopen van hoogwaardige audioapparatuur. Vanaf vorig jaar is er een fysieke showroom aan toegevoegd, nu eens niet in een winkelstraat of op een bedrijfsterrein, maar in een voormalige dokterspraktijk achter de woning van Ramon, sales en marketing manager van BigBoysAudioToys. Een welkome aanvulling voor klanten en voor de mensen achter de onderneming die daarmee een vaste stek vonden.
Aanleiding voor een bezoek was de show die BigBoysAudioToys organiseerde op de eerste zaterdag van februari, met een systeem dat regelrecht met stip in mijn persoonlijke Top Tien van beste sets ooit eindigde. Daarover later meer, eerst luisteren wat Ramon en zijn partner Robert te vertellen hebben.
Audiosnoepjes in overvloedÂ
BigBoysAudioToys bestaat inmiddels al meer dan tien jaar en heeft een uitgebreide klantenkring van muziekliefhebbers om zich heen weten te bouwen. Dat is niet alleen te danken aan klantvriendelijkheid, service en demo aan huis, maar ook aan de bijzondere keuze van merken. BigBoysAudioToys heeft in het portfolio namelijk de exclusieve vertegenwoordiging van niet alledaagse versterkers en luidsprekers.
Wat te denken van Conrad Johnson, inclusief de meeslepend fraaie Art serie van het merk, die ik in al hun glorie aantref in de showroom? Of Output Transformer Less buizenversterkers van het iconische Atma-Sphere uit Saint Paul in Minnesota? Ook KR Audio ontbreekt niet, een bedrijf dat niet alleen de versterkers maakt, maar ook zelf hun enorm krachtige elektronen buizen ontwerpt en fabriceert.
Voor digitale bronnen noteer ik voorlopig Ancient Audio Lektor Grand SE en de Metronome Kalista. Luidsprekers als de op het laatste Dutch Audio Event aandacht trekkende Sound Kaos, gesloten en open baffle systemen. Merken die lang niet allemaal bekend in de oren zullen klinken, ook niet voor iedereen het ideaal zullen vormen, wel deels aangeven waar het hart van de BigBoysAudioToys mensen naar uit gaat. Evenzeer staan ze met twee benen op de grond en is het pakket aangevuld met PMC Loudspeakers en AVM componenten, Furutech kabels en zowel de versterkers van Chord Electronics als de digitale omzetters.
Thuis luisteren staat voorop
Voor BigBoysAudioToys speelt de eigen smaak en de eigen voorkeur voor het beleven van muziek een grote rol in de keuze van de genoemde merken, aan de andere kant is het de klant die uiteindelijk zijn keuze maakt. Een voorkeur voor buizen of transistor is er niet, de klant is daarin leidend zodat die 100 procent rekening kan houden met eigen omstandigheden, al aanwezige componenten en zijn voorkeuren. Voor de ene klant staat maximale resolutie op de voorgrond, een andere klant zoekt misschien meer de romantiek van het muziek genieten.
Het valt niet genoeg te benadrukken dat thuis in de eigen omgeving spelen met een apparaat de juiste weg is om tot een verantwoorde keuze te komen. Vandaar de bescheiden opzet van de showroom van BigBoysAudioToys, het is een plek om kennis te maken met Ramon en kennis te nemen van mogelijkheden. Over het gehele palet, van digitaal, via streaming tot aan de platenspeler als bron. En juist door het vertegenwoordigen van exclusieve merken zijn afwijkende kleurstellingen of bijzondere fineerafwerkingen van luidsprekers vaak mogelijk.
Inruil
Ook niet alledaags is de service die BigBoysAudioToys biedt als het gaat om inruilen van audio bij aankoop van nieuwe componenten. Waar veel winkels de occasions doorschuiven naar een handelaar of uitsluitend willen meewerken aan verkoop in consignatie, verrekent BigBoysAudioToys de inruil direct met de nieuwe aanschaf. Dat gegeven heeft enorm bijgedragen aan de binding met hun klanten die niet geconfronteerd worden met een sterk waardeverlies of lange tijd op een financiële afhandeling moeten wachten. Dus is het na tien jaar meer dan eens de tijd uit de schulp te komen door het openen van een showroom, mooi centraal in Nederland gelegen.
Verder zal BigBoysAudioToys daar in Uithoorn met regelmaat shows gaan verzorgen, audioclubs bezoeken en op beurzen aanwezig zijn. De dokterspraktijk, opgetrokken uit hout met als ondergrond steen, blijkt akoestisch al zonder veel hulpmiddelen erg goed te bevallen. Juist de dunnere wanden zorgen dat energie goed wordt verdeeld en deels geabsorbeerd. Al blijft het op deze locatie vaak beperkt tot een kennismaking, bijpraten of brengen en afhalen, het is plezierig om er naar muziek te luisteren. Wel op afspraak, je kunt en niet zomaar binnenlopen. Ramon is vaak onderweg voor een thuisdemo.
Naar de show
Na een laatste blik te hebben geworpen op een Chord Electronics voor- en eindversterker die als vaste referentie aanwezig is bij BigBoysAudioToys, verplaatsen we ons naar een nabij gelegen locatie waar de show vandaag gaan plaatsvinden. Maar niet eerder dan nadat een Atma-Sphere voor- en eindversterker in mijn achterbak zijn geladen voor een recensie die later op HIFI.NL/.BE te lezen zal zijn.
In de zaal staan de grootste Chord versterkers opgesteld. Twee machtige monoblokken en een voorversterker, de top van Chord onder de naam Ultima. Met een Dave DAC en Hugo M-scaler. Bron voor dit moois is een Grimm Audio MU1, bediend door Bert Bazuin die uitstekende playlists weet samen te stellen.
X-Fi Audio heeft als distributeur van Chord Electronics ook Furutech in het pakket en ik zie naast de paars/roze DPS4.1 netsnoeren met Fi-50 NCF connectoren ook Alpha 22 XLR interlinks en Flux luidsprekerkabels liggen en hangen. Terrasson Audio heeft als luidsprekers de PMC fact Fenestria in de zaal naast het elektronica eiland opgesteld. Saillant detail, BigBoysAudioToys is als enige dealer eigenaar van de Chord Ultima versterkers in de Benelux, versterkers met een prijskaartje van 43.000 euro voor Ă©Ă©n monoblok of de voorversterker. De Fenestria tikt de 75.000 euro per paar aan op de prijslijst. Kortom er staat voor een leuk bedrag opgesteld in Uithoorn, waar straks tijdens de demo's zo'n veertig mensen van kunnen genieten.
Chord Electronics
Voor aanvang van de show heb ik een kort gesprek met sales manager Doug Graham van Chord Electronics over Chord in het algemeen en de Ultima versterkers in het bijzonder. Natuurlijk begint het met een overzichtje van de historie van Chord Electronics, niet te verwarren met Chord Company die kabels maakt en niet tot het concern behoort.
Chord Electronics bestaat inmiddels zo’n 43 jaar en is het brainchild van John Franks. Deze oprichter is van oorsprong ontwerper van voedingen voor de luchtvaart. Compact, licht, uitermate betrouwbaar en ruisvrij zijn eisen die de luchtvaart stelt aan voedingen. John is in zijn vrije tijd een groot liefhebber van muziek en wie één en één optelt weet dat iemand als Frank dan zijn eigen versterkers gaat bouwen. Na een paar succesvolle demonstraties met zijn versterkers kreeg hij opdracht om er een aantal te maken voor de BBC. Al snel volgde een order van The Royal Opera House voor hun monitoring room.
Begonnen als bedrijf dat leverde aan de professionele gebruikers kwamen daar later de consumenten bij als klant. Rob Watts kwam bij Chord binnen als digital whizzkid en maakte Chord Electronics bekend bij een veel groter publiek met zijn DAC’s. De Mojo en de Hugo zorgen voor naamsbekendheid, zelfs zoveel dat Chord Electronics versterkers in de vergetelheid dreigden te raken bij een grotere klantenkring.
De Ultima versterkers bestaan sinds vier jaar, vormen de ruggengraat voor de terugkeer naar de basis van John Franks. Een Chord versterker is altijd een klasse AB versterker, in de Ultima reeks met MOSFET’s voor de uitgang. MOSFET’s die per batch worden ingekocht zodat de afwijkingen tussen de transistoren onderling minimaal gehouden kunnen worden. Per versterkertrap wordt ruis gefilterd aan de uitgang, zodat een volgende versterkertrap alleen een zuiver signaal ontvangt.
Doelstelling is dat het signaal aan de uitgang een Ă©Ă©n op Ă©Ă©n kopie is van de ingang, alleen versterkt of verzwakt. De voeding is een schakelde voeding die wisselt op een frequentie van 80kHz, daarmee ver buiten het hoorbare bereik en ver weg van het muzieksignaal. De buffer in de voeding bestaat niet uit een paar grote condensatoren die langzaam laden en energie afgeven, gebaseerd op de snelheid van de versterker zijn dat veel kleine condensatoren die heel snel (ont)laden. De voeding is de basis van de 780 Watt versterker en uiteindelijk hetgeen de controle, de snelheid en de start/stop actie van de luidspreker zwaar beĂŻnvloed. Het ontbreken van een ringkern of ander soort enorme transformator heeft ook tot gevolg dat mechanische vibraties in de versterker tot het verleden behoren. Chord Electronics bouwt al zijn spullen in Engeland, maakt gebruik van lokale toeleveranciers, soms zelfs gevestigd in dezelfde gebouwen.
PMC Fact Fenestria
Voor PMC Loudspeakers geldt hetzelfde, ontwikkelt in Engeland, gemaakt in Engeland, met eigen drivers en met onderdelen van lokale toeleveranciers. De fact Fenestria is zo ongeveer de grootste luidsprekers bestemd voor de consument. Al staat het iedereen vrij PMC’s te kiezen uit het professionele segment dat naar studio’s gaat. De Fenestria is grotendeels het idee van ontwerper Oliver Thomas, zoon van de oprichter, waarin hij zijn kennis over aerodynamica heeft toegepast om alle ongewenste kleuring en vervorming te elimineren.
De losse zijpanelen en de stijve constructie van de hoofddelen vangen vibraties op en zetten ze om in onschuldige warmte. Tweemaal twee 16,5cm woofers in gesepareerde delen van de kast, vormen de basis voor een aluminium deel dat een 19,5mm tweeter en de beroemde 7,5cm PMC dome middenweergever op zijn plaats houdt. De tweeter is op zijn beurt weer ontkoppeld van de midrange.
Uiteraard zijn de woofers aan de achterzijde belast met een transmissielijn, het handelsmerk van PMC. Met zijn hoogte van één meter zeventig is de Fenestria een imposante weergever, het gebruik van een relatief smalle baffle en de transmissielijn bouwen in de diepte van de behuizing maakt hem een beetje “huiskamervriendelijk”. Zelf zie ik hem liever opgesteld in een echte grote ruimte. PMC noemt de Fenestria “de luidspreker die u nooit hoort”, dat ter verduidelijking slaat op het totaal ontbreken van verstoring van het muzieksignaal.
Overvallen door muziek
En dan mag ik, omdat mij de tijd ontbreekt voor het bijwonen van de show, een privéconcert ondergaan met muziekkeuzes van Bert Bazuin. “Smoor” van Maaike Ouboter in een doodstille zaal. Het zet in seconden alle haren overeind. Wat is dit systeem stil, ongelofelijk stil. Er is Maaike, er zijn percussietikjes naar links en naar rechts en verder niets. Zo strak, zo natuurlijk, zo levensecht dat ik Bert aankijk en onze blikken verstaan elkaar. Hier gebeurt iets bijzonders. Met het pianospel van Bert van de Brink is het al net zo. Waanzinnig transparant opgenomen in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam is de vleugel met een teletransporter uit Star Wars overgezet naar Uithoorn. Zodat muziek opnieuw klinkt alsof het live wordt gespeeld. Bazuin speelt niet te hard, ook dat geeft een extra ware beleving, maar als Van den Brink een akkoord harder aanslaat met diepe tonen dan is er geen rem. De in gedachten opgeroepen vleugel valt neer in de ruimte.
Nee, nee, ik hoor het u zeggen. “Hope” van Hugh Masekela, we spelen de track “Nomali”, wacht nou even tot de trompet echt los gaat. Hij vliegt door de ruimte, met een gemak en power reserve alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Die snelheid van de Chord Ultima, gekoppeld aan de PMC ervaring hoe mastering in de top studio’s van de wereld geregeld is, komt samen in en uit de Fenestria.
Eerlijk is eerlijk, deze PMC’s heb ik vaker gehoord, in München, bij Terrasson Audio, bij shows, op beurzen, maar nog nooit zo perfect als nu. Daar zal de grote ruimte mede debet aan zijn, of het nog ontbreken van andere showbezoekers, hoe dan ook, de weergave die hier wordt gehaald in een feestruimte van een plaatselijke dansvereniging (zo ziet het er uit) is werkelijk fenomenaal en vergelijkbaar met niveau Wilson Audio en Mark Levinson waar ik onlangs van mocht genieten. Anders, niet beter, niet minder; andere beleving, andere omgeving, andere muziek.
Het spuug uit de Masekela trompet uit het gezicht vegend start een “Concerto Veneziano” van het Venice Baroque Orchestra. Net als daarnet zijn instrumenten op ware grootte, zitten op de juiste plek en de juiste hoogte. Ook met klassiek is dit systeem fijnmazig als een microzeef en transparant tot op het bot. Soms verliest een systeem daarmee de muziek uit het oog, niet hier, het spel is lieflijk en zuiver, intens en gedreven.
Het is pure muziek dat mijn oren bereikt. Als Bert ten slotte een paar Japanse drummers aan het werk zet, dan weet je binnen een minuut dat de 2 x 780 Watt Chord power de in totaal acht beschikbare woofers kan laten uitslaan. Lager gaan we niet vandaag zonder het gebouw te slopen. Als straks de veertig bezoekers binnen zijn zal het weer anders klinken, misschien beter, misschien wat slechter door de aanwezigheid van meer demping. Zij zullen langer kunnen genieten van muziek, krijgen meer uitleg van BigBoysAudioToys Ramon en Robert, meer te horen over Chord, over PMC en Grimm, Audio Note cd-speler en over Furutech. Ik neem afscheid en weet zeker dat dit niet de laatste keer is dat ik in Uithoorn ga komen. Wat ik wel weet is dat ik de muziekervaring van vandaag niet licht zal vergeten.
Dank BigBoysAudioToys, voor jullie tijd en uitleg. Dank mede aan de importeurs die het evenement steunden. Samen hebben ze de nek uitgestoken en gesjouwd om de aanwezigen te verwennen met muziek zoals je dat maar zelden zult horen. Vaak is de akoestiek van een zaal spelbreker, hier in Uithoorn juist helemaal niet. De onderlinge samenwerking, gecoördineerd door BigBoysAudioToys, zoals ik die zag, mag een voorbeeld zijn voor anderen in deze geweldige branche die ons zoveel genoegen kan schenken om muziek te beleven.
Wellicht ten overvloede valt te vermelden dat BigBoysAudioToys als enige dealer in de EU heeft geĂŻnvesteerd in een eigen Chord Electronics Ultima referentie set, in Uithoorn ook de top versterkerlijn van Atma-Sphere en Conrad Johnson gewoon in huis heeft. Waarmee elke rechtgeaarde high end liefhebber aan zijn trekken kan komen op versterkergebied. |Â BigBoysAudioToys |Â www.bigboysaudiotoys.nl