Goede wijn moet rijpen en in dat kader moet u ook dit vertraagde verslag van een geweldig en vooral heerlijk onorthodox muziekevenement zien. Een show die zoals vaker bij importeur Music2 in het moderne en grote bedrijfspand aan de Dwarskulk 1 in Hoek van Holland werd gehouden. Deze importeur heeft onder bezielende leiding van eigenaar Marco de Wilde al vanaf 2007 een onuitwisbare stempel op de analoge Nederlandse audioscene gedrukt. Een rotsvaste koers die uiteindelijk heeft geleid tot een bijzonder en onderscheidend merkenpakket.
Oktoberfest Revisited
De naam Oktoberfest Revisited is gekozen vanwege het Duits tintje, want bij deze show draait alles om de uit dit land afkomstige Blumenhofer Acoustics hoornluidsprekers.
Ambachtelijk vervaardigde meesterwerkjes die opvallend naturel en âademendâ klinken en tijdens deze show door typisch Duitse lekkernijen als bier en zelfs heuse âBratwurstâ werden vergezeld. Door alleen Music2 te noemen doe ik deze show of beter gezegd dit feest ernstig te kort, want ook Thijs Yeti van Yeti Acoustics en de producten van Van den Hul gaven acte de presence.
Zoals het een echt festijn betaamt, kon er ook op dit Oktoberfest van meerdere systemen worden genoten. Buiten de in het Music2 pand ondergebrachte technische werkplaats van Fred Louwersheimer (Q-Analoque) waar bezoekers met kapotte audioproducten of andere technische vragen terecht konden, had Marco drie ruimtes ingericht met verschillende Blumenhofer luidsprekers.
De kennismaking startte met de Genuin FS3 SE weergevers (11.500 euro per paar). Luidsprekers die werden aangestuurd door de prachtig rode Trafomatic Rhapsody buizenversterker en een echte aanrader voor 300B liefhebbers. Als platenspeler diende de onvolprezen Dr. Feickert Voltare platenspeler. Hoewel prijstechnisch de minst kostbare uit het gamma, heeft hij in technische zin en zelfs gehoormatig meer weg van de veel duurdere Woodpecker dan Dr. Christian Feickert vooraf voor ogen had. De rest van de belangrijke randvoorwaarden werd in deze en de twee andere ruimtes ingevuld door de CNT-kabels van Van den Hul, terwijl Yeti Acoustics voor schone stroom zorgdroeg.
Luisteren Genuin FS3 SE
Hoewel dit vertrek op de 1e verdieping door Marco gekscherend âkleine demoruimteâ wordt genoemd, is er eigenlijk niets kleins aan. Ik schat dat de ruimte iets van 7 x 8 meter is met een zowel visueel als akoestisch fraai rond weglopende pui. De luidsprekers staan mooi ruim uit elkaar en licht ingedraaid opgesteld.
De Rhapsody geĂŻntegreerde versterker staat op een laag meubel terwijl de Voltare platenspeler samen met nog wat andere producten in een middelhoog meubel rechts van de set een plaats heeft gevonden. De luisterplek blijkt best een eind van de weergevers vandaan. Een goede keuze want het geeft zowel een mooi vergezicht op de decoratieve achterwand, als laat prettig beschouwend en relaxt luisteren toe. De Genuin FS3 SE (met massief walnoten hoorn) is qua vorm een zeer afwijkende luidspreker.
De kast van dit 2-weg systeem dat de woofer/middentoner bevat, is fraai rond afgewerkt aan de achterzijde en recht aan de voorzijde. Voor een optimaal tijd-, fase- en afstraalgedrag helt de kast voornaam een aantal graden achterover.
De constructie van de hoorntweeter is een stuk minder gangbaar, maar wat mij betreft heerlijk afwijkend van de grijze doorsnede. Kortom met een Blumenhofer beken je beslist kleur.
Dan de weergave zelf. Om meteen maar van wal te steken moet ik kwijt dat deze setting ondanks de vele kwaliteiten, wel het meeste op het fenomeen âhoornluidsprekerâ leek van alle drie de opstellingen. Nu is dat geen kwaliteitsoordeel als meer een typering dat ik de weergave een tikje nasaal en middengebied benadrukt vond.
Mooi was dat het laag strak en zeer gedefinieerd overkwam. Ideaal voor als je thuis een ruimte hebt die vaak problemen in dit gebied heeft. Ook mooi vond ik het opvallend grote inzicht in de verschillende opnames en de zeer goede betrokkenheid en timing. Voeten van de vloer dus.
Corona 2x220Â Â Â
Nee, dit is niet de naam van een merk sigaren, bier of een nieuwe variant van het welbekende virus, maar de typeomschrijving van de Blumenhofer Corona 2x220 luidsprekers (32.500 euro per paar). Opgesteld in de bioscoopruimte van het pand (12 x 5 meter) staat de omschrijving â2x220â voor een tweetal boven elkaar gemonteerde papieren woofers van ieder 22 cm diameter. De hogere prijs wordt behalve door de grotere afmetingen en veel complexere constructie met een echte âhoornmondâ voor het midden/laag ook verzaakt door ander materiaalgebruik en het gebruik van nog betere en duurdere componenten.
In deze set geen Trafomatic buizenversterkers, maar een combinatie bestaande uit een Mark Levinson Nr 38 voorversterker met de eigen eindversterker van Yeti Acoustics. Digitale conserven werden afgespeeld door een fraaie dCS Rossini cd-speler met Master Clock. En voor vinyl stond een indrukwekkende Reed Muse 3C draaitafel met Van den Hul Canary MC-element en The Grail SE phonotrap klaar.
Luisteren 2x220
Hoewel mij bekend was dat deze luidsprekers er nog maar weinig speeluren op hadden zitten, was deze set toch meteen een forse stap omhoog. Dat mag ook wel voor zoveel meer geld hoor ik u nu zeggen. Toch is dat lang niet altijd vanzelfsprekend. Wat mij meer wist te overtuigen was de schaalgrootte, nog grotere overtuigingskracht, meer verzadigde klankkleuren, meer body en een hoger realisme.
Wat ik knap vind na door de jaren heen meer Blumenhofer modellen te hebben beluisterd, is dat het merk er als één van de weinige hoornluidsprekerfabrikanten goed in slaagt om de voordelen van dit type weergevers zonder de bekende nadelen te presenteren. Wel moet ik zeggen dat waar de Genuin FS3 SE nog voor veel mensen een mooie moderne en goed te integreren vormgeving biedt, de 2x220 wel meer een smaakkwestie zal zijn. Deze grote luidsprekers moffel je niet zomaar weg en dat willen ze ook niet. Ga er dus met huid en haar voor en wordt gelukkig met het prachtige en bijzondere eindresultaat.
Naar dit type luidsprekers luister je niet als akoestisch behang en ze verdienen het ten volle om er mee van muziek te genieten. Tijdens de dag is doorlopend muziek afgespeeld en was er zowel met Marco als Thijs volop gelegenheid om van gedachten te wisselen.
Inwendige mens  Â
Wat zeker niet moet worden vergeten is de inwendige mens. Een gegeven wat op dit evenement op een nog hoger plan was gebracht. Zelden maak ik namelijk demodagen mee waarbij met zoveel facetten rekening is gehouden. Natuurlijk waren de verwachtingen door de naam Oktoberfest (Revisited) hoog, maar dit werd ook met verve waargemaakt. Allereerst met allerlei soorten lekkere ham, kaas, nootjes en als dranken wijn, sap en water. Waarna na 17:00 uur het echte feest losbarstte en ook de beloofde Duitse braadworst en het bier op tafel kwamen.
Het laatste en beste van deze dag heb ik bewaard; dat betrof het grote plezier dat het Blumenhofer vlaggenschip in de gedaante van de reusachtige Gran Gioia 2 x 16 op wist te roepen.
Het getal zestien staat hier voor de woofers van 16â ieder. Maar deze gigant staat voor nog zoveel meer. Want voor het eerst bij een werkelijk grote hoornluidspreker vond ik ook de vormgeving en de verhoudingen zeer geslaagd. Hoewel deze Gran Gioia echt reusachtig groot is, komt hij door het goed gekozen lijnenspel niet als dusdanig over. Op de Ă©Ă©n of andere wijze voelt het ontwerp heel âomarmendâ. Net of de weergevers zich om jou als luisteraar bekommeren. Als ik dit zo teruglees komt het best zweverig over. Maar iedereen die deze luidsprekers zelf heeft gezien en heeft gehoord, weet meteen wat ik bedoel. De 270.000Â euro per paar moet u maar snel vergeten. Natuurlijk is het een waanzinnig bedrag wat voor maar weinigen is weggelegd. Maar verder is er niets verkeerd aan om er gewoon heerlijk ongegeneerd van te genieten.
Aan letterlijk ieder detail is hier een bijna bezeten aandacht besteed. Van de exclusieve naamplaatjes tot de uit vele lagen vervaardigde constructie voor de hoorndelen. Ik denk dat wat deze weergevers onderscheidt van eigenlijk alle andere hoornluidsprekers die ik ken, de zeer geslaagde combinatie van vele opvallend moderne stijlelementen is. Dit is de Bugatti onder de luidsprekers en letterlijk ieder detail is maatwerk. Nu is dat ook bij de andere Blumenhofers het geval, maar hier is het bijna tot het absurde doorgevoerd. Iedere rechtgeaarde audiofiel krijgt meteen kippenvel over zijn hele lichaam bij het aanschouwen van zoveel perfectie, passie en bezieling.
Luisteren Gran Gioia 2 x 16Â Â Â Â
Omdat het hier een show betreft en niet om een test gaat, wil ik het eigenlijk niet over de eveneens zeer bijzondere technische gegevens hebben. Maar vooruit dan toch maar een paar hoogtepunten op een rij. Zoals dat het een 2-weg coaxiaal hoornsysteem is met toegevoegde supertweeter en massieve walnoot houten fasepluggen. Of wat te denken van het rendement van maar liefst 105 dB en een frequentiebereik wat loopt van 18-50.000 Hz. Dus alles aan dit ontwerp ademt superlatieven. Maar dan de hamvraag want hoe klinkt zoals dan uiteindelijk? Aangestuurd door de Trafomatic Lara voorversterker met Glenn mono 300B eindversterkers, een Reed Muse 1 C platenspeler met Reed 5A arm en Van den Hul Black Elite element, is de beleving van dit systeem ronduit overweldigend.
Verwend als ik ben door mijn geoptimaliseerde thuissituatie ben ik niet snel onder de indruk van de weergave op veel shows. Maar wat Marco hier heeft weten neer te zetten is grensverleggend goed. Dit is het type weergave waarvoor we deze hobby lang geleden zijn begonnen. Gevolg is dus - samen met de andere aanwezigen - een brede grijns op het gezicht. Terwijl Marco de ene na de andere LP op het plateau van de Reed platenspeler legt en was gestart met nette volumeniveau âs, voelde hij zich steeds meer uitgedaagd om meer de grenzen van het systeem op te zoeken. En die liggen bij een Gran Gioia 2x16 echt enorm ver weg.
Wie op de afgelopen Audio Show iEarâ in het Willem II stadion in Tilburg is geweest, heeft het zelf al mee kunnen maken. Want ook zeer grote ruimtes worden prachtig en zeer evenwichtig volgespeeld (niet voor niets ging Music2 er bij iEar' met de award voor Best Sound vandoor, red.).
Wat mij bij de Blumenhofer topmodellen misschien nog wel het meeste opvalt, is dat mijn aandacht in eerste instantie niet eens zozeer naar het overigens voortreffelijk ongekleurde (!) midden en hoog gaat, maar naar het laag! Een evenwichtig geluid aan een zeer hoog rendement koppelen is geen sinecure en deze Gran Gioia 2 x 16 (twee woofers van 40 cm) doet dat zelfs met de âschameleâ 26 watt per kanaal van de Glenn monoâs met zoân overwicht en kracht, als ik nog niet eerder bij zo weinig wattage heb mogen ervaren.
Sterker nog weet Marco in een âstoutâ moment zelfs onvervormde geluidsdrukken van 115 dB te bereiken! En dan slaat niemand zijn handen voor de oren. Wauw!
Naast het gegeven dat deze indrukwekkend goede weergevers de beste hoornluidsprekers zijn die ik ooit heb gehoord, zijn ze ook in staat om echte schaalgrootte, een natuurlijk 3D-beeld wat helemaal loskomt van de luidsprekers en echt realisme te genereren. Dus heeft u de ruimte, zoekt u het ultieme qua dynamiek, klankkleur en schaalgrootte (in uw grote woning) en heel belangrijk heeft u het geld ervoor (over)? Zoek dan niet verder, want dan is dit uw ticket naar het muzikale nirwana.
Conclusie   Â
Marco de Wilde van Music2 is er net als zijn bijzondere en vaak minder gangbare producten wederom in geslaagd om het woord audioshow een nieuwe invulling te geven. Daarvoor stonden drie fraaie systemen klaar om ontdekt te worden. Tevens was er uitstekende zorg voor de inwendige mens, waren er hapjes en drankjes in overvloed en stond ook Fred van Q-Analogue klaar voor technische hand en spandiensten. Maar het was uiteindelijk vooral het analoge muziekplezier wat hier de boventoon voerde. Dit viel ook te merken aan de ongedwongen, enthousiaste sfeer en verbroedering met louter muziekliefhebbers.
Tot sluit wil ik mijn dank en waardering uitspreken voor het puike werk van zowel Thijs Yeti, techneut Fred Louwersheimer als Marco de Wilde. Door dit soort shows ontstijgt onze hobby weer de grijze middelmaat en doet het voor mij persoonlijk de glorietijd van de hifi in de jaren tachtig weer opnieuw herleven.
Music2 audio import |Â www.music2.nl