Review Iris Penning: Dan Maar Genieten (CD)

Eric de Boer | 15 mei 2023

Eindhoven heeft muzikaal meer te bieden dan zware metalen. Wie absoluut ook boven het spreekwoordelijke maaiveld uitsteekt, is toch wel Iris Penning. Met Dan Maar Genieten brengt de artiest een poëtisch geladen vierde album uit en bewijst daarmee dat de Nederlandse popmuziek nog steeds een mooie toekomst heeft. Zelfs met een zachte g.

Iris Penning werd geboren in 1993 en werd al vroeg verliefd op taal en schrijven. Sinds haar kindertijd droomde ze van een carrière als schrijver, wat door een bijzondere levensloop vorm heeft gekregen in de huidige variant waarin Iris poëzie schrijft (ze is tevens stadsdichter van Eindhoven) en dat op een unieke wijze combineert met een rol als singer-songwriter. De Eindhovense behaalde in 2012 de halve finale van de Grote Prijs van Nederland, in 2013 volgden optredens in het voorprogramma van onder andere Janne Schra en in 2014 opende Iris voor Spinvis. In datzelfde jaar bracht Iris haar eerste album uit (Droomverf). Ze won ook nog de Vlaamse Nekka Muziekprijs en de cultuurprijs van ‘haar’ stad Eindhoven.

Nu is er dan de vierde langspeler, die een volwassen Penning laat horen, bijgestaan middels samenzang, cello en zelfs enkele composities door Mirthe de Jonge en aangevuld met diverse muzikanten. Dan maar Genieten werd geproduceerd door Huub Reijnders (bekend van zijn werk voor onder andere Bløf en Guus Meeuwis), die ook nog eens mellotron, moog en wurlitzer bespeelde.

Dan Maar Genieten combineert een dichtbundel met dertien tracks. Iris laat de luisteraar de keuze om de muziek tot zich te nemen, al dan niet in combinatie met aanvullende poëzie die in het begeleidende boekje op chronologische wijze is opgenomen. Of afzonderlijk, zolang “het muzikale boekje of deze poëtische cd maar bij kan dragen aan het genieten van minimaal één persoon”; het slagingsdoel dat Iris zichzelf in de inleiding stelt.

Nou Iris, geen zorgen hoor! Een intelligent opgebouwd geheel met een fijne hoeveelheid afwisseling, tekstuele hoogstandjes (aangevuld met prachtige poëzie in het begeleidende boekje, waarbij zelfs gebruik wordt gemaakt van optische verrijkingen) maken al een erg goede eerste indruk. De prima mix van toegankelijke pop, diepere geluiden met een folky inslag en pure singer-songwritermuziek waarbij vooral Iris, haar akoestische gitaar en niet in de laatste plaats de tekstuele inhoud de hoofdrol met verve innemen, versterken dat gevoel van kwaliteit. Zeker na meerdere luisterbeurten.

Aangevuld met cello, trompet en meer weet Iris met leuke tekstuele spitsvondigheden, haar warmzoete vocale kunsten en kleurrijke humor de luisteraar te dwingen om te luisteren, zonder dat het tot vermoeidheid leidt. Sterker nog, wie Iris Penning via Dan Maar genieten een beetje aandacht gunt, wordt uitgedaagd om te overpeinzen, te bewonderen en te bevragen. Zaken als autonomie ((Ik Bepaal), persoonlijke vrijheden (Oogcontract), hoop (Iets Beters) en meer diepe of juiste alledaagse dingen komen tekstueel aan bod.

Iris zingt, verheft haar stem of draagt voor. En blijft bekoren en geloofwaardig, zonder gebukt te gaan onder het juk van obligate kleinkunst of andere theatrale opsmuk.

De artiest Iris Penning is toegankelijk, menselijk, kleurrijk en warm. Een open blik, een hang om woorden te geven aan ervaringen of emoties en een wil om te delen klinken door in de nummers.

De muziek, de fijne afwisselingen en de poëzie maken van Dan Maar Genieten een parel in de Nederlandse popmuziek die fans van onder andere Spinvis zeker aan zal spreken.