De tweede editie van de Noir & Blanc Show in Brussel lokte aanzienlijk meer bezoekers dan vorig jaar. Een succesvolle editie dus, die de aanwezigen beloonde met fraaie stands en geslaagde demonstraties.
Noir et Blanc Brussels HiFi Show
Het is nog maar de tweede editie van de Noir et Blanc-show, die georganiseerd wordt door Gregory van de gelijknamige Brusselse winkel. Voor een hifi-show is dat heel jong, maar het evenement die we zaterdag bezochten kwam heel volwassen over. Qua bezoekeraantallen lijkt het in geval op het goede spoor te zitten. Toen de deuren om 10 uur openden, stonden al heel wat mensen aan te schuiven en ook gedurende de dag bleef het gezellig druk.
Bovendien waren we aangenaam verrast door het aantal primeurs en een reeks producten die echt fonkelnieuw te noemen waren. Zo hadden we in Brussel de kans om te ontdekken – diep ademhalen – : de nieuwe Radia-versterkers van Arcam, de Foundation-lijn van MartinLogan, de fonkelnieuwe Hegel H600- en Viking-cd-speler...,
...de DALI IO-12-hoofdtelefoon, de Silent Angel MU-streamer, het Mjolnir-hoofdtelefoonsysteem van Lotoo, de HEDDphone TWO, en nog veel meer. Op een behapbare oppervlakte viel heel veel te beleven.
De enorme inzet van merken en importeurs verdiende beloond te worden. Met de redactie en Gregory werden daarom drie awards uitgedeeld, voor het Beste Product, de Beste Presentatie en de Beste Sound.
Dat was taai om te beslissen omdat er in alle categorieën veel concurrentie was. Maar: we moesten kiezen...
Het Beste Product werd uiteindelijk de Dyptique DP140 MKII-speaker;
De Beste Presentatie was te vinden bij Audio Plus (Spendor, Java, Takumi, Pylon, Tellurium Q);
..en de Beste Sound ging naar de set met de Monitor Audio Hyphen-weergevers:
Hieronder lees je meer over de desbetreffende systemen.
Snel naar binnen
De banden tussen de auto-industrie en de hifi-wereld worden steeds meer aangehaald, dat valt iedereen die nu winkelt voor een nieuwe wagen snel op. Op een audioshow mag in elk geval een prestigieuze vierwieler niet ontbreken, ook niet op de Noir et Blanc Show in het Bluepoint-gebouw aan de Reyerslaan in Brussel. De Lotus Eletre in een prachtig British Racing Green die de bezoekers begroette kreeg in elk geval veel bekijks.
De link naar audio was niet ver te zoeken: de elektrische Eletre is uitgerust met 15 speakers van KEF (incluis Uni-Q-drivers, uiteraard) én net voorbij de ingang kon je een fraaie LS60 Wireless in dezelfde kleur en in de exclusieve Lotus-uitvoering ontdekken. Zeker een momentje van stilstaan waard, vonden we, ook omdat Noir & Blanc in de inkomhal voor de nodige muzikale omlijsting zorgde met een autonoom spelende Spirio-piano van Steinway. Een goed begin voor een audioshow, lijkt ons.
Veel luxe en zonder kabels
Bij DALI en NAD werd de aandacht getrokken door de live-demo van BluOS 4.0, de volgende versie van het succesvolle multiroom-platform waar heel wat gebruikers naar uitkijken. Wij ook, trouwens; zodra de update verschijnt, gaan we er zeker mee aan de slag. Wel leuk dat bezoekers er hier interactief mee aan de slag konden.
De nadruk in deze kamer lag vooral op veelzijdige audio dat bovendien goed in de woonkamer past. De NAD M33 bijvoorbeeld, dat alle mogelijke snufjes combineert met Purifi EigenTakt-versterking. De retrovibes van de NAD C 3050 blijft toch duidelijk veel mensen bekoren. Een klein primeurtje hier was de IO-12, DALI’s intrede in het luxesegment van draadloze hoofdtelefoons die voor net geen duizend euro in de winkel zal liggen. Het wordt vast een flinke uitdager voor pakweg de populaire Focal Bathys, die elders op de show in de nieuwe en toch wel knappe Dune-kleurtje te bewonderen viel.
Dat laatste was natuurlijk op de stand van Naim en Focal. Op de Noir et Blanc-show legden de zustermerken vooral de nadruk op headfi. Niet gek, want Focal is inmiddels een grote hoofdtelefoonleverancier, met de nadruk op luxe en onderscheidend design. De Stellia, Utopia, Clear MG… ze vielen er allemaal te beluisteren.
Dat beluisteren deed je afgelopen weekend op Naims Uniti Atom Headphone Edition. Een hele mondvol, dat product, maar wel een heel schone streamer/DAC die je ook nog eens als voorversterker voor actieve speakers kunt gebruiken. Toch een klein beetje hifi op deze stand, want in een hoekje kon je de Nait 50-jubileumversterker bewonderen die we een weekje eerder in de testruimte op bezoek hadden.
Plat geluid
Al jaren zien we op shows de platte panelen van Dyptique Audio opduiken en denken we altijd stiekem: “Wat een slim idee”. De Franse luidsprekerbouwer past immers een isodynamische techniek en grote ribbon-tweeters toe om heel dunne weergevers bouwen. Ze lijken nog het meest op een groot paneel dat verrassend ‘licht’ in de kamer staat. Met de nieuwe DP140 MKII neemt Dyptique niet enkel mooie stappen qua weergave, de speaker ziet er nog knapper uit.
Veel bezoekers bleven luisteren naar de set (onder meer met een Kora-versterker en Silent Angel MU-streamer) en kwamen ook dichterbij om de afwerking te bewonderen. De witte exemplaren op de show waren bijvoorbeeld aan de randen afgewerkt in een cognacbruin leder. Mooi! Het Beste Product van de show was zo snel gevonden.
Die MU verdient trouwens wel een vermelding, want deze nieuwe streamer is nog niet eerder op een show getoond. Silent Angel is natuurlijk vooral bekend voor z’n audiofiele switches, zo begon het merkverhaal nu eenmaal. Inmiddels mikt het wel wat breder, onder meer met een mediaserver die ook functioneert als standalone Roon Core en een streamer/hoofdtelefoonversterker. De MU is een veelzijdig apparaat op hifi-componentgrootte, voorzien van digitale outputs (incluis I2S) en analoge uitgangen. Het is, hoorden we ter plekke, een streamer die een stukje hoger mikt dan de voorgaande compacte Munich-modellen.
Kamervullende rust
Vorige week zagen we Vincent Bruzzese van Totem nog in Veldhoven. Naar Canada terugkeren deed hij echter niet, de luidsprekerontwerper bleef in de Benelux hangen en tekende ook op Noir & Blanc present. Zoals altijd slaagt hij er persoonlijk in veel rust en ook veel passie uit te stralen.
Nu je het zegt is dat eigenlijk ook een perfecte beschrijving voor z’n speakers. Sterk toch hoe Bruzzese’s eigenzinnige akoestische aanpak luidsprekers oplevert die waanzinnig vol en aanwezig zijn. En toch niet enorm groot zijn. Hier klonken die Totem Bison-vloerstaanders echt verrukkelijk met de geintegreerde Chord Ultima-versterker.
De Rega-platenspelers zijn in België heel populair. Aangezien Totem en Rega een distributeur delen (Joenit), viel hier een groot deel van hun aanbod te bewonderen. Incluis de 50th Anniversary Edition van de Planar 3, afgewerkt met een mooi walnootfineer.
Het Britse merk blijft toch echt z’n eigen ding doen op vlak van draaitafeldesign; waar de rest vaak inzet op gewicht en massa, is Rega net de voorstander van een zo licht mogelijk chassis.
Geen kleine sound
Op audioshows wordt vaak uitgepakt met de grootste en beste speakers die een merk in huis heeft. Dat was in Brussel iets minder het geval. Je kon in verschillende ruimte verstandige modellen horen die beter in een appartement of modale woning passen. Dat je daarbij niet per se inboet op vlak van grootsheid en laag werd het best aangetoond door Monitor Audio. De Britten hebben natuurlijk hun vernieuwde Platinum-lijn te showen én de opmerkelijke Anthra-subwoofers.
Die twee zaken kwamen heel mooi samen in een demonstratie van de compacte Platinum 100’s met twee Antra’s. In deze lange, grote ruimte zou het snel fout kunnen gaan, maar het kamervullende resultaat mocht er zeker zijn. Dat gold vast ook voor de Platinum 300’s die af en toe in plaats van de kleine Platinum 100’s speelden.
Een droomset
Hoe spectaculair die Platinum’s ook klonken, Monitor Audio deed er in de kamer ernaast een schepje bovenop. Importeur Transtel had namelijk een setje Hyphen-speakers naar Brussel gebracht. Een wel heel mooi cadeau voor de aanwezigen, want deze doorontwikkeling van het Concept 50-jubileumproject zet het Britse merk op de kaart als een high-end merk. De setprijs van circa 80.000 euro maakt dat ook duidelijk, maar ook wel wat we hier hoorden. Het hele systeem klonk uitstekend, met onder meer dank aan een fraaie Transrotor-platenspeler en versterking van Pathos. Er was veel concurrentie, maar deze set kreeg verdiend de award voor de Beste Sound van de show.
Het is geen toeval dat we de namen Transrotor of Pathos lieten vallen. Monitor Audio Nederland (hier aanwezig met z’n andere merken, nvdr) had de Hyphen-ruimte aangekleed met heel wat fraais van dit duo. Buizenspecialist Pathos Acoustics uit Italië is nog niet zo lang bij deze distributeur, maar ze herkennen deden we onmiddellijk.
Los van het originele design, zijn er ook de koelvinnen op de InPol Legacy die de merknaam spellen – kun je niet naast kijken. Achteraan de kamer kon je zelfs de bijzondere Musiteca zien, een (ouder) product dat een groot touchscreen combineert met een ingebouwde server en DAC. Enfin, hier kon je wel even blijven hangen. Zo kon je tussen de demonstraties door een groot deel van het aanbod van deze merken bewonderen. Ook Unison Research en Geneva tekenden present; leuk om die laatste iconische naam nog eens te ontmoeten. De Zwitsers blijven druk bezig modern design te verenigen met audioproducten die overal in huis passen.
Vinyl-vlaggenschip
Pro-Ject en Musical Fidelity zijn twee merken die graag veel producten aanbieden. Een kamer zou zo wel heel snel tot aan de nok gevuld kunnen worden, maar in Brussel werd wijselijk besloten een selectie te maken. En best een mooie, want bij het betreden werd meteen de aandacht getrokken door een exemplaar van de gloednieuwe Musical Fidelity M8xxt. Deze high-end draaitafel is meteen de eerste platenspeler van het Engelse merk.
Dat het bestaat is geen verrassing uiteraard, want Musical Fidelity is nu eigendom van Pro-Ject-baas Heinz Lichtenegger. Het zou ondenkbaar zijn dat een vinylliefhebber als hij een draaitafel zou voorzien.
Er viel genoeg qua platenspelers van Pro-Ject zelf te bewonderen, incluis die mooie fraaie editie van de X8 en de doorzichtige Perspective Final Editie. Maar waar wij (en velen met ons) naar bleven luisteren? De heruitgave van de platte Musical Fidelity A1. Deze versterker was in de jaren tachtig iconisch vanwege zijn sound en ook omdat het zo warm werd dat je er een ei op kon bakken. Dat is niet langer het geval – helaas, gastronomen – maar de verrassende geluidskwaliteit voor iets dat er echt compact uitzag bleef behouden. Paste goed bij het mooi setje JBL-speakers dat Gregory van Noir & Blanc er bij plaatste.
Over vinyl gesproken, ook bij het team van Fusion Acoustic troffen we een fraaie platenspeler aan. Fusion had enkele van zijn iconische merken mee, waaronder Nagaoka en DS Audio, maar hier hebben we het dan over Brinkmann uit Duitsland. Specifiek: de Brinkmann Tauras direct-drive draaitafel, uitgerust met twee armen (10.5" en 12,1"). De Taurus is geïnspireerd op het Bardo model, waaraan het zijn direct-drive principe ontleent met behulp van een extreem stille magneetveldmotor, en het massieve ontwerp van vlaggenschip La Balance. Zo krijg je de 'slam' van directe aandrijving met de stilte van de beste riemaangedreven spelers, zo luidt het.
Oud en nieuw
De retrovibe was ook sterk in de ruimte van House of Music. Dat kwam natuurlijk door de nostalgische Atalante 5- en 3-speakers je bij het betreden van de kamer begroeten. Meteen gezellig, misschien wel door die vast niet toevallig rondslingerende cd-dozen vooraan die een tienerkamer van weleer evoceerde. Of was dat enkel de onze, misschien?
Toch bleven de audio hier niet in het verleden hangen. Ok, de VU-meters van Advance Paris hebben ook wel iets nostalgisch, maar de toestellen zelf zijn helemaal modern. Ook de opgestelde speakers van ELAC, Q Acoustic (de 5000 Series heet heel performant te zijn voor de prijs) en Elipson had veel schwung. Van die laatste was er ook versterking mee. Interessant, want in onze contreien is Elipson vooral bekend als de oudste Franse luidsprekerbouwer. Maar ze doen dus ook meer.
Een interessante mix ook in de ruimte waar we een highend Trilogy-versterker gehuwd zagen met Computer Audio Design en speakers van Fyne Audio (foto onder). Toen wij kwamen luisteren, klonk het fantastisch met de DAC en streamer van Ideon. Op andere momenten werd vinyl gedraaid op een Brinkmann Taurus met een Meitner phono-preamp, dat zal ook wel de moeite zijn geweest.
Over Fyne Audio gesproken: van het Schotse merk (een favoriet van de collega’s bij WhatHiFi, het valt op) stond een paar Vintage Fifteen-speakers heel fraai te spelen met minimalistische HEED-electronica.
Dit zijn natuurlijk echt de vlaggenschepen van Fyne en ook niet bepaald klein, het contrast met de kleine HEED-dozen was groot. Maar in die immense ruimte speelde de Schotten moeiteloos en dynamisch.
Betere muziek… door een grafische kaart?
Noir et Blanc heeft ook een naam op vlak van high-end. Op de show konden exclusieve namen dus niet ontbreken. Met de goud-rode Darzeel-versterking zit je op dat vlak al meteen goed, want het Zwitserse merk mikt echt op het hoogste segment. De versterkers werden gekoppeld aan een indrukwekkende Evo-set van Audionec. Deze Franse pakken het concept ‘luidspreker’ heel apart aan. Zo’n Evo-speaker is helemaal modulair en bestaat uit modules die je kunt samenstellen. Vier modules zijn beschikbaar (zoals een duopole tweeter en twee subs), en je kunt ze stapelen. Zo wordt een speaker op je maat gebouwd.
Het merk deed ook iets heel gewaagds in Brussel. Het bracht een prototype mee van zijn The Ultimate, een, euh, ultieme streamer die groter is dan menige systeem. Hier konden we ontdekken waarom, want in plaats van de uiteindelijke aluminium luxebehuizing stak het prototype in een perspex-kast waardoor alles te bewonderen viel. En dat was meer dan je zou denken. Audionec gooit immers niet alles op een FPGA-chipje, maar heeft The Ultimate opgedeeld in twee compartimenten. Elk bevat een volledige pc met een specifieke rol.
Een pc functioneert als mediaserver, de tweede is de eigenlijke streamer waarop HQPlayer alles upsamplet naar DSD512. Dat vereist veel rekenkracht; The Ultimate zet daarvoor zelfs een zeer dure NVIDIA-grafische kaart voor in. Heel apart, want bij deze doorzichtige case zie je natuurlijk die op gamers gerichte verlichting. Een blikvanger!
Veel oorplezier per m2
Het grote voordeel van headfi op een show? Het neemt niet veel plaats in. De kamer van headfi-specialist Dune Blue zat dan ook propvol. En niet enkel met producten, nieuw én vertrouwd. De stoeltjes bij de verschillende systemen waren altijd bezet door mensen die even in hun eigen cocoon luisterden naar opmerkelijke hoofdtelefoons van Dan Clark, Meze, HiFiman of Final, DAC’s en streamers. Een heel andere sfeer dan in de kamers gevuld met grote luidsprekers, maar wel heel cosy.
Een hoogtepunt was vast de Lotoo Moljnir, aangezien dit toestel echt nieuwer dan nieuw is. Op headfi-fora wordt hier veel over gesproken, want dit compacte en hoogwaardig afgewerkte speler/DAC/hoofdtelefoonversterker is echt heel veelzijdig. Het komt met alle relevante hoofdtelefoonuitgangen, maar kan ook analoge of digitale audio naar buiten sturen. In Brussel kon je hem beleven met een HiFiMan Arya Organic of een Final D8000.
Met de Rockna Wavelight heeft Dune Blue een knappe digitale oplossing in huis die ook in een hifi-systeem past. Hier werd het ook gebruikt in combinatie met een slanke Enleum HPA-23RM-hoofdtelefoonversterker – nog zo’n product waar veel rond te doen is. Headfi-liefhebbers konden dan weer de HEDDphone TWO beluisteren, nog een primeur voor de show.
Een huiskamergevoel
Yamaha had heel hard z’n best gedaan om het gezellig te maken voor bezoekers. In een ruimte die net een woonkamer leek te zijn, kon je luisteren naar de nieuwe hifi-speakers van het merk, aangestuurd door de R-N2000A. Deze geïntegreerde versterker huwt dat oldschool-gevoel van de VU-meters en jaren zeventig-voorpaneel met MusicCast-streaming en zelfs kamerkalibratie. Ook de goedkopere R-N1000A en R-N800A waren present.
Tussen de demonstraties door kon de hoofdtelefoonliefhebber in een hoekje proeven van wat de EISA Award-winnende YH-5000SE te bieden had. De moeite, zeker omdat je deze ultraopen hoofdtelefoon kunt beleven met de nog te verschijnen HA-L7A. Dit is de langverwachte DAC/hoofdtelefoonversterker die ontworpen is om bij de YH-5000SE te passen. Z’n tetrisblokvorm is wat ongewoon, maar het is wel een stukje knappe techniek.
Het was ook fijn vertoeven in de kamer van Audio Plus. Een leuk tapijtje, een zeteltje met schapenwollenvacht en vooral veel leuke muziek zorgden voor een aangenaam sfeertje. De beste presentatie van de show? Die award zit in de pocket.
Dat hier vinyl aan bod zou komen, stond in de sterren geschreven. Als je die knappe Takumi-draaitafels meebrengt, dan speel je er toch mee? Een primeurtje in deze kamer waren de versterkers van Java, een nieuw Nieuw-Zeelands merk dat GaN FET klasse D-versterkers bouwt met een heel bijzonder gestroomlijnd uiterlijk. Het biedt veel afwerkingsopties, incluis een mooi donker hout met een bronskleurig voorpaneel en verlichte volumeknoppen.
Op de Spendor-speakers met Tellurium Q-kabels klonk het zeer analoog en vloeiend. Audio Plus had trouwens ook voor Pylon als weergevers kunnen kiezen, want die Poolse luidsprekers verdeelt het ook. De modellen met de gebogen baffle om alle drivers in fase bij de luisteraar aan te leveren zijn in het bijzonder intrigerend, zeker de donkergroene versie die we in Brussel konden bewonderen.
Founderation
Het was even verwarrend in de kamer van Penhold. Ze hadden de geweldige (of dat vinden wij toch) Founder 100’s opgesteld, maar in de hoek stonden de fonkelnieuwe Foundation-speakers. Het ene komt van Paradigm en het andere is een gloednieuwe lijn van MartinLogan, dus echt verwarrend hoeft het niet te zijn.
Beide merken zijn deel van hetzelfde huis, maar volgen heel andere designfilosofieën, onder meer qua gebruikte tweeter. De Paradigm Founder 100’s vonden we in elk geval heel knap spelen op de Anthem STR Preamplifier en Power Amplifier.
Een paar weken geleden waren we nog op de Ascot Show in gesprek met Gunter Kürten, de baas van Thorens. Hij stond heel trots de anniversary edition van de TD 124 te presenteren, een nog exclusievere versie van de remake van deze iconische platenspeler. Helaas, het is een zeer gelimiteerde versie en de meeste exemplaren zijn de deur uit. Op Brussel kon je wel de ‘gewone’ TD 124 bewonderen, naast de TD 1500 en TD 204. Nu ja, ‘gewoon’: ook de reguliere TD 124 blijft een ultieme draaitafel.
Only the best
Over high-end en een uitmuntende sound gesproken: daarvoor moest je bij de immense kamer van Terrason zijn. De importeur heeft wel een heel aantal goede kaarten in handen om te scoren op dit vlak. Als je een systeem mag samenstellen bestaande uit de Grimm Audio MU-1 en Halcro-versterking om zo een paar oogstrelende Vivid Audio G1 op de allerbeste wijze aan te sturen, dat is wel scoren.
Maar ook de andere set in deze ruimte speelde de pannen van het dak. Terrason staat sinds kort in voor de distributie van Esoteric. Het wil duidelijk deze legendarische Japanse fabrikant weer de nodige aandacht geven, want in Brussel hadden ze wel heel Esoteric-producten mee. Maar wie gaat klagen? Het is niet vaak dat je de gelegenheid hebt om te luisteren naar high-endapparaten als de N-05XD streamer/DAC/voorversterker en een paar S-05-eindtrappen. In dit geval op PMC-speakers, een combinatie die we nog nooit eerder tegenkwamen maar wel goed klonk op de show.
Iets helemaal anders maar ook high-end vond je in de kamer op de benedenverdieping van de show. Importeur ERCT had verschillende sets opgesteld om de merken die het in huis heeft te etaleren. De strak getekende Cary Audio-toestellen bijvoorbeeld, of de versterkers van Rogue Audio. We luisterden zo met plezier naar een set met ØAudio-hoornspeakers aangestuurd door een HP 700 SE van Octave en met Audiomica-kabels uit Polen.
ERCT importeert daarnaast EverSolo, een Chinees merk dat onder meer in headfi-middens een echte hype is. Met name de DMP-A6-streamer met z’n groot aanraakscherm trekt de aandacht, net als de Z6- en Z8-DAC’s. Deze toestellen werden op een aparte stand in de gang getoond, en er was opvallend veel interesse in – net zoals op het DAE. Het was een druk hoekje daar, naast de vinylverkoop en bij de stand van Qobuz.
Een sterrenshow
KEF en Hegel hadden echt heel veel moeite gestopt in het creëren van een prachtige stand én een boeiend luisterprogramma. Ja, die Lotus op de oprit was maar een voorproefje…
In een piekfijn ingerichte centrale ruimte werden de vele luidsprekers die KEF de afgelopen jaren vernieuwde of uitbracht geshowt. Gaande van de draadloze modellen die spectaculair presteren, zoals de LS60 Wireless en LS50 Wireless II, tot de passieve weergevers.
Je kon hier onder meer heel wat modellen uit de gewaardeerde, EISA Award-winnende R Meta-lijn zien. Incluis een special edition R3 in het blauw. Hegel had dan weer z’n Viking cd-speler mee, de opvolger van de zeer gewaardeerde Mohican. De H600 kon ook niet ontbreken, want dit is het nieuwe topmodel bij de Noren. Toch als het gaat om geïntegreerde versterking.
Ben je meer van de pre- en power-aanpak, dan kon je in de kamer ernaast terecht. Daar liet Hegel-gezicht Anders Ertzeid op de gewoonlijke flamboyante wijze een playlist los op een H30A en P30A en een setje KEF Blade META’s. Als hij even pauze nam, liep je gewoon naar de andere kant van de KEF-ruimte. Daar nam de even flamboyante KEF-ambassadeur Johan Coorg je bij de hand op een muzikale ontdekkingstocht. En alsof dat nog niet genoeg entertainment was, kon je ook deelnemen aan een muziekkwis met Jan-Douwe Kroes als quizmaster. Een geweldig idee voor een hifi-show, vonden we dat.