NIEUWS

9-stappenplan voor grondig app-doelgroepenonderzoek

Gastauteur | 23 oktober 2023 | Fotografie Gastauteur

Kennis is macht. Iets dat bij het ontwikkelen van een nieuwe app of verbeteren van een bestaande app voor je Android-device absoluut van pas komt. En dat begint allemaal bij een gedegen doelgroeponderzoek.

Externe bijdrage  dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van HIFI.NL

Een goed begin is het halve werk. Als je een app wilt ontwikkelen voor je Android-device of een bestaande app wilt verbeteren, dan is een grondig doelgroepenonderzoek een van de eerste dingen die je goed en grondig uit moet voeren. Want niets zo vervelend als een app die helemaal niet (goed) voldoet aan de behoeften en verwachtingen van potentiële gebruikers. Belangrijk voor als je zelf de ontwikkeling van je nieuwe app van a tot z zelf in handen wilt houden, maar ook voor als je hem laat ontwikkelen door een derde partij, zoals een app developer.

Hoe doe je effectief doelgroepenonderzoek voor het ontwikkelen van een app?

1: Wie ís je potentiële doelgroep?

Om je doelgroep te identificeren, moet je vaststellen wie je beoogde gebruikers zijn. Het is daarbij belangrijk om antwoorden te vinden op vragen als: wat is hun leeftijd, geslacht, waar wonen of werken ze, wat is hun opleidingsniveau, beroep? Op basis van deze gegevens creëer je persona’s om je doelgroep levendig te beschrijven.

2: Wie zijn je eventuele bestaande gebruikers?

Als je al een bestaande app of vergelijkbaar product hebt, dan kun je het gedrag van je huidige gebruikers analyseren. Wat vinden ze leuk, wat willen ze graag verbeterd zien, en waar zijn ze ontevreden over?

3: Wie zijn je concurrenten?

Voer ook een uitgebreide concurrentieanalyse uit. Onderzoek vergelijkbare apps en hun gebruikersbasis. Maak een analyse van hun sterke en van hun zwakke punten. Kijk waar er kansen liggen om je van hen te onderscheiden, op positieve wijze uiteraard.

4: Vraag verder, vraag dóór

Ontwikkel enquêtes die je (online) kunt laten invullen. En interview potentiële gebruikers. Zo krijg je meer inzicht in hun wensen, behoeften en pijnpunten. Vraag ook naar hun voorkeuren en verwachtingen met betrekking tot jouw app, of een soortgelijke app.

5: Analyseer het gedrag van je potentiële gebruikers

Met tools zoals Google Analytics kun je het gedrag van gebruikers van je website of andere digitale kanalen volgen. Zo kun je waardevolle informatie verkrijgen over wat gebruikers interesseert en waar ze naar op zoek zijn.

6: Monitor social-media

Door het volgen van sociale mediakanalen, forums, discussiegroepen, enzovoort, kun je goed in kaart krijgen waar je doelgroep actief is. En zo krijg je weer inzicht in hun gesprekken, meningen et cetera.

7: Doe aan prototype-testing

Ontwikkel een prototype van je app, of laat er een ontwikkelen. En voer vervolgens tests uit met potentiële gebruikers. Observeer hoe ze je app gebruiken en verzamel hun feedback, over wat goed werkt en waar nog verbeterpunten liggen.

8: Gebruik persona's en customer journey maps

Creëer personas (zie ook stap 1) om de behoeften en doelen van de verschillende gebruikersgroepen te begrijpen. Maak op basis hiervan zogeheten customer journey maps. Hiermee visualiseer je hoe gebruikers je app gebruiken gedurende hun hele ‘reis’.

9: Analyseer alle verzamelde gegevens

Als het goed is, heb je nu heel veel informatie verzameld over je potentiële doelgroep, vooraf en gedurende het ontwikkelen van je app. Verzamel al deze gegevens en analyseer en interpreteer ze, of laat dit voor je doen.

Zo krijg je heel veel inzichten. Die je vervolgens kunt gebruiken bij het ontwerpen van je app vooraf, en gedurende het ontwikkelen ervan om waar nodig bij te stellen. Zodat je app en zijn functies straks goed zijn afgestemd op de behoeften van de doelgroep.


EDITORS' CHOICE