Tijdens de jongste editie van het Dutch Audio Event in oktober maakte ik bij importeur Music2 voor het eerst kennis met de platenspelers van het Servische merk Auris Audio. Een relatieve nieuwkomer op de markt die ik nog niet kende, maar Music2-eigenaar Marco de Wilde heeft een fijne neus voor uitstekende analoge apparatuur en hij was dusdanig enthousiast dat ik de middelste twee modellen van de instapserie snel vastlegde voor een review.
In overleg met verschillende hoofdredacteuren werd besloten dat ik de review van de goedkopere Auris Blues voor HIFI.NL zou schrijven, maar ik zal de Auris Jazz ook een paar keer aanhalen. Al was het alleen maar om te benadrukken wat voor een ijzersterke propositie de Auris Blues is wat zijn prijs-kwaliteitverhouding betreft.
Auris Audio, nieuw maar niet onervaren
Misschien is het goed om het eerst even over het merk te hebben. Auris Audio werd in 2013 opgericht door Milomir Trosic, die al langer droomde van een eigen audiomerk. Onervaren was hij trouwens niet. Verre van zelfs, want hij werkte al een flink aantal jaren als ontwerper van versterkers en andere audio-apparatuur.
Zijn missie met Auris Audio, zo schrijft hij op zijn website, is om een klankmatige en esthetische ervaring te bieden die zelfs de meest veeleisende audiofiel zal kunnen bekoren. De in veel gevallen volledig met de hand gemaakte producten van Auris Audio zien er in elk geval prachtig uit. Hoewel schoonheid toch vooral een smaakkwestie is geldt dat wat mij betreft ook voor de hier besproken Blues platenspeler. Een intensieve serie luistertests zal gaan uitwijzen hoe hij het klankmatige deel van Trosic’ belofte invult.
Nader kennismaken met de Blues
De Auris Audio Blues, zoals hij voluit heet, is het tweede model in een serie van vier, die hun naam allemaal ontlenen aan een muzikaal genre. Het instapmodel heet RnR, dan de Blues, vervolgens de Jazz en de zeer luxe uitgevoerde Classica maakt de serie compleet. Opmerkelijk is dat zowel de Blues als de Jazz zijn voorzien van de in eigen huis ontwikkelde W9 arm, die bijvoorbeeld ook op de kostbare Bayadere 3 platenspeler van het merk staat, én los in het assortiment zit. Als je de prijs van deze arm aftrekt van de prijs van de complete speler zou je tot de conclusie kunnen komen dat de rest weinig voorstelt, omdat er weinig overblijft, maar dat is volkomen onterecht.
Bij het uitpakken, opbouwen en afstellen van deze geheel in Servië ontwikkelde en gefabriceerde (dus niet alleen geassembleerde) speler valt op hoe netjes alles is afgewerkt en hoe klein de toleranties zijn. De plint van het exemplaar waar ik mee mocht spelen was afgewerkt met een mooie kwaliteit kunststoffineer met houtnerfmotief in de kleur ‘wild walnut’, maar er zijn ook andere kleuren leverbaar, zoals satijnglans antraciet en wit.
Een stofkap behoort niet tot de meegeleverde accessoires, maar een nette stolp hoeft niet de hoofdprijs te kosten. De drie voeten onder deze speler zijn van speciaal rubber dat resonanties dempt en zijn in hoogte verstelbaar, iets dat je in deze prijsklasse dan weer niet zo vaak tegenkomt.
Het subplateau is weliswaar van drukgegoten kunststof en niet van aluminium, zoals bij de grotere broer Jazz, maar bij populaire modellen van prijsconcurrenten Pro-Ject en Rega wordt een vergelijkbaar subplateau toe-gepast. De lager-as van het subplateau van de Blues heeft een dikte van zeven millimeter (bij de Jazz is dat tien millimeter) maar deze as draait net als bij de Jazz in een bronzen lagerhuis op een gepolijste keramische kogel.
Plateau en bediening
Met een schakelaar links op de zijkant van de plint zet je het uit gematteerd acryl vervaardigde plateau in beweging. De stil en stabiel draaiende 16-24 VAC synchroonmotor is ontkoppeld in de plint gemonteerd. Het plateau wordt aangedreven middels een snaar die om een aluminium pulley wordt gelegd. De pulley heeft twee loopvlakken, één voor 33,3 toeren en één voor 45 toeren. Om naar een andere snelheid om te schakelen moet je de snaar in principe met de hand omleggen, waarvoor je dus telkens het plateau moet verwijderen. Ik schrijf “in principe”, want wie daar geen zin in heeft kan de los leverbare en verrassend betaalbare Auris EON PSU + Speed Adjuster kopen, die niet alleen op hoogwaardige wijze de draaisnelheid optimaliseert, maar je ook met een schakelaar de snelheid van 33,3 of 45 toeren laat kiezen. Daarnaast biedt hij ook nog een uitschakelbare pitch control en een optimalisatie voor de lichtnetfrequentie.
Deze externe PSU wordt gevoed door dezelfde 24 volt muurtrafo die normaal rechtstreeks op de speler wordt aangesloten. Naast de barrel-plug aansluiting voor de muurtrafo achterop de speler zit ook een vierpolige, DIN-achtige connector voor het ‘navelstreng’ snoer dat bij de EON wordt geleverd. Beide aansluitingen zitten relatief ver onder de plint, dus bij het opstellen van de speler is het even wat gefriemel, maar het is natuurlijk niet iets dat je elke week opnieuw moet doen. Met de standaard muurtrafo draaide het plateau op 33,61 toeren.
Ongeveer 0,9% te snel volgens mijn Turntabulator app, maar de snelheid was wél mooi constant. De pulley en het subplateau zijn dus mooi rond. Wie graag een exacte snelheid van 33,3 toeren wil kan dit met de los leverbare EON PSU zeer nauwkeurig bijregelen. En dat verschil hóór je. Of het móóier is blijft denk ik een smaakkwestie, maar ik ken mensen die de pitch-slider van hun Technics altijd op een procentje extra hebben staan, want dat klinkt lekker euforisch.
W9 Toonarm en aansluitingen
De W9 toonarm die op de Auris Blues is gemonteerd is echt een zéér fraai voorbeeld van uitgekiend technologisch design. Met behulp van geavanceerde software is zeer veel aandacht besteed aan het terugdringen van ongewenste resonanties. Dat heeft onder andere geresulteerd in een carbon armbuis met een vaste headshell en een strategisch geplaatste vingerlift. Deze vingerlift zit op een iets andere plaats dan je zou verwachten, namelijk áchter de headshell, maar daar wen je zeer snel aan.
Het contragewicht is voorzien van een interne schroefdraad van een speciale rubbersoort, die niet alleen dempt maar ook precies de juiste stroefheid heeft om een trefzekere instelling van de naalddruk mogelijk te maken en daarna niet meer te verlopen. Er is overigens geen schaalverdeling op het contragewicht aangebracht, dus zul je een naalddrukweger moeten gebruiken.
Het antiskatingmechanisme bestaat uit twee in een hoek ten opzichte van elkaar geplaatste staafjes aan een draaipunt. Het onderste staafje rust tegen een pinnetje op de armbasis en wordt naar achteren geduwd naarmate de toonarm verder richting het midden van de plaat beweegt. Hierdoor gaat het andere staafje omhoog. Dit staafje is voorzien van een schroefdraad en een draaigewichtje. Door dat gewichtje al draaiende over de lengte van het staafje te verplaatsen kun je de zwaartekracht meer of minder tegendruk laten geven. Het is een robuuste oplossing, maar ook hier is geen schaalverdeling te bekennen. Het vergt dus enig geduld van de gebruiker bij het vinden van de juiste instelling. In de praktijk komt het echter niet op een millimeter.
De Auris Audio Blues wordt zonder element geleverd. Om de arm compatibel te maken met veruit de meeste elementen op de markt zijn zowel de armlift als de arm zélf in hoogte verstelbaar. Door een inbusbout in de kraag van de armbasis los te draaien kun je hem over een bereik van 10 millimeter in hoogte verstellen, waardoor ook ‘lagere’ elementen als de Denon DL-103 zonder spacer in te bouwen zijn. Met zijn effectieve massa van 12 gram geldt deze arm als middelzwaar, wat eveneens bijdraagt aan een zeer ruime keuze aan bruikbare elementen. Voor deze review was een Olympia MM element ingebouwd van de Japanse fabrikant Sumiko. Dit element past qua prijs goed bij de speler, maar ook het ruim eens zo dure Sumiko Blue Point No.3 Low element, dat voor mijn andere review in de Jazz was ingebouwd, presteerde voortreffelijk in de W9. Laat je dus niet beperken in de keuze van je element, dit is een serieus goede arm met interne bekabeling van Van den Hul.
De RCA-connectoren die aan de achterkant onder de plint zijn gemonteerd zitten wat minder ver naar achteren dan die van de voeding, maar ook hier moet je bij het aansluiten even opletten. De aansluiting voor de aardedraad zit namelijk tussen de vrij dicht bij elkaar geplaatste RCA-connectoren, waardoor je de draad alleen kunt monteren wanneer er nog geen signaalkabel aan de speler zit. Die signaalkabel mag je trouwens zelf verzinnen, want ook die levert Auris niet standaard mee. Dat kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil, maar een goede phonokabel met geïntegreerde aardedraad hoeft niet duur te zijn. Als hij maar een zo laag mogelijke capaciteit heeft wanneer je een MM element wil gaan gebruiken. Ik koos voor een Rega Couple uit eigen collectie, met een losse aardedraad.
Luisteren naar de Auris Audio Blues platenspeler
De Auris Audio Blues nam bovenop mijn Creaktiv Trend 3-3 meubel de plaats in van zijn grotere broer Jazz. Met de Rega Couple en een losse aardedraad verbond ik hem met mijn PrimaLuna EVO 100 Tube Phono Amplifier, de rest van de installatie bestond uit een PrimaLuna EVO 400 geïntegreerde versterker en mijn prototype Kharma Ceramique luidsprekers. Alle bekabeling, inclusief de stroomkabel tussen de aparte groep in de meterkast en het Niagara 5000 stroomfilter, was van AudioQuest.
De Auris Blues gaf net als zijn grote broer een lekkere ‘drive’ aan het geluid. De relatief dunne en lichte viltmat moet je dan wel met drie kleine stukjes dubbelzijdige tape aan het plateau fixeren. Dat is sowieso een goed idee, want vanwege opgebouwde statische lading loop je het risico om de mat met de plaat mee van het plateau af te tillen, wanneer je net als ik de gewoonte hebt om de plaat met draaiend plateau om te draaien. Als de mat dan terug op het plateau valt kan hij je naald beschadigen. Ik heb een aantal verschillende matten geprobeerd, maar de eigen mat van Auris klonk in mijn oren het beste.
De verrukkelijke jamsessie Basie Jam #3 van Count Basie, die in 1976 werd opgenomen in Los Angeles, klonk intiem en meeslepend, en had een heerlijke swing. De geweldige ‘substantie’ die de aanzienlijk duurdere Auris Jazz aan het geluid gaf werd weliswaar niet geëvenaard (hetgeen ook wel vreemd zou zijn) maar toch op zijn minst dicht benaderd. Zéker toen ik de nog van de vorige review aanwezige EON PSU op de Auris Blues aansloot. Niet alleen was na een kleine correctie het toerental perfect, maar nam de rust in het geluidsbeeld toe, en was er meer ruimtelijkheid en dynamiek te horen. Dat is in mijn ervaring ook precies wat een stabielere gelijkloop aan het geluidsbeeld van een al goed presterende platenspeler kan toevoegen.
Maar ook zónder de EON was het een genot om naar de Auris Blues te luisteren. De vervreemdende elektronica op het nieuwe album Birds of Paradise van de in Berlijn woonachtige Nederlandse muzikante en producer Nadia Struiwigh begint als redelijk amorfe ambient maar krijgt gedurende het album steeds meer structuur, om te eindigen in een wervelwind van drum-’n-bass ritmes die het titelnummer voorstuwen.
Het ingebouwde Sumiko Olympia element bleek een prima match met de arm en wist alle lijntjes in de behoorlijk volle muziek goed uit elkaar te houden. Het laag was diep en sonoor en mooi in balans. Hoewel dat voornamelijk door het element komt zorgden de goede gelijkloop en de afwezigheid van ongewenste resonanties voor een groot en transparant geluidsbeeld. Dat maakte van het luisteren naar dit album een heerlijke muzikale trip.
Ik luisterde naar allerlei soorten muziek en kwam niets tegen waar de Auris Blues zijn neus voor ophaalde. Van snoeiharde metal (Fortitude van Gojira) tot live opgenomen neo-klassiek met elektronische invloeden (Tripping With Nils Frahm) en van borrelende ‘Fourth World’ avantgardistische wereldjazz-collages (Seeing Through Sound / Pentimento Volume Two van Jon Hassell) tot diepe neo-psychedelica (Alien Subspace van Edward Ka-Spel en Motion Kapture); de Blues liet het zich allemaal uitstekend smaken.
Conclusie
Auris Audio gooit met hun betaalbare platenspelers hoge ogen. Ze zijn uitstekend gebouwd, zien er mooi uit en klinken geweldig. Dé troef die Auris-eindbaas Milomir Trosic daarbij in handen heeft is volgens mij die fantastische W9 arm, die vooral de Auris Blues een fantastische prijs-kwaliteitverhouding bezorgt, waarmee hij tot een geduchte concurrent in zijn prijsklasse zal kunnen uitgroeien.
De Auris Jazz scoort weliswaar op vrijwel alle punten nog wat hoger, maar dat mag je voor een ruim twee keer zo hoge prijs ook wel verwachten. Wanneer je de los leverbare EON PSU aan de Auris Blues koppelt til je het klankniveau trouwens nog verder in de richting van de Jazz. Voor de relatief lage prijs van dit wonderdoosje zou ik deze multi-functionele voeding zéker als eerstvolgende upgrade aanbevelen. Dat je zelf voor een element en een kabel moet zorgen vind ik niet zo’n probleem, het hoeft niet altijd een rode Ortofon of een groene Audio Technica te zijn, ook al zijn dat beide uitstekende elementen.
Met deze Auris Audio platenspeler kun je een zelfgekozen upgrade-pad bewandelen. De in mijn recensie-exemplaar ingebouwde Sumiko Olympia deed het geweldig, maar alleen al bij dat merk zitten daar qua prijs nog vier modellen onder. En een flink aantal erboven. Het wordt dus vooral door het beschikbare budget bepaald waar je upgrade pad zal eindigen, maar die arm kan echt héél ver meegroeien. Ondanks dat je er dus nog wel het één en ander omheen moet investeren vind ik de Auris Blues een prachtig staaltje van hoogwaardig en betaalbaar analoog genot. Een halve ster aftrek voor de ietwat sobere uitrusting, maar een dik verdiende Aanrader Award voor de bouwkwaliteit en de klankmatige prestaties.
Auris Audio Blues platenspeler
inclusief W9 toonarm | 849 euro
Auris Audio W9 toonarm | 749 euro
Auris Audio EON PSU + Speed Adjuster | 399 euro
www.music2.nl
Beoordeling 4.5 / 5