Atohm behoort tot een van de topmerken uit de Franse hifi en heeft sinds de oprichting in 2000 al vele prestigieuze onderscheidingen in de wacht gesleept. Van importeur Dimex kwam het aanbod om het GT3-HD topmodel te reviewen. Voegt deze betaalbare Fransoos iets toe aan de druk bevochten luidsprekermarkt? Wij denken van wel. Lees snel verder!Â
Atohm & Cambridge bij Bender Hifi
Voor de review van de Atohm GT3-HD gaan we naar Bender Hifi, een van de eerste Atohm dealers in Nederland. In het ruime pand aan de Steenstraat maak ik voor de eerste maal kennis met dit imposante topmodel uit de GT-series. Wanneer ik de drieweg vloerstaande basreflex luidspreker zorgvuldig bestudeer kan ik niet anders dan mijn waardering uitspreken voor de excellente bouwkwaliteit en het hoge afwerkingsniveau van deze fraai gevormde hifi-luidsprekers. Ondanks dat de GT3-HD al sinds 2016 wordt gevoerd, doet deze luidspreker nergens gedateerd aan en kan zich qua look en feel meten met de marktleiders van dit moment.
De GT3-HD is voorzien van een hoogglans walnoot afwerking, maar is eveneens verkrijgbaar in zwart of wit pianolak. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de prachtige houtlook fineer. Deze fineer is aangebracht op MDF met een dikte van 22mm waarmee de Franse fabrikant een zeer stijve klankkast heeft geconstrueerd.
Bezit je al een GT3 met vier wielen in plaats van spikes, dan kun je de Atohm GT3-HD zelfs tegen een meerprijs in een RAL-kleur naar keuze laten afwerken om deze optimaal af te stemmen op de carrosseriekleur van het heiligste der heiligdommen uit het Duitse Zuffenhausen.Â
De zware voet is optisch wat aanwezig, ook bij de andere modellen, maar herbergt dan ook meer dan ik op het eerste gezicht kan zien. In de voet is de neerwaarts gerichte reflexpoort, evenals de ontkoppelende spikes onzichtbaar weggewerkt en laat het laag mooi gedoseerd en trillingvrij over het vloeroppervlak wegvloeien. Is er in de ruimte te veel laag, dan kan de luchtstroom in de âdownpipesâ worden beperkt met een schuimfilter.
Om kastresonanties en kastkleuring tot een maximum te reduceren, kan de onderzijde van de klankkast zelfs worden afgevuld met zand of een ander gewichtig materiaal om de kastresonanties optimaal te absorberen. Om de klankkast met dempingsmateriaal te vullen kan het logo op de voorzijde worden losgeschroefd, waarna een handige vulopening zichtbaar wordt.
Filtering
Atohm maakt bij deze 3+1-weg luidsprekers, of 3,5-weg luidsprekers zoals deze doorgaans worden benoemd, gebruik van eerste orde filtering met tijdscompensatie voor de tweeter. Deze manier van filtering kan volstaan met een eenvoudig opgebouwd scheidingsfilter en levert het meest gunstige fasegedrag ten opzichte van meer complexe manieren van passieve filtering. De scheidingsfrequentie van sublaag naar laag ligt op de 100Hz, van laag naar de midrange ligt op de 150Hz en van midrange naar de topend op 2,5kHz.
Het totale frequentiebereik loopt van 35Hz tot 30kHz. De fabrikant kiest ervoor de dubbele laagdrivers elk op een ander gebied te filteren. Hiermee worden nadelige kamfiltereffecten voorkomen waarmee de muziekweergave homogener en beter in balans naar de luisteraar wordt overgebracht.Â
Wanneer ik een blik werp op de achterzijde tref ik Ă©Ă©n paar luidsprekerterminals aan en hiermee is de GT3-HD niet geschikt voor bi-wire of bi-amp avonturen. Ook vind ik iets dat ik al lange tijd niet meer op een luidspreker in deze gewichtsklasse heb aangetroffen; regelaars voor de midrange en top-end. Dit was vroeger een belangrijke feature die in de loop der tijd steeds minder is toegepast in het hogere segment en ik kan niet genoeg benadrukken dat ik deze keuze van de fabrikant toejuich. Er zullen wellicht critici zijn die zeggen dat dit niet past in een audiofiele benadering van muziekweergave, maar ikzelf ben van mening dat dit juist essentieel is voor een optimale totaalbeleving met jouw eigen set in jouw eigen luisterruimte. Elke ruimte en set klinkt immers anders.
Bij de GT3-HD kan de midrange en top-end -2dB worden verzwakt, +3dB worden versterkt of in de neutrale positie worden ingesteld. Ondanks dat we maar liefst vijf decibel kunnen variëren, werkt dit niet zozeer als klankregeling, maar eerder als een subtiele fijn-afstemming waarmee hinderlijke druk in de midrange of het gebrek aan dat belangrijke sprankeltje kan worden aangepast. Bovendien wordt er aan een belangrijke voorwaarde voldaan. Deze regelaars beïnvloeden de specifieke klank en het karakter van de luidsprekers niet en laten net voldoende verschil horen om tekortkomingen in de ruimte te corrigeren.
Hoogwaardige drivertechnologie
In de Atohm GT3-HD heeft de fabrikant per luidspreker voor het laag twee LD180CR08 laagdrivers gemonteerd, een MLD150CR04 midrange driver en een SD28ND04RD tweeter die bij de linker en rechter luidspreker als matched pairs zijn geselecteerd. De drivers zijn alle afkomstig uit de Absolute Series, de premium drivermodellen van Atohm. Deze drivers zijn volledig door de fabrikant zelf ontwikkeld én volgens de hoogste kwaliteitsnormen in eigen huis geproduceerd. Dit laatste is een positief aspect dat we in de hedendaagse globaal georiënteerde maakindustrie (lees: made in China) graag willen onderstrepen.
Het motorsysteem van de drivers uit de Absolute Series is solide en over bemeten uitgevoerd om enerzijds een lange levensduur te garanderen, anderzijds hoge vermogenspieken onvervormd te kunnen weergeven. De maximale belastbaarheid van de GT3-HD bedraagt 300 Watt RMS per kanaal, maar kan zelfs moeiteloos pieken tot 1kW verwerken. De nominale impedantie bedraagt 6 Ohm en de gevoeligheid is 92dB bij 2.83V gemeten op 1 meter afstand. Dit betekent dat deze luidsprekermodellen geen exorbitante vermogenseisen zullen stellen aan de gebruikte versterking, maar waarbij de keuze voor een kwalitatief hoogwaardige versterker zeker wordt beloond.
Alle individuele onderdelen van de toegepaste drivers zijn tot in het extreme geoptimaliseerd om het gewicht en vervorming zo laag mogelijke te houden en bovendien een zo lineair mogelijk frequentiegedrag te leveren. Net als bij het ontwerp van de drivers maakt Atohm bij het ontwerp van de klankkast al vele jaren gebruik van de Finite Elements meetmethodiek en Interferometric lasermeetsystemen om tot de kleinste mechanische vervormingen en resonanties te kunnen meten. Dit draagt volgens de fabrikant in significante wijze toe aan een vervormingsvrije en natuurgetrouwe muziekbeleving.
Tot zover de saaie theorie. Een mooi moment om er eens lekker voor te gaan zitten.
Reviewconfiguratie
Met een afmeting van 1,19 meter hoog, 24 centimeter breed, 43,5 centimeter diep en een gewicht van 37,5 kilogram per luidspreker vinden we het fijn dat Bender Hifi ons de ruimte biedt om deze luidsprekermodellen in alle rust te reviewen. Het namelijk geen pretje om een gewichtig paartje te ontvangen, de verpakking gedurende de korte reviewperiode op te slaan, de luidsprekers te reviewen en deze vervolgens weer te prepareren voor transport terug naar de importeur. Dan hebben we het nog niet eens over de kosten van de vervoersbewegingen. En dit soms meerdere keren per maand.Â
Bender Hifi heeft de stroomvoorziening, netwerkinfrastructuur en haar luisterruimtes uitstekend op orde en kan de concurrentie met mijn eigen ruimtes moeiteloos aan. Bovendien heeft het team van Bender inmiddels bewezen in elk prijssegment perfect gebalanceerde hifi-sets samen te stellen om een representatief alternatief te bieden voor mijn thuissituatie. Wil ik experimenteren met versterkers, bekabeling of streamingbronnen, dan staat er theoretisch een hele showroom tot mijn beschikking.
Voor de review van dit hoogwaardige luidsprekersysteem is gekozen voor de fraaie Cambridge Audio Edge-serie. Deze heeft een solide bouwwijze en levert formidabele klankeigenschappen. Als voorversterking en bron beschik ik over de Edge NQ streamer-voorversterker en deze stuur gebalanceerd twee Edge M monoblokken aan. De interlinks, netsnoeren, netwerkbekabeling en luidsprekerbekabeling zijn afkomstig van The Chord Company. De netspanning wordt gefilterd door een flinke Audes ST-3000 stroomfilter en het netwerksignaal wordt door een Silent Angel Bonn N8 netwerkswitch met Silent Angel F1 lineaire netvoeding verzorgd.
Luistersessies
Voor dat ik de luistersessies start, verzeker ik me ervan dat de driestanden schakelaars in de neutrale positie staan. Dan start ik een paar willekeurige tracks in verschillende genres uit een van de vele opgeslagen playlists in de StreamMagic app van Cambridge Audio. Wat me instant opvalt ik de rust in de laagweergave, het ongekleurde midden en de fluweelzachte topend. Het geluidsbeeld wordt heel precies op een gepaste afstand van de luisterpositie neergezet en kan de verschillende elementen met het grootste gemak van elkaar onderscheiden. Behalve de uitstekende versterker-luidsprekercombinatie beluister ik vooral het positieve effecten van het Audes stroomfilter en de Silent Angel netwerkswitch. Belangrijke accessoires die bij een set in dit prijssegment eigenlijk niet mogen ontbreken. Gezien de kwaliteit van het elektriciteitsnetwerk zullen deze in de toekomst een steeds grotere rol zal gaan spelen.
We beginnen de sessie met het indrukwekkende Fading Sun van het album âWinter songs (Icemusic)â van de Noorse musicus Terje Isungset uit 2010. Direct vult de grote luisterruimte zich met zang ondersteund met een diep en intens laag. Isungset is eigenlijk meer een kunstenaar die zelf instrumenten voor zijn muziekprojecten vervaardigd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van natuurlijke elementen en, bij dit project, van ijs. De instrumenten op dit album zijn geheel vervaardigd uit dit koude goedje en leveren een unieke klank waarmee deze ambient muziekstukken een innovatief en onderscheidend karakter hebben. Het raffinement en de precisie waarmee elk individueel ijs-element wordt weergegeven is magistraal. De Atohm GT3-HD luidsprekers beschikken over zodanig veel dynamische reserves dat deze je met liefde laten onderdompelen in een dynamisch ijsbad.
Vervolgens selecteer ik Flor dâLuna (Moonflower) van album âMoonflowerâ van Santana uit 1977. De beleving van dit nummer is minder indringend dan het voorgaande stuk en wordt meer met afstand van de luidsterpositie op een denkbeeldig podium neergezet. Gitaar staat prominent op de centerstage en wordt omgeven door synthesizer, percussie en de zalige warme klanken met een Hammond signatuur. De ruimte transformeert instant van een ijsgrot naar een warme, Zuid-Amerikaanse sfeer met een aangename rust. Dankzij de precisie waarmee de set deze oude opname weergeeft kan ik laag voor laag en instrument na instrument van elkaar onderscheiden. De openheid en weidsheid waarmee de muziek op het diepe podium wordt neergezet is heerlijk.Â
Afsluitend zet ik Lay It Down van âThe Radio One Sessionsâ van de Cowboy Junkies uit 2002 op. Bij deze uitvoering ervaar ik een hoge mate van realisme in de weergave. Het slagwerk en percussie hebben een droge, authentiek analoge klank. Hierbij legt de basgitaar een heerlijk laag fundament in de ruimte. Zang wordt met beheersing en gevoel richting de microfoon gebracht, zonder de band in deze kleine ruimte te overstemmen. Gitaar klinkt rauw en vervormd zoals het ook bij jezelf thuis in de garage zou klinken als de volumeknop meer dan halverwege wordt opengedraaid. Met gesloten ogen stel ik me een kleine rommelige studioruimte voor waar de artiesten zich met bescheiden versterking en omgeven door instrumentbekabeling in hebben weten te wurmen waarbij ze nog net voldoende bewegingsruimte overhebben om de instrumenten te kunnen bespelen.
Oordeel
Ik vind de Atohm GT3-HD een fraai gevormde basreflex luidsprekers met een prachtige hoogglans houtfinish en ben verbaasd over de hoge standaard van afwerking in deze prijsklasse. De drivers uit de ontwikkelingsafdeling van Atohm presteren zodanig goed dat ik bij elk genre een overtuigende muziekbeleving ervaar. Bender heeft gekozen voor de Edge-serie van Cambridge Audio om deze speakers mee aan te sturen. Ik kan het team alleen maar complementeren met deze uitstekende keuze.
Gebruik je liever een iets minder krachtige, maar kwalitatief goede (buizen) versterking, dan zal de GT3-HD hier ook prima mee presteren. Naast deze vloerstaanders zijn er in de GT-serie ook monitors en een centerluidspreker leverbaar, zodat er ook een hoogwaardige AV-set mee kan worden opgebouwd.
De muziekbeleving die ik met de Atohm en Cambridge Audio Edge-combinatie ervaar kenmerkt zich door een coherent en ongekleurd muziekbeeld waarbij alle instrumenten de juiste plek in het geluidsbeeld krijgen toebedeeld. Het midden en hoog worden dankzij de hoge snelheid waarmee de drivers presteren met authenticiteit weergegeven. Ik ervaar deze GT3-HD dankzij de hoge mate van openheid als uitstekende weergever voor klassieke muziek, maar dankzij de kracht en ijzeren greep waarmee de Atohm laag weergeeft verwacht ik dat liefhebbers van synthpop en het elektronica genre ook heel gelukkig met deze luidsprekers zullen worden.
Tegenwoordig wordt de luisterruimte steeds vaker als component in de geluidsketen gezien en met deze ruimte zul je het moeten doen. De afgelopen jaren heb ik meermaals de wens gehad om bij sommige luidsprekermodellen de midrange een paar decibel te temmen om hiermee de nadelige ruimte effecten te reduceren of bij versterkercombinatie een fractie meer aan levendigheid toe te voegen. De toevoeging van de regelaars voor het hoog en midden vind ik dan ook een fijne feature waarvan ik zou willen dat er meer fabrikanten deze trend zouden volgen.
In de centrale positie van de regelaars ervaar ik een aangename klankbalans en een realistisch geluidsbeeld waarbij elk onderdeel van de muziek een logische plek heeft in het geheel. In de luisterruimte heb ik er bij verschillende muziekstukken mee gespeeld om het effect ervan te ervaren. Staan de achtergrondzangeressen een pasje te ver naar de voorgrond, dan zet ik deze met een simpele aanpassing op de juiste plek. Bevinden de cymbals van het slagwerk zich gehoormatig buiten armbereik van de drummer, dan breng ik deze met een eenvoudige correctie op de juiste plek. De verschillen zijn subtiel, maar bieden net het verschil tussen het beluisteren of genieten van de muziek.
ConclusieÂ
Met de GT3-HD biedt het Franse Atohm een excellent presterende hifi-luidspreker in het highend segment. Dankzij de unieke features, goede klankeigenschappen en hoogwaardige bouwwijze overtuigt dit topmodel uit de GT-serie op vele vlakken. Dankzij de hoge mate van openheid en de dynamische reserves is deze luidspreker geschikt voor een brede muzieksmaak en kan bovendien overweg met een brede keuze aan versterking. Deze speaker presteert zo goed dat Atohm nu ook een vijfsterren-award aan haar gevulde prijzenkast toe mag voegen. Feestje?
Atohm GT3-HD
8.999 euro per set | www.atohm.com
Beoordeling 5 / 5