REVIEWCyrus

Review Cyrus 40 ST: Klein chassis herbergt hifi-topper

Jamie Biesemans | 20 maart 2025 | Cyrus

SAMENVATTING

De Cyrus 40 ST speelt vooral heel muzikaal: de nadruk ligt op beleving en een vloeiende weergave, zonder extreme klemtonen te leggen. Een tikje warmte, niet overkritisch en toch in staat om je het gevoel te geven dat je nieuwe zaken in vertrouwde opnames ontdekt, dat is een succesrecept.

PLUSPUNTEN

  • BluOS brengt goede app-ervaring en veel streamingopties
  • Geslaagd nieuw premiumdesign
  • Compacter model met hifi-kwaliteiten
  • Prima DAC
  • Vormt knap systeem met 40 Amp
  • Gebruiksgemak

MINPUNTEN

  • Eén line-out moeilijk bereikbaar met dikke stroomkabelconnector
  • HDMI-eARC zit op de 40 Amp

Op het Dutch Audio Event beleefde de 40 Series van Cyrus zijn Europese introductie, amper een dag na de formele lancering in de UK. Een mooie primeur dus, en een review van de 40 ST kon dus niet lang op zich wachten. Het compacte formaat waar het Britse merk voor bekendstaat is weer van de partij, net als BluOS als streamingplatform en een mooi 5-inch display. En meer luxe dan ooit, dat is er eveneens.

“Made in Britain”, dat is het eerste wat een toestel van Cyrus Audio je vertelt als je het inschakelt. Het zet meteen de toon, ook bij de laatste generatie toestellen die verder bouwen op het veertigjarig verleden van het bedrijf uit Huntingdon, op een boogscheut van Cambridge. Als je nu het beste van het beste zoekt bij Cyrus Audio, kom je dus deze 40 Series tegen. De nieuwe lijn bestaat uit vier toestellen die perfect bij elkaar passen, zowel qua design als qua functies. Zo kennen we het merk ook weer, want Cyrus bouwt graag compacte systemen die op alles voorbereid zijn. Maar je kunt natuurlijk ook losse 40 Series-apparaten combineren met apparaten van andere hifi-namen. Al vermoeden we stilletjes dat de meeste mensen toch het liefst het in de familie houden en pakweg de 40 Amp-versterker zullen combineren met de 40 ST die we hier bekijken.

De 40 ST is een van de twee bronnen in de 40 Series van Cyrus enkele maanden geleden voorstelde. De ‘ST’ staat voor streamer, al is dit toestel net wat multifunctioneler. Er zit ook een DAC in, een high-end ES9039Q2M van de nieuwste Hyperstream V-generatie van ESS. Dit wordt gebruikt om streaming muziek af te spelen, maar kan ook audio van externe digitale toestellen (zoals een cd-transport) verwerken. Schijfjes spelen kan dan weer via de 40 CD, terwijl de 40 AMP een geïntegreerde versterker is met een ingebouwde DAC én HDMI-eARC.

Een vleugje moderniteit

Als je de 40 ST uitpakt, dan ontmoet je meteen de eigenzinnige designfilosofie van Cyrus. De smalle maar diepe metalen behuizing is bijvoorbeeld echt iets heel typisch. De Britten willen echt audiospullen maken die echt ‘hifi’ zijn maar zonder de enorme voetafdruk van de gebruikelijke componenten. Dikke eindbakken, dat ga je bij hen niet vinden. Enfin, er bestaan wel eindtrappen bij Cyrus, maar die zijn dus ook compact.

Bij dit toestel maakt Cyrus een hele sprong qua afwerking, want het geanodiseerde zwarte aluminium en de diepe groeven van de ventilatieopeningen maken het chiquer dan voorheen. Als je als Cyrus-kenner goed kijkt, merk je ook dat de 40 ST een tikje hoger is dan voorheen. Dat geldt ook voor de andere apparaten uit de 40 Series overigens, want ze delen allemaal hetzelfde chassis.

Er is veel vertrouwds te zien, maar ook aardig wat nieuwe elementen. De vlakke voorkant met groter kleuren-display is iets heel anders dan de kleine schermpjes en ‘kin’ met knopjes van vorige generaties. Een echte blik-vanger, net als de grote volumeknop omringd door een felle lichtkrans. Die kun je wel dimmen via de instellingen, wat misschien wenselijk is als je de 40 ST in de buurt van een tv plaats in een gedimde woonkamer. Overigens is het scherm niet aanraakgevoelig, maar heb je subtiele touchknoppen in een verticale rij er rechts van.

De 40 ST is dus geen klassieke rechthoekige doos maar een hoekigere verschijning dankzij fel afgeschuinde hoeken die over de volledige diepte doorlopen. Samen met de uitgefreesde koelvinnen die halverwege starten, geeft dat de streamer een ‘technischere’ look.

Keep it simple

Wat ook anders is dan bij de meeste streamers met een groot scherm: het is niet de albumhoes die het scherm vult, wel de meta-informatie in grote letters. Zelfs op een drie-vier meter afstand valt het nog heel comfortabel te lezen. Je hebt vergeleken met iets van Eversolo of HiFi Rose minder personalisatie-opties voor de interface, maar dat is niet zo erg omdat het uit de doos meteen heel bruikbaar aanvoelt. De enige audio-optie die je kunt aanpassen, is de DAC-filter. Waar je wel wat keuzes hebt, en de moeite waard is om mee te spelen.

Je mag dus wel stellen dat er een zekere keep it simple-filosofie aanwezig is, zeker vergeleken met streamermerken die heel veel opties en zelfs apps aanbieden. Dat heb je hier niet, wat de bediening voor sommige mensen veel rustgevender zal maken.

Naast de BluOS-app (zie verder) kun je de 40 ST bedienen via de meegeleverde remote. Met z’n hoekig design past het perfect bij de streamer én je kunt ermee meteen alle 40 Series-spullen aansturen. Als je de geïntegreerde 40 Amp in huis haalt, kun je trouwens kiezen tussen de 40 ST analoog of digitaal aan te sluiten. De streamer bezit naast twee paar cinch-uitgangen een optische en een coaxiale output. Ook interessant als je de Cyrus-streamer zou willen combineren met een losse DAC die je al bezit – maar de ingebouwde DA-converter mag er ook wel zijn. Een tv aansluiten? Als je de 40 Amp hebt, doe je dat via die versterker. En anders kun je een tv-toestel optisch aansluiten op de 40 ST.

Een vertrouwd platform

Zoals al bij de review van de Stream XR duidelijk werd, is Cyrus Audio het recentste audiobedrijf dat BluOS omhelst in plaats van zelf iets te proberen te creëren. Geen slecht idee, want je eigen eiland is niet zo’n interessante plaats om te vertoeven als het gaat om streaming en app-onderhoud. De keuze voor BluOS beteken dat de 40 ST netjes updates krijgt als streamingdiensten aan het platform worden toegevoegd, bijvoorbeeld. Die zaken worden immers via updates voor de BluOS-app en -software geregeld.

Ondersteuning is door de keuze voor BluOS dus al minder een probleem. De meeste lezers zullen dit streaming- en multiroomplatform natuurlijk wel kennen, in de eerste plaats vanwege de vele Bluesound- en NAD-producten die ermee uitgerust zijn. Het BluOS-platform werd dan ook een decennium geleden in de schoot van Lenbrook (de holding boven die twee Canadese fabrikanten) ontwikkeld als een hoogwaardig antwoord op Sonos. Mét een gelijkaardige filosofie qua het integreren van streamingdiensten en het kunnen koppelen van meerdere speakers of audiotoestellen, maar ook met eigen klemtonen. Een daarvan is dat BluOS niet aan één bedrijf vasthangt, waardoor je voor een muzieksysteem dat meerdere kamers omspant uit producten van veel meer merken kunt kiezen. In de BluOS-app verschijnt de 40 ST zo bijvoorbeeld broederlijk naast de Bluesound Node Icon en de NAD C 700 V2 die ook in de testruimte vertoeven.

Dezelfde playlist simultaan op pakweg de Cyrus-streamer en de NAD in de woonkamer afspelen, dat is gewoon een kwestie van een paar keer tikken in de app. De 40 ST zou even goed samenwerken met apparaten van DALI, Monitor Audio, PSB en Roksan.Er zijn veel (soorten) BluOS-apparaten, gaande van draadloze speakers tot AV-receivers, wat een troef van het platform is. Je hebt echter niet zoveel keuzes als het gaat om een losse streamer. Naast de toestellen van Bluesound, is Cyrus de enige met BluOS-streamers met een sterke hifi-insteek.

De 40 ST is zelfs al het derde model met BluOS dat het Britse bedrijf uitbrengt. Eerder verschenen de Stream-XR en de minimalistische Classic Stream. Wat typisch is voor Cyrus is dat ze altijd meerdere componenten uitbrengt die perfect bij elkaar passen, zodat je een set kunt bouwen die visueel een mooi geheel vormt. Daarom is het logisch dat er drie streamers bestaan, want er zijn nu eenmaal evenveel productfamilies bij het merk.

Druk op het knopje voor muziek

Dankzij BluOS is het instellen van de 40 ST niet bepaald moeilijk. Met een iPhone of iPad doe je het heel snel, op een Android-apparaat toont de BluOS-app wel de weg. Eens je de Cyrus-streamer met het WiFi-netwerk hebt verbonden, geef je het toestel een naam en kun je accounts van streamingdiensten toevoegen. Natuurlijk, als je al een BluOS-apparaat in huis hebt, hoeft dat niet. De 40 ST neemt dan automatisch de logingegevens over van het aanwezige toestel. Overigens hoef je niet per se via WiFi te werken, een ethernetkabel is ook mogelijk.

Via de BluOS-app heb je toegang tot heel wat streamingdiensten en internetradio. De FLAC-streams van Radio Paradise zijn een persoonlijk favoriet, maar ook Qobuz en Tidal tekenen present. Eigen muziekbestanden (hi-res is welkom tot 192 kHz/24-bit) afspelen kan vanaf USB-opslag (de poort vind je achteraan) of over het netwerk. Muziek selecteren doe je gewoon via de app, wat vlot gaat, en populaire keuzes (zoals een internetradiostation) kun je koppelen aan presets. Zoals gezegd is BluOS een heel stabiel platform, dus hierbij ga je niet snel problemen ondervinden.

De BluOS-app is niet je enige optie. De 40 ST is Roon-Ready en bezit AirPlay 2. Heb je een abonnement van Tidal of Spotify, dan kun je de streamer ook in die apps bedienen. Verrassend genoeg is Bluetooth niet aanwezig, meestal is dat wel het geval bij een BluOS-apparaat.

Externe voeding levert upgrade

Net zoals landgenoot Naim biedt Cyrus ook graag voedingsupgrades aan. Het idee is dat een geoptimaliseerde externe voeding net betere prestaties levert dan de interne. Als je opteert om de 40 ST uit te breiden met de 40 PSU, dan wordt de analoge kant van de DA-convertor en de BluOS-module gevoed door deze computergestuurde voeding. De 40 PSU is immers niet zomaar een voeding in een apart doosje, maar via de toegewijde connectie communiceert het met de streamer (of de 40 Amp en 40 CD) om de juiste stroom aan te leveren in functie van wat nodig is. De 40 ST wordt hier standalone getest, maar volgens Cyrus kun je met de 40 PSU rekenen op meer detail en een holografische luisterervaring met meer diepte. Voor de externe voeding, die meerdere 40 Series-apparaten kan aansturen, betaal je 2.995 euro.

Kies je toch voor de interne voeding, dan is het even uitkijken qua kabels. De meegeleverde stroomkabel past perfect, maar als je wil upgraden is het even uitkijken. Een iets grotere connector (zoals op de Isotek-kabels in de testruimte), kan dicht komen bij de onderste connector van de eerste line-out. Gelukkig heeft de Cyrus twee paar line-outs, en kun je gewoon voor line-out 2 opteren.

Heel ontspannen luisteren

Voor deze test werd de 40 Amp werd niet meegeleverd met de 40 ST, wat achteraf gezien spijtig is was/. Voeg de twee immers samen en je krijgt een mini-systeem met heel wat mogelijkheden, en Cyrus kennende van vorige tests (zoals van de Classic-reboot of de I9-XR) een die wellicht mooi speelde. Langs de andere kant kon ik zo wel de 40 ST beoordelen op z’n eigen waarde, aangesloten op de PRE35 en A35.8 van Primare die al langer in de testruimte resideert. Ook de DALI Rubicon 2’s zijn al langer geliefde testspeakers.

Een van de eerste zaken die ik altijd bij een streamer-DAC wil onderzoeken, is hoe het omgaat met een opname zoals ‘Magnificat’ van platenlabel 2L. Zo’n werk waarbij de akoestiek van de ruimte – in dit geval de Nidarosdomens-kathedraal in Trondheim – echt mee een rol speelt. De vraag is dan altijd hoe een DAC omgaat met het microdetail dat die ruimte ‘schetst’, zonder dat het zo gefocust is op het uitlichten van hoge details dat het koor zelf koud klinkt. Dat is hier bij de Cyrus zeker niet het geval.

Beeldvorming is niet enorm groots (wat ook wel aan de rest van het systeem ligt), maar er is wel een overtuigende ervaring van in dat prachtig gebouw in het hoge noorden te staan. Het kerkorgel dat tegen het einde vanuit de verte wat spaarzame noten toevoegt, die was ook heel mooi geplaatst op de soundstage.

De DA-converter etaleert ook z’n talent bij het drukke ‘Fracanapa’ van Astor Piazzolla, magistraal gespeeld door Alessandro Quarta. Hoe snel het ook wordt, z’n viool klinkt ook echt als een instrument, incluis de boog die soms hoorbaar over de snaren schuurt. Up-tempo is ook ‘Ain’t It A Sin’, funky soul van Charles Bradley, dat via de Cyrus-streamer aardig klinkt. Het is niet per se een audiofiele opname, maar wel eentje met enorme drive. De 40 ST doet er een schepje sfeer bij, door onder ander het geklap in de achtergrond en de blazers die accenten leggen echt los van de zang-gitaar-basgitaar een plek te geven. Leuk om naar te luisteren!

Even tijd om de Hegel Röst af te stoffen, een geïntegreerde versterker met eigen streamingopties die echter minder sexy zijn dan wat de 40 ST te bieden heeft. De compacte Cyrus-streamer gebruiken als upgrade houdt wel steekt. Terwijl de 20ste verjaardageditie van ‘Decksandrumsandrockandroll’ uit een paar Dynaudio Contour 20 Black Edition-speakers knalt, worden geliefde tracks als ‘On Her Majesty’s Secret Service’ en ‘History Repeating’ (met Shirley Bassey) prima neergezet. Bij nummers zoals deze draait het net wat minder rond resolutievermogen, het is vooral belangrijk dat de snelheid en ritmiek wordt overgebracht.

Dat is ook zo, wat deze klassieke technotracks helemaal meeslepend maken om naar te luisteren. Maar ook hier is het vermogen van de DAC in de 40 ST om details neer te zetten een meerwaarde, onder meer om de vele samples correct te plaatsen en voldoende lucht te creëren zodat alle instrumenten hun eigen ding kunnen doen. Dat valt natuurlijk veel meer op bij een klassieke opvoering zoals Chopins ‘Sonata for cello & piano in G minor, met Camille Thomas die deels partijen voor de piano speelt op een Stradivarius Feuermann-cello. Een heel bijzonder instrument trouwens, want nog ooit eigendom van Auguste Franchomme, een vriend van Chopin en arrangeur van verschillende Chopin-stukken voor cello.

De uitgebreide Trilogy-editie van deze muziekstukken is een aanrader, een uitgelezen kans om bekende werken op een heel andere manier te beleven. De 40 ST die de nummers van Thomas met een streepje warmte, maar ook open neerzette, maakte het luisteren enkel maar fijner. 

Dat je heel makkelijk de FLAC-streams van Radio Paradise kunt afspelen is een onderbelichte troef van BluOS. Achter de Main Mix zitten mensen die de playlist samenstellen en dat merk je als je even luistert. Er wordt heel geslaagd over genres gesprongen en regelmatig hoor ik tracks langskomen die nooit door een algoritme zouden gekozen worden. De cover van ‘Ain’t No Sunshine’ door Eva Cassidy bijvoorbeeld, dat via de 40 ST heel sfeervol wordt gebracht. Cassidy’s gitaarspel en de piano klinken lekker precies (met de Lineair Phase Fast Roll Off-filter een tikje donkerder dan met Minimum Phase-opties), maar ook niet echt analytisch.

Veel kleuring moet je niet verwachten, maar de Cyrus-streamer heeft wel een lichtwarme toets dat die fraaie Dynaudio’s mooi complementeert. Een eigenschap dat hierdoor het scherp randje van de trompetintro van ‘Lady Sings The Blues’ van Billie Holiday netjes wegvijlt, terwijl deze krakerig opgenomen jazzklassieker wel z’n cosy karakter helemaal behoudt en de vocals mooi weergeeft. Een streamer staat natuurlijk maar het begin van de weergaveketen, maar zo te horen zorgt die Cyrus wel dat het muzikaal uit de startblokken schiet.

Conclusie

Het nieuwe design van de 40 ST (en de rest van de 40 Series) doet Cyrus’ toplijn meteen veel moderner en strakker overkomen. Het grote scherm en de mooie afwerking doen het als een premiumapparaat overkomen, waarbij de eigenzinnige manier waarop informatie wordt getoond. Je kunt vanuit de sofa perfect aflezen wat speelt, en dat is zeker niet bij elke streamer het geval. De keuze voor BluOS door Cyrus Audio is heel slim.

Wie als een BluOS-toestel van een ander merk in huis heeft krijgt een vertrouwde gebruikservaring, nieuwelingen ontmoeten een streamingplatform met veel mogelijkheden en ondersteuning voor hi-resaudio. En dan zijn er ook nog voldoende andere opties, zoals Roon.

De Cyrus 40 ST speelt vooral heel ‘muzikaal’, lees: de nadruk ligt op beleving en een vloeiende weergave, zonder extreme klemtonen te leggen. Een tikje warmte, niet overkritisch en toch in staat om je het gevoel te geven dat je nieuwe zaken in vertrouwde opnames ontdekt, dat is een succesrecept.

Cyrus 40 ST   
3.595 euro | www.onehifi.be
Beoordeling 4,5 op 5

MERK





EDITORS' CHOICE