NIEUWS

Showverslag: Brand Day Thomson Electronic in Wenen

Harro Tillema | 19 mei 2025

HIFI.NL werd uitgenodigd voor een brand day bij Thomson Electronic, een event geheel in het teken van de herlancering van televisies en andere devices van het Franse merk Thomson. Tijdens dit groots opgezette event in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen, waarbij genodigden uit meer dan 35 landen aanwezig zijn, krijgen we een introductie van het bedrijf, de huidige merkstrategie en de introductie van de nieuwe Thomson producten voor 2025. Ik geef je graag een beknopte indruk van deze interessante dag.

Thomson

Het iconische merk Thomson heeft als technologiebedrijf over een periode van 130 jaar een rijke geschiedenis opgebouwd. Een merknaam die historisch is verbonden met technologie en innovatie. De oprichting stamt uit eind negentiende eeuw. Hierna is in de loop der jaren na verschillende fusies Thomson SA ontstaan die als technologiebedrijf na een naamswijziging wordt voortgezet als Technicolor SA, een naam die bij velen onder jullie misschien een grotere naamsbekendheid geniet.

Ook in Nederland heeft Thomson SA (en na het jaar 2000 als Thomson Multimedia) jarenlang consumentenelektronica producten in de markt gezet, maar anders dan in Frankrijk heeft Thomson in Nederland niet dezelfde hoge naamsbekendheid genoten. Hier kan vanaf nu nog wel eens verandering in gaan komen.

De merknaam Thomson wordt tegenwoordig door het moederbedrijf in licentie uitgegeven aan een ander bedrijf en in dit geval is er over de ambitieuze licentienemer, onder de naam Thomson Electronic, een interessant verhaal te vertellen. Het Thomson Electronic is namelijk een nieuw bedrijf dat slechts achttien maanden geleden is opgericht. Het bedrijf is ontstaan uit de passie van oprichter en huidig CEO Khaled Debs. Debs, afkomstig uit de kabel, satelliet en pay-tv industrie in de UK is namelijk verzot op televisiekijken. In 2023 krijgt hij de kans om de merknaam Thomson een nieuw leven in te blazen. Daar hoeft hij niet lang over na te denken en uit het niets bouwt hij met een gedreven team een nieuw bedrijf op. Hierbij heeft hij de visie om de naam Thomson terug te brengen op het niveau van de hoogtijdagen en hierbij is het eerste product dat Debs in gedachte heeft… een televisie.

Thomson Renew

Het nieuwe Thomson blijkt een snelgroeiend bedrijf dat zich in haar achttien maanden jonge bestaan op een opmerkelijke manier heeft ontwikkeld. Ondanks dat er al vele televisiefabrikanten zijn en het merk nog maar enkele maanden wordt gevoerd, is het al door meerdere mediaketens in Europa in het leveringsprogramma opgenomen. Sinds de oprichting van het bedrijf heeft het meer dan honderdvijftig producten gelanceerd en is inmiddels een van de snelst gegroeide technologiebedrijven in Europa.

Deze groei heeft niet enkel te maken met de gedrevenheid van het commerciële team alleen. Het heeft uiteraard ook te maken met moedige managementbeslissingen, slimme R&D keuzes, de kwaliteit van bouw en afwerking en bovenal met de filosofie van dit bedrijf. Maar, wat maakt het nieuwe Thomson nu zo speciaal dat het in de huidige sterk bevochten markt zo goed kan presteren?

Thomson doet bewust niet mee in de ratrace van technologie. Tenzij je een hardcore gamer bent, wat heb je dan aan alwéér een vernieuwde HDMI-versie, kleine AI-verbeteringen, een nog hogere lichtopbrengst of een nog sneller panel dan verleden jaar? Dit voegt niet automatisch toe aan een nog betere beleving, wel aan een hogere kostprijs. De ontwikkeling van techniek gaat vandaag de dag zo hard dat de techniek van verleden jaar voor vrijwel elke gebruiker nog steeds perfect zal voldoen.

Dit betekent dat Thomson op die vlakken flink kan besparen op de laatst beschikbare technologie waar dit absoluut geen afbreuk doet aan de beeld of geluidskwaliteit. Bij Thomson gaat het primair om de totaalbeleving en de techniek blijft op de achtergrond. Toch is de techniek het vermelden waard.

In de budgetmodellen past de fabrikant kwalitatief goede LED-panels toe. In het middensegment QLED, QLED plus en QLED Pro. De top bestaat uit Mini-LED en OLED-schermen. Ongeacht het segment en schermformaat investeert Thomson toch in de kwalitatief beste panels waarmee de prijs-prestatieverhouding telkens uiterst interessant is. Dit geldt ook voor de panel resoluties. Van 24 tot 100 inch, de televisie krijgt een resolutie dat het best past bij het schermformaat. Het heeft immers totaal geen zin om een 4K-UHD resolutie in een 24-inch panel op te nemen, terwijl een veel voordeliger HD-panel hierbij even scherpe plaatjes toont. Het gaat niet om de hoogst haalbare specificaties. Het gaat vooral om de hoogst haalbare beleving en dit heeft Thomson goed begrepen. Ook op het gebied van geluid maakt Thomson slimme keuzes. Thomson televisiemodellen zijn namelijk uitgerust met Dolby Audio en front firing luidsprekers voor de best mogelijke geluidsbeleving.

Waar Thomson ook verschilt van aanpak is in schermformaat. Natuurlijk levert Thomson uiterst betaalbare schermen tot 100-inch en ligt de focus op de gangbare panelmaten van 55 en 65-inch. Wat bovenal interessant is, is het aanbod van schermmaten vanaf 24-inch en hiermee biedt Thomson op dit moment tot de kleinste schermformaten in de markt. De komst van Easy TV, Simple remote en TiVo Smart TV komt Thomson de groep gebruikers tegemoet die het overzicht bij de huidige smart televisies zijn verloren omdat deze inmiddels te veel apps en te ingewikkelde menu’s hebben gekregen. Ook dit blijkt weer een slimme stap. Tijdens de bijeenkomst heb ik onder andere gesproken met een afvaardiging van EP: en de Nederlandse Thomson importeur Quantis Electronics. Wat blijkt? Er is substantiële vraag naar dergelijke kleine maten. Tenslotte de productie. Waar tot voor kort automatisch werd uitgeweken naar het verre oosten als productiepartner, kiest Thomson ervoor om de schermen inclusief de panels in de EU te vervaardigen. Eveneens een slimme zet gezien de globale economische uitdagingen waar we in het eerste kwartaal van 2025 mee te maken hebben. Hiermee is Thomson een van de weinige merken in de consumentenelektronica industrie die de modellen, inclusief die van de gebruikte panels in de EU laat produceren.

Huidige producten en modellen

Tijdens de bijeenkomst in het Weense operagebouw staat het gehele leveringsprogramma voor ons klaar om te bekijken. Thomson levert een breed en diep productportfolio. Van televisies tot ultra short-throw beamers, gaming monitors en smart tv dongles. Ik richt me vandaag vooral op de televisieschermen. Ongeacht het model en de positionering ervan ben ik positief over het design en de bouwkwaliteit van de aan ons getoonde smart televisies. De helderheid, kleurverzadiging en de kijkhoeken van de hier tentoongestelde schermen is heel dik in orde. De televisies maken gebruik van zowel het krachtige Google TV als van het TiVo systeem. De televisies worden bovendien geleverd met een garantie van drie jaar, terwijl in de EU een wettelijke norm van twee jaar geldt.

Naast de normale zwarte of grijze aanblik heeft Thomson in haar mainstream collectie ook geheel in het wit uitgevoerde modellen opgenomen waarbij zelfs de afstandsbediening geheel in het wit is uitgevoerd. Deze witte kleur zal na verloop van tijd niet vergelen en zal waarschijnlijk menig stijlbewust consument aan zich binden. Ikzelf vind het vooral lekker fris ogen naast alle gebruikelijke donkere designs. Waar ikzelf een paar maal voor ben teruggelopen is mijn eerste ervaringen met de Lucid OLED televisie van Thomson. Dit is een volledig transparant OLED-scherm en oogt werkelijk heel bijzonder. Dit is uiteraard vooral een technische showcase tijdens deze brand day. Hiermee laat Thomson zien dat het helemaal bij is op het gebied van moderne technologieën. Nu zal ik zo’n panel zelf niet snel in mijn huiskamer plaatsen, maar zie dit vooral als een fraaie eyecatcher in de lobby van een hotel of een onderscheidende Digital Signage oplossing bij bedrijven. De prijs? Die zal je, zeker in relatie tot andere aanbieders, in positieve zin verbazen.

We komen natuurlijk ook voor de nieuwe innovatieve producten voor 2025. Geheel nieuw zijn de onderscheidende producten in de nieuwe Thomson GO lijn. De 32-inch GO TV is een op een stand gemonteerd televisiescherm voorzien van een accu. Deze zie ik als interessant voor gebruik in en om huis. Gebruik hem op de badkamer, slaapkamer of buiten op de veranda wanneer je buiten de woonkamer formule 1 of bijvoorbeeld voetbal wilt kijken. De accuduur bedraagt ongeveer twee uur en is hiermee voor de meeste toepassing voldoende. De 32-inch GO Plus is draaibaar van landschap naar portret oriëntatie, is eveneens voorzien van accu en beschikt over een drukgevoelig scherm. Hier zien ik een hele waardevolle toepassing bij beurzen en voor bedrijven. De GO Project Vega is een kleine met een accu uitgeruste beamer die je gemakkelijk met je meeneemt naar de plek waar je van jouw entertainment wilt genieten. Of dit nu binnenshuis of buiten de deur is.

De GO Project Sirius is een ultra short-throw laser beamer waarmee je de wand in woon- of slaapkamer transformeert naar een groot bioscoopscherm. De GO Cast is een slimme dongle waarmee je smart features toevoegt aan een oudere conventionele of verouderde smart televisie met HDMI. Met een simpele ingreep transformeer je deze met de populaire Google TV interface naar het huidige streaming tijdperk. We hebben al een GO Cast in ons bezit om deze in de dagelijkse praktijk te testen. Het is alleen even afwachten of deze ook overal in de Benelux verkrijgbaar zal zijn.

Oordeel 

Ik heb in Wenen kennisgemaakt met de visie van het nieuwe Thomson en de toegankelijke mensen achter het merk die uit deze visie tot een realiteit maken. Ik heb de positieve ervaringen van de retailers aangehoord en zelf mogen voelen aan het brede en diepe aanbod dat de fabrikant de afgelopen achttien maanden heeft weten te realiseren. Dit is veel. Misschien zelfs te veel. Maar dit laat wel zien waar deze nieuwe speler toe in staat is en met welke snelheid dit team inspeelt op marktontwikkelingen.

In een landschap met machtige gevestigde televisiemerken blijkt er nog altijd ruimte voor een nieuwe speler. Zeker voor een 100% Europese speler die heel innovatief buiten de lijntjes durft te kleuren, zoals het nieuwe Thomson Electronic. De GO-series is hier een prachtig voorbeeld van. De introductie van de GO-modellen voegt daadwerkelijk iets interessants toe aan het totale aanbod in de markt. Hier zie ik naast de consumentenmarkt ook slimme en betaalbare oplossingen voor zakelijke toepassing.

De versimpeling van techniek bij de Easy TV en SIMPLY REMOTE door slim gebruik te maken van moderne technologie, het niet volgen van de laatste (dure) standaarden en de focus op televisies met kleinere schermmaten richt het bedrijf zich op een belangrijke doelgroep. Een groeiende doelgroep van senioren en digibeten die tot op heden te vaak wordt vergeten waarmee Thomson een interessante propositie is voor de vakhandel. Hoe de nieuwe modellen presteren? Hopelijk ontvangen we binnenkort de eerste reviewmodellen om uitvoerig voor je te testen. We houden je op de hoogte!

Kijk voor meer informatie op de website tv.mythomsom.com.
Importeur: Quantis Electronics, quantiselectronics.com/thomson.


EDITORS' CHOICE