COLUMN

Drielandenpunt

René van Es | 18 november 2004

Als u dit leest is er voor mij een week Vaals achter de rug. Uitrusten van een hectische oktobermaand die zijn vervolg vond in november, tot ik op vrijdag de deur dicht kon doen en naar Vaals vertrekken. Geen hifi, geen hifi.be, geen zorgen over mijn dagelijkse werk dat buiten hifi.be ligt. Alleen maar steden bezoeken, uit eten en op ons dooie gemak van elkaars gezelschap genieten.

Bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en daarom is van te voren het plan gesmeed om op zondag de show in Genk (België) te bezoeken. Of dat is gelukt en hoe het er was hoort u nog wel eens van mij. Ik had bovendien plannen om bijvoorbeeld AudioData te bezoeken in Aken, maar mijn eega stak daar een stokje voor. Genk is genoeg en verder geen computer mee en niet gaan bellen over hifi. Tijdschriften waarmee ik achterloop zijn oogluikend toegestaan.

Drielandenpunt

Op het drielandenpunt gaan mijn gedachten uit naar het Europese prijsbeleid van fabrikanten en distributeurs. Ik zie nog steeds in Duitse winkels en tijdschriften prijzen waarbij ik mij afvraag hoe die zo laag kunnen zijn. En niet alleen daar, ook op de VAD Show verbaasde ik mij waarom Duitse apparatuur in Nederland ineens zoveel duurder moet zijn. Op de kleinste dingen gaan vele procenten waarmee kunstmatig een cultuur in stand wordt gehouden om toch maar in Duitsland te gaan shoppen. Op die manier gooit een eerlijke distributeur de eigen glazen in. Zeker als zijn dealers zich in de grensstreek bevinden. De Duitsers, ook niet gek, vestigen zich juist in plaatsen als Mönchengladbach en trekken vele Nederlandse klanten. De Belgen doen het beter. Die volgen de prijzen zoals die hier zijn, BTW verschillen uitgesloten. Ondanks dat een winkel als Alpha High End verschrikkelijk leuk is om te bezoeken, hoef je dat niet te doen voor een koopje, wel als de winkel je aanspreekt. Europa wordt kleiner en kleiner. Behalve de BTW verschillen moeten prijzen dus ongeveer gelijk kunnen zijn? Merken die denken daar een extra slaatje uit te kunnen slaan komen zichzelf wel tegen. En de merken die het op een faire manier oplossen wens ik alle succes. Met fair bedoel ik niet het verhogen van de prijzen over het gehele continent maar een mooi evenwicht zoeken.

Wat mij ook verbaast aan het prijsbeleid en dus aan de klachten van leveranciers dat de omzet te laag is, is het feit dat met het stijgen van de koers van de Euro vrijwel geen enkel apparaat uit de USA in prijs zakt. Tenzij je kijkt in de professionele sector. Ik weet nog de periode dat de Euro gelijk was aan 85 dollarcent. Ik vervloekte de Euro want alle hifi die ik leuk vond ging als een raket in prijs omhoog. Maar nu, de Euro is 1,25 dollar waard, blijven de prijzen hoog. Kan dat nu niet eens wat anders worden? Dat geeft de consument vertrouwen en doet de kooplust toenemen. Overigens de enkeling die wel meedoet aan valuta aanpassingen niet te na gesproken (o.a. Audio Research). Kom op heren distributeurs en winkeliers, geef ons dat voordeel een beetje mee, wedden dat we dan allemaal een leuke Sinterklaas en kerst hebben!

De gehele week heb ik geprobeerd niet aan hifi te denken. Ach, dat kan ik niet. Het zit als een virus in mijn bloed. Het blijft opwindend en ik weet eigenlijk wel zeker dat ik in Genk ben geweest. Ook al mocht dat niet van de heren achter hifi.be die mij en mijn vrouw een week toewensten om samen bij te komen. Maar ik denk toch ook aan u? En wat heb ik u te bieden? Een website die mij zeer na aan het hart ligt. Want op mijn blauwe ogen gesierd met een Theo bril zit u vast niet te wachten. Dat doet alleen mijn vrouw terwijl het eten verpietert op het fornuis.

Met vriendelijke groet,
René van Es
Hoofdredacteur hifi.be


EDITORS' CHOICE