COLUMN

High End 2005

René van Es | 05 mei 2005

Op het moment dat u deze column aan het lezen bent is de kans groot dat René Smit en ondergetekende aan het rondscharrelen zijn op de High End show in Munchen.

Vooruitlopend op het verslag dat ongetwijfeld volgt, maken we u graag deelgenoot van de superlatieven die ons te wachten staan. Zoals gebruikelijk in Duitsland kan het weer niet op en trekt men alles uit de kast om de Duitse consument door het dolle heen naar huis te sturen, met het gevoel een arme sloeber te zijn. Want onbetaalbaar is zeker op een deel van de tentoongestelde waren ruim van toepassing.

Wat te denken van een Avantgarde Acoustic single box hoorn systeem. In Las Vegas was de luidspreker al een trekker. Nu is de Europese première. De hoogte van de kolos is één meter tachtig en alleen al voor de bas staan er twee basmodules van elk 500 Watt. WOD-Audio komt met waarschijnlijk het enige exemplaar ter wereld van de buizen eindversterker WAVACSH-833, een versterker met een vermogen van 150 Watt. De prijs is een slordige 315.000 euro, exclusief verhuizer en hoogwerker. Die zijn wel nodig want hij weegt 500 kilo. Gedraaid wordt met Kharma Exquisite Reference Midi luidsprekers van 65.000 euro. Een Nederlands 4-weg systeem met een 25 mm diamant tweeter. No zo iets? Rossner & Sohn GmbH zet de zwaarste platenspeler neer die ik ken. Met een totaalgewicht van 112 kg is het zeker de zwaarste speler op de beurs. Alleen al het plateau weegt 50 kilo. Dat draait op een olielager dat zo licht loopt dat een 0,15 mm nylon snaar voldoende is om het loopwerk aan het draaien te houden.

High End 2005

Veel aandacht in de ruimere opzet van de beurs voor vergelijking tussen live muziek en audiosysteem. Bösendorfer maakt niet alleen concertvleugels maar ook luidsprekers. Zij durven het aan om de stap te maken van een live piano naar een set weergevers. Van de ene kamer waar de vleugel speelt stapt u zo naar de tweede ruimte waar de speakers staan. Crescendo biedt eveneens de kans live en ingeblikt te vergelijken door optredens te verzorgen met de “Beatles Revival Band”. Afspelen doet Cresendo via een 2+2+2 weergave keten. Ook B&W Loudspeakers staat bekend om het trekken van een vergelijking met musici. De verwachting naar hun optredens is hoog gespannen.

Stereoplay zet Thomas Voigt op de voorgrond, die met voorbeelden van platen van Living Stereo, Decca Legends en EMI, laat zien hoe opname technici omgingen met het vastleggen van muzikale grootheden. Ook brengt Stereoplay een vergelijk tussen luidsprekers waarbij gelet wordt op prijs en op bouwwijze. Het gaat daarbij niet om „wat is beter“ maar „zijn luidsprekers herkenbaar aan hun bouwprincipes“. Zusteruitgave Audio gaat versterkers vergelijken waarbij het publiek zijn mening kan uitdrukken in cijfers, die op een videowand geprojecteerd worden.

ATE tenslotte gaat laten zien dat een elektrostaat gebruikt kan worden in een studio omgeving. Met een geluidsdruk van meer dan 120 dB (gemeten op 4 meter afstand) laten ze zien dat als je lang genoeg zoekt naar materialen, samen met het Fraunhofer Instutut, zelfs een elektrostaat zoveel geluid kan voortbrengen zonder noemenswaardige vervorming. Als ze mijn oren maar sparen!

Aandacht op de High End show voor beeld. Uiteraard in plasma, LCD en projectie. Veel merken nemen hun paradepaardje mee om te laten zien hoe snel de beeldkwaliteit nog toegenomen is in het afgelopen jaar. Meer en meer ziet de consument de integratie van beeld en geluid als noodzaak. Laten we als audiofielen onder elkaar hopen dat men naast beeld ook bereidt blijft in de weergaveketen te investeren.

Op de High End 2005 zullen naar verwachting 167 bedrijven uit in totaal 15 landen zich presenteren op een vloeroppervlak van 14.000 m2. Meer dan 500 merken zullen vertegenwoordigd zijn. Het totale vloeroppervlak is met een kwart vergroot. De aankondigingen schetsen een beeld van een zeer interessante show met veel primeurs, veel muziek en veel software. U kunt mij in ieder geval deze dagen in Munchen vinden.

Met vriendelijke groet,
René van Es
Hoofdredacteur hifi.be


 


EDITORS' CHOICE