NIEUWS

Hi-tech attractiepark Almere

Redactie HiFi.nl | 14 april 2008

(Gezien op Internet)

Denk je dat alles al is bedacht op het gebied van vermaak, komt een voormalige Hilversumse omroepjongen uit het niets aanzetten met weer een nieuwe illusie.

Verpakt in een buitenproportionele groene rogvis moeten jaarlijks miljoenen bezoekers de reizen van hun leven gaan maken in ruimteschepen, bobsleeën en Formule 1-wagens.

"Ik kwam op het idee voor dit attractiepark toen ik als entertainmentpartner van het Gelredome in Arnhem werd gevraagd permanente attracties te bedenken voor het stadion. Nuon en Karel Aalbers wilden iets los van het voetbal en evenementen. Zoals iedereen weet liep het met beide echter niet goed af." Arno Geul (44) staat aan de wieg van het plan om aan het strand van Almere die illusie te realiseren. Geul begon in een grijs verleden als producer bij het oude Veronica. Ook organiseerde hij grootschalige openluchtconcerten in onder meer Arnhem (Paul Simon, Vangelis).

"Toen het bij het Gelredome stukliep, werd ik in 2006 door Fortress benaderd om mee te doen aan een prijsvraag voor een attractie in Lelystad. De directeur van de concurrent Walibi bleek echter in de jury te zitten en daar had ik geen zin in. Met de verder uitgewerkte plannen ben ik toen met mijn partner Dankert Westbroek bij Almere binnengestapt."

Omdat de attracties voor het grootste deel nog nergens zijn beproefd op veiligheid en effecten klopte Geul bij `de jongens op het gebied van simulatie` in de wereld aan om zijn ontwerpen te laten toetsen. ,,Zij vertellen mij dat mijn ideeën haalbaar en uniek zijn. Ze zijn speciaal ontworpen op basis van bestaande hightech driedimensionale simulatietechnieken, zoals 3D videosystemen, surround geluidssystemen, hydraulische bewegingstechnieken en special effects.``

"Dit soort avontuurlijke belevenissen kun je normaal niet in Nederland ervaren. We hebben tenslotte geen wilde rivieren, azuurblauwe zeeën of steile, besneeuwde bergwanden. Daarnaast kan een breed publiek `meevliegen` in een straaljager, `racen` in echte Formule 1 wagens of een `ruimtevlucht` maken. Dit soort spectaculaire ervaringen zijn vooralsnog alleen voorbehouden aan mensen met een zeer dikke portemonnee. Die stappen in Moskou in een straaljager, of in Abu Dhabi in een racewagen. Binnenkort dus in Almere.

Wat ook bijzonder aan het park is, is dat we het hele jaar open kunnen zijn in tegenstelling tot parken die hun attracties in de buitenlucht hebben. Als iedereen en alles meewerkt kunnen we in 2011 open. Het feitelijke bouwen kunnen we in een jaar afronden, maar we zijn natuurlijk wel afhankelijk van milieurapportages en dergelijke. De haalbaarheidsstudies die tot nu toe zijn gedaan zien er echter heel goed uit.

We hebben al voorzichtige contacten met Luxemburg om ook daar het concept te realiseren. In principe kan dit idee overal dichtbij grote steden worden neergezet. Moskou, Parijs, noem maar op."

De vastgoedpartner van Adventure World, Fortress, is al net zo enthousiast als Almere over de plannen. Directeur Jan Heeremans ziet het project helemaal zitten. "Een prachtige locatie voor zo`n mooi gebouw dat door de realisering van kantoren en woningen gefinancierd kan worden." Fortress wil circa 250 miljoen euro in de Almeerse boulevard investeren. Beren op de weg? "Tussen het nemen van een initiatief en het knippen van de linten kom je altijd hobbels op de weg tegen, maar die uitdaging gaan we op basis van kennis en kunde graag aan," reageert Heeremans.

De haalbaarheidsstudie die is gedaan heeft tot nu toe 400.000 euro gekost. Ook de Belgische bank KBC is positief: "Een zeer interessant plan," vindt Edward Bolluyt van het bankonderdeel Fitraco dat wereldwijd attracties least.

Volgens Geul zal Adventure World naar verwachting jaarlijks tussen de 750.000 en twee miljoen bezoekers trekken. "Bij 460.000 jaarlijkse bezoekers draait het park al zonder verlies dus moet het wel een knal succes worden. Met deze jaarlijks te verwachten bezoekersaantallen, zal Adventure World een hoge notering krijgen in de top 10 van bezoekersaantallen van Nederlandse attractieparken en dierentuinen. Deze top 10 loopt uiteen van Walibi World (766.000 bezoekers) tot de Efteling (circa 3.000.000 bezoekers)."


EDITORS' CHOICE