NIEUWS

Akoestiek - Publicatie week 10

Redactie HiFi.nl | 06 maart 2009

Ondergeschoven kindjes in de hifi. Twintig jaar geleden waren dat zonder twijfel de kabels. Onzin, die dikke snoeren; als het goed genoeg was om een lamp mee te laten branden kon je ook je luidsprekers ermee aansluiten.

Een jaar of tien geleden (ik doe weer een wilde gooi) waren het spikes, dempers en andere mechanische tweaks om de klank van een hifi-set te verbeteren. Door fanatieke sceptici op diverse forums afgedaan als bedrog, geldklopperij en aanverwante ellende. Door “believers”  binnengehaald als de beste uitvinding sinds het gesneden brood.

En zo heeft iedere tijd zijn hifi-accessoires die in het beginstadium van hun bestaan een vergeten of over het hoofd gezien bestaan leiden (of mag ik daar “lijden” schrijven?), en die na hun bredere doorbraak steevast tot twistpunten verworden waarbij meerdere kampen elkaar te vuur en te zwaard bestrijden.

Dat geldt wat mij betreft niet voor akoestische aanpassingen aan de luisterruimte. Ik weet dat veel muziekliefhebbers en hifibezitters niet bepaald gezegend zijn met een perfecte luisterruimte. Daar liggen vaak praktische bezwaren aan ten grondslag. Een speciaal ingerichte ruimte is in het gemiddelde woonhuis nu eenmaal niet te realiseren, dus wat er overblijft is een compromis tussen geluidskwaliteit en leefbaarheid.

Maar wat nu als met relatief eenvoudige en toch wel goed uitziende middelen een significante verbetering van de weergave kan worden bereikt? Volgens Akoestiekwinkel.nl,  die wij onlangs bezochten voor een Hi-Visit, is dat heel goed mogelijk. Het vergt alleen een omslag in het denken, want akoestische aanpassingen behoren nu eenmaal niet tot de standaard uitrusting wanneer het budget voor de geluidsinstallatie wordt vastgesteld.


(Foto: Merford Noise Control)

En toch zou dat in heel veel gevallen een erg goed idee zijn. Net zoals de echte liefhebbers sinds een jaar of twintig de bekabeling in de begroting meenemen, of sinds een jaar of tien de mechanische verbeteringen. Het kost wat extra, daar valt niet over te twisten, maar als u het mij vraagt is er in redelijk veel gevallen met een goed uitgevoerde akoestische aanpassing een grotere verbetering van de geluidskwaliteit te realiseren dan met allerlei kabels en dempers. Die daarmee overigens hun nut absoluut niet verliezen, laten we elkaar daar goed over begrijpen!

En dat is deze week niet het enige interessante artikel (al zeggen wij het zelf). RenĂ© Smit luisterde naar een kleine D/A converter van Musical Fidelity. Met het toenemende aantal digitale stand-alone bronnen of netwerkspelers is de markt voor dit soort externe apparatuur sterk toegenomen, maar ook een wat oudere cd-speler kan hier klankmatig flink van opknappen. En tenslotte een flink aantal muziek- en filmrecensies, een handige (en milieubewuste) tip en een speciaal voor deze editie uitgezochte set van een lezer.

Een dag later dan gepland, deze publicatie, u moet het ons maar vergeven als u gisteren onverrichter zake naar onze homepage bent gesurfd. Een goedmakertje voor het weekend, bij deze!

Max Delissen


Nieuw op HiFi.nl

Hardware recensies

Musical Fidelity V-Dac
Na eerder aangenaam verrast te zijn door de Musical Fidelity V-Can is het nu de beurt aan de recent op de markt gebrachte V-Dac. Het concept is bekend, kwaliteitscomponenten in een eenvoudige behuizing en dito verpakking. Down-sizing in optima forma.


Hi-Visit

Akoestiekwinkel.nl
Akoestiek is (volgens Wikipedia) “de wetenschap die zich bezighoudt met geluid. Geluid bestaat uit trillingen die zich voortplanten door een medium. In de meeste gevallen is dat lucht. Verder wordt onder akoestiek verstaan de invloed die een ruimte heeft op de klank en nagalm van geluid.”


Tip

Oplaadbare batterijen in remote
Vrijwel alle moderne audioapparatuur (en zeker alle AV electronica) wordt af fabriek vergezeld van een afstandbediening. Er zijn zelfs Phono voorversterkers met via afstandbediening instelbare gain of afsluitimpedantie dus kan er worden gesteld dat menig HiFi fanaat geheel of gedeeltelijk van kleine knoppendoosjes afhankelijk is geworden voor zijn of haar audiofiele ergonomie. 


Muziek- en filmrecensies

The Phantom Band - Checkmate Savage (CD) 
De leden van dit gezelschap uit Glasgow maakten afgelopen jaren onder steeds wisselende namen muziek, maar lijken nu – heel ironisch – te settelen voor een fantoomnaam. Vast ook een verwijzing naar de gelijknamige band van drummer Jaki Liebezeit, oorspronkelijk van Can. De Schotten citeren op hun bijzonder aantrekkelijke debuutalbum tal van stijlen, maar het opvallendst toch wel die invloedrijke ‘Krautrock’ uit de jaren 60 en 70, waarvan Can een van de bepalende namen was.  

Keith Jarrett, Gary Peacock en Jack DeJohnette - Yesterdays (CD)
Alweer live werk van Keith Jarret uitgebracht? Dat zal het eerste zijn wat vele Jarrettt liefhebbers en kenners zullen denken. Toch heeft ECM Records het gepast gezien om Yesterdays uit te brengen. De opname is van een concert van dit drietal uit 2001.

Kyteman - The Hermit Sessions (CD) 
Het grootste nadeel van cross-over albums is dat het voor sommige mensen nooit goed is. Teveel van dit, of juist te weinig van dat, het is kennelijk niet eenvoudig om een geslaagde mix van stijlen te maken. Kyteman dreigt daar ook mee te maken te gaan krijgen. Hoe onterecht dat zou zijn verdient eigenlijk een artikel van vier pagina`s, maar ik probeer het in 585 woorden. 

John Mayall plays John Mayall (LP)
John Mayall is typisch zo’n artiest die je live moet horen. Pas dan komt zijn rauwe stem volledig tot zijn recht. Velen mogen hem dan uitsluitend zien als de man wiens band ‘The Bluesbrakers’ een perfecte kweekvijver was voor aankomend bluestalent, de realiteit gebiedt te zeggen dat hij in het begin van de zestiger jaren Ă©Ă©n van Great Britain’s belangrijkste drijvende krachten achter de blues revival was.  

Donald Byrd - Fuego (LP)
Wanneer Donald Byrd in 1958 een contract bij het blue Note label tekent heeft hij al op meer albums meegespeeld dan welke andere jonge aanstormende trompettist van zijn generatie ook. Een jaar later is hij als leider te horen op het album Fuego.

Amos Lee - Last Day At The Lodge (LP)
De ex basisschoolleraar Amos Lee heeft inmiddels met zijn albums een grote schare trouwe volgelingen gekregen. De singer songwriter met de warme soulstem schrijft zijn eigen songs die zich in het cross-over gebied van folk, pop, soul en country bevinden, daarmee een breed publiek bestrijkend. Zijn meest recente schijf Last Days At The Lodge vormt daarop geen uitzondering.

Calexico - Carried To Dust (LP)
Ik hoef maar de namen Joey Burns en John Convertino te noemen en u weet onmiddellijk waar het om gaat; de kern van de Amerikaanse groep Calexico. De band die genoemd is naar het stadje in de grensstreek van Mexico en California en die in haar muziek accenten van beide culturen met elkaar vermengt. Ik heb een zwak voor deze band en heb tot nu toe van ieder album genoten.

Eleanor McEvoy - Love Must Be Tough (LP)
Ook al heb ik dan een aantal (mono zowel als stereo) lp’s van de Rolling Stones in mijn platenkasten staan, ik heb niets (meer) met deze groep. Dat door de groepsleden geschreven songs desalniettemin ongemeen boeiend kunnen zijn bewijst Eleanor McEvoy op haar meest recente, inmiddels alweer zevende, album Love Must Be Tough waarop ze naast eigen nummers interpretaties ten gehore brengt van songs die tot voor kort slechts bekend waren door mannelijke vertolkers.

Elle s`appelle Sabine (DVD film)
Actrice Sandrine Bonnaire heeft een zus die aanzienlijk minder geslaagd is in het leven. Sabine lijdt aan een chronische psychiatrische stoornis en woont met een paar lotgenoten en een toegewijd team begeleiders in een gespecialiseerd gezinsvervangend tehuis. Een wrange documentaire waarin aan de hand van familiefilmpjes getoond wordt hoe het misgelopen is.

Calimucho (DVD film)
Natasha Gerson is gefascineerd door afgesloten werelden. Ze maakte voor Vrij Nederland een reportage over het circus Harlekino, maar bleef er terugkeren en reisde jaren mee als spreekstalmeester. Het scenario dat ze schreef is een ontroerend familieverhaal dat zich afspeelt in deze wereld van de arena. Eugenie Jansen verkent in haar verfilming de grenzen tussen documentaire en speelfilm door te werken in het echte circus, met de echte artiesten. Resultaat is een in fictie ongekende mate van realisme.


EDITORS' CHOICE