Afgelopen weekend werd de iPod tien jaar oud. Bowers & Wilkins besteedde er een mooi artikel aan, dat je hier in het Engels kunt vinden. Logisch dat ze voor een uitgebreid verjaardagsverhaal hebben gekozen; op onze Apple Special lees je al over de vele combinatiemogelijkheden tussen het geesteskind van Steve Jobs en de New Media afdeling van Bowers & Wilkins.
Het artikel gaat in eerste instantie in op de geschiedenis van de iPod. De ‘mobiele muziekbibliotheek’ werd op 23 oktober 2001 door Steve Jobs aan de wereld voorgesteld. Tien jaar later is Apple ’s werelds grootste en meest succesvolle technologiebedrijf – dat is de korte versie.Â
Bowers & Wilkins gaat vervolgens in op de evolutie van het apparaatje, en de producten die haar eigen New Media assortiment biedt om de mogelijkheden van de iPod uit te breiden – denk aan de vele oordopjes en hoofdtelefoons (P5, C5) maar ook docks zoals de Zeppelin Air. Geen wonder dat ook B&W in die markt duikt: GfK becijfert zo’n honderdduizend verkopen iedere vier dagen, in Engeland alleen, en een verwachte verkoop van ongeveer tien miljoen setjes over heel 2012.  Een interessante markt om aan mee te doen..Â
Aardig detail overigens, dat niet in het artikel zit omdat het pas net uit de onlangs uitgekomen biografie van Steve Jobs blijkt, is dat hij na de iPod met de iPad wilde komen, maar besloot eerst in de markt voor mobiele telefonie te duiken. Hij constateerde namelijk dat de opkomst van camera`tjes in telefoons heel hard ten koste ging van de verkoop van digitale camera`s, en verwachtte dat de muziekmogelijkheden in mobieltjes net zo goed een slechte zaak zou zijn voor de verkoop van de iPod. Hij liet daarom eerst de in 2007 geïntroduceerde iPhone maken, en stelde de iPad - conceptueel eigenlijk de voorloper van de iPhone - een paar jaar uit.Â
Lees het hele artikel hier.