Brad Mehldau

Dr. Longbeard & Marja | 30 oktober 2000

Places

Go Places, Meet Music

Populaire artiesten zijn vaak op reis, on the road, om hun platen te promoten. De concerten die ze geven leveren niet veel op en de bijbehorende kosten zijn fors. De balans is niet altijd positief aan het eind van een tournee.

Aan de andere kant kan het reizen wel als inspiratie werken. Zo ook bij Brad Mehldau. Samen met zijn bassist Larry Grenadier en drummer Jorge Rossy reist Mehldau een groot gedeelte van het jaar over de globe. `Thuis` is voor New Yorker Mehldau tegenwoordig Los Angeles en Amsterdam. Dit laatste vooral sinds hij een niet-alleen muzikale relatie heeft met Fleurine.

Zoals iedereen weet heeft elke stad waar je komt een eigen geur, kleur en klank. Parijs in de regen is heel anders dan Parijs in het voorjaarszonnetje. Mehldau vertaalt deze sferen naar 13 muziekstukken die afgewisseld solo Steinway zijn of voor piano, bas en drums. De trip start als trio in LA waarna solo in dezelfde stad huis 29 Palms wordt bezocht. Zo te horen is `thuis` geen slechte plek. In het derde nummer wordt het bijna klassieke temperament van Madrid onderzocht. Solo vertrekt Brad dan naar Amsterdam wat hem kennelijk als een vrij drukke stad overkomt. Luister maar naar de diskant. Wel een heel fraai nummer trouwens. Weer terug in LA voor een beetje rust? Daarna gaat het naar West Hartford als trio en beleeft Brad "Airport Sadness" solo wat uitmondt in een "Walk in the Park" voordat de reis naar Parijs gaat. Dat Brad niet de allervrolijkste jongen is blijkt hier wel, maar een pianist! Of is het dat hij nog naar Duitsland moest (Schloss Elmau en Am Zauberberg) voordat hij weer naar LA terug mag?

Een bijzonder mooie CD van een pianist die met elke CD weer gegroeid is. De opname is prima. Naast een muzikale kant heeft Mehldau ook een filosofische die hij in het boekje bij de CD weer eens laat blijken. De wat zwaarmoedige kijk op de wereld wordt aardig genuanceerd door de redelijk smakeloze foto`s. Maar het gaat om de muziek en die is nogmaals schitterend.